۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۹

نقش کلیدی نفتکش‌های تحریم شده چینی در قیمت حمل و نقل دریایی!

نقش کلیدی نفتکش‌های تحریم شده چینی در قیمت حمل و نقل دریایی!
مدیر تحقیقاتی شرکت ICIS مستقر در شانگ‌های چین می‌گوید: معلوم نیست که در نهایت پس از ضرب العجل ۲۰ دسامبر، نفتکش‌های کمتر یا بیشتری از سوی آمریکا مورد تحریم قرار خواهند گرفت، بر همین اساس، ریسک صعودی (upside risk) بیشتری می‌تواند برای نرخ‌های کرایۀ حمل وجود داشته باشد.
کد خبر: ۸۵۳۹۹
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، سرنوشت دست کم ۱۵ نفتکش که در ساحل چین در بیکاری به سرمی برند، نقش کلیدی در تعیین مسیر نرخ‌های کرایۀ حمل جهانی خواهد داشت. "لی لی" مدیر تحقیقاتی شرکت ICIS مستقر در شانگ‌های چین می‌گوید: معلوم نیست که در نهایت پس از ضرب‌العجل ۲۰ دسامبر کشتی‌های کمتر یا بیشتری از سوی آمریکا مورد تحریم قرار خواهند گرفت یا خیر. برهمین اساس، ریسک صعودی (upside risk) بیشتری می‌تواند برای نرخ‌های کرایه حمل وجود داشته باشد. این تاریخ ضرب‌العجلی تحمیلی از سوی آمریکا برای چارتر‌ها و شرکای تجاری شرکت‌ها جهت خاتمه دادن به فعالیت‌های خود است.

این گزارش ادامه داد: ۱۵ نفتکش که تحت مالکیت شرکت کشتیرانی غول‌پیکر کاسکوی چین قرار دارند از سوی آمریکا به دلیل حمل نفت ایران در اواخر ماه سپتامبر مورد تحریم قرار گرفتند. داده‌های ردیابی کشتی نشان می‌دهد که این نفتکش‌ها برای بیش از یک ماه است که در بیکاری به سر می‌برند، به دلیل اینکه مالکان، چارتر‌ها و مشتریان بالقوه همچنان منتظر شفافیت بیشتر وضعیت تحریم‌ها هستند.

تا زمانی‌که نفتکش‌ها متوقف بمانند و از گردونۀ بازار خارج باشند، نرخ‌های کرایۀ حمل جهانی روند رو به رشدی را تجربه خواهند کرد. واقعیتی که تأثیر تحریم‌ها را بزرگ جلوه داد، این بود که بسیاری از مشتریان به دلیل نگرانی از درگیر شدن با آمریکا، از رزرو هر شناور کشتیرانی کاسکو خودداری کردند. در هفته‌ها پس از اینکه تحریم اعلام شد، نرخ‌های کرایۀ حمل کشتیرانی افزایش یافت، در حال حاضرعلی‌رغم کاهش نسبی قیمت حمل و نقل دریایی از صعود چند هفته پیش، اما این قیمت‌ها هنوز به میزان گذشته باز نگشته‌اند.

گفتنی است: انتظار می‌رود در بیستم ماه دسامبر برخی شفافیت‌ها در مورد تحریم‌ها صورت گیرد، حقوق‌دانان کشتیرانی کاسکو در حال بحث و مذاکره با مقامات آمریکایی در رابطه با رفع بالقوه تحریم‌ها هستند، درعین حال دولت چین از کاخ سفید خواستار رفع تحریم‌ها به عنوان بخشی از مذاکرات معاملۀ تجاری شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار