۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۹

زنگ هشدار کاهش بی سابقه اکسیژن در اقیانوس ها!

زنگ هشدار کاهش بی سابقه اکسیژن در اقیانوس ها!
کارشناسان هشدار دادند، حجم اکسیژن موجود در اقیانوس‌ها به میزان بی‌سابقه‌ای در حال از دست رفتن است.
کد خبر: ۸۵۴۰۱

به گزارش گروه بین الملل مانا روزنامه گاردین نوشت: کارشناسان هشدار دادند که حجم اکسیژن موجود در اقیانوس‌ها به میزان بی‌سابقه‌ای درحال از دست رفتن است، "مناطق مرگ" تکثیر‌یافته و سطح اکسیژن در صدها منطقه دیگر به میزان خطرناکی در نتیجۀ وضعیت اورژانسی آب و هوا و کشاورزی متمرکز اُفت پیدا کرده است.

این گزارش ادامه داد: کوسه‌ها، ماهی تُن، نیزه‌ ماهی و دیگر گونه‌های ماهی به طور ویژه در معرض خطر قرار دارند و بسیاری از اکوسیستم‌های حیاتی درمعرض نابود شدن قرار دارند.

"مناطق مرگ" که فاقد اکسیژن هستند در نیم قرن اخیر رشد چهار برابری را نشان داده است. افزون براین دست کم حداقل ۷۰۰ منطقه وجود دارد که سطح اکسیژن موجود در آن‌ها به شدت پایین است.

“Grethel Aguilar” جانشین مدیر کل اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت در کنفرانس جهانی تغییرات آب و هوایی سازمان ملل در مادرید گفت: سلامت اقیانوس‌ها باید از موارد کلیدی باشد که در مذاکرات مطرح می شود. به دنبال گرم‌ترشدن اقیانوس‌ها و از بین رفتن اکسیژن موجود در آن، تعادل حیات وحش بر هم می‌خورد.

نتیجه یک مطالعه نشان می‌دهد که ترمیم اکوسیستم‌های دریایی یک نقش مهم را در مقابله با تغییرات آب و هوایی برعهده دارد.

این گزارش درپایان با اشاره به اینکه بر اساس پیش بینی ها اقیانوس‌ها حدود سه تا چهار درصد از اکسیژن خود را تا پایان این قرن از دست خواهند داد، نوشت: اثرات منفی ناشی از این پدیده در نواحی نزدیک به سطح آب که محل تجمع گونه‌های بیشتری است، مشهود‌ترخواهد بود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار