۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
بورس در دومین هفته آذرماه چه کرد:

درخشش دریایی‌ها در بازار سهام

درخشش دریایی‌ها در بازار سهام
کد خبر: ۸۵۳۹۰
به گزارش خبرنگار بورس مانا، بازار در هفته‌ای که گذشت با بازدهی بیش از ۳.۵ درصدی و پنج روز معاملاتی مثبت همراه بود. در هفته منتهی به ۱۵ آذر ماه تالار حافظ روز‌های خوبی را تجربه کرد و معامله گران شاهد رشد و رونق قیمت سهام بودند. کمی آن طرف‌تر از بازار سهام و زیر پل حافظ  نیز شاهد  رشد نرخ دلار و گذر آن از مرز ۱۳ هزار تومان در پایان هفته گذشته بودیم.

افزایش نرخ این ارز در بازار آزاد را می‌توان یکی از محرک‌های قوی رشد بورس دانست. انتظارات تورمی که بعد از گران شدن قیمت بنزین اتفاق افتاده باعث شده است که شاهد رشد نرخ انواع ارز‌ها در بازار باشیم.

در نهایت هفته گذشته  شاخص کل با ۱۱ هزار و ۲۹۸  واحد افزایش نسبت به هفته ابتدایی آذر ماه توانست  به رقم ۳۲۲ هزار و ۵۲۸ واحد برسد. به این ترتیب این متغیر بازدهی ۳.۵ درصدی را بری اهالی بازار به همراه داشت.

شاخص کل هم وزن که نشان دهنده روند معاملات گروه‌ها و نماد‌های کوچک بازار است در هفته‌ای که گذشت با پیشتازی نسبت به شاخص کل حرکت می‌کرد. به این ترتیب این متغیر  با ۶ هزار و ۴۳۱ واحد افزایش در این مدت نزدیک به هفت درصد رشد کرد و رقم ۹۹  هزار و ۳۱۲ واحد را به نمایش گذاشت.

در پنج روز کاری دومین هفته آذرماه، ارزش کل معاملات اوراق بهادار هشت هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان  بود که نسبت به هفته قبل بیش از ۱۲ درصد کاهش داشت.

این در حالی بود که تعداد ۱۷ میلیارد و ۷۴ میلیون انواع اوراق بهادار دست به دست شد که رشدی حدود ۲۰ درصدی داشت. همچنین تعداد معاملات نیز ۱۸ درصد نسبت به هفته ابتدایی آذر ماه بیشتر بود.

حمل و نقلی‌ها چه کردند؟

گروه حمل ونقل در هفته‌ای که گذشت روز‌های خوبی را برای سهامدارانش رقم زد. شاخص این صنعت در مدت مورد بررسی بیش از هشت درصد بازدهی داشت.

با مروری بر طبقه بندی صنعت حمل و نقل می‌بینیم که نماد‌های حمل و نقل دریایی با بازدهی بیش از ۱۵ درصدی، بهترین نماد‌های صنعت در دومین هفته آذر ماه بودند.

در این گروه نماد‌های خط دریا بندر و خدمات دریایی و بندری سینا به ترتیب ۲۰ و ۱۹ درصد رشد قیمت سهام را تجربه کردند.

جزییات عملکرد گروه حمل و نقل را در جدول زیر مطالعه کنید.
روزهای خوب بازار سهام
پیش بینی هفته

برای هفته جاری اقتصاد کشور منتظر یک خبر مهم است و آن نسخه دخل و خرجی است که دولت برای سال آینده کشور نوشته است. این موضوع برای بازار سهام متغیر بسیار مهم و اثر گذار است. کارشناسان معتقدند بازار در این هفته به خصوص از نیمه هفته و با مشخص شدن جزئیات بودجه سال آینده دولت، متأثر از این موضوع خواهد بود.

در کنار این موضوع، دلار هم متغیر مهمی برای بازار است. گذر نرخ دلار از مرز روانی و مهم ۱۳ هزار تومان باعث شده تا گروه‌های دلار محور و صادراتی‌های بازار مورد توجه معامله گران قرار بگیرند. همچنین اثر مثبت رشد نرخ دلار در بازار بخشی از نگرانی‌های بودجه‌ای سهامداران را نیز کم کرده است. چراکه وزن اثر مثبت این اتفاق بیشتر از نگرانی‌ها از تصمیم‌های بودجه‌ای دولت است.

 رشد نرخ دلار یکی از اهرم‌های مهم و اثر گذار در رشد بازار محسوب می‌شود، افزایش نرخ دلار در بازار آزاد در کنار رشد قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی باعث شده تا برای این هفته نیز تداوم رشد بازار پیش بینی می‌شود.

با توجه به اینکه پیش بینی افزایش نرخ تورم هر روز بیشتر از قبل قوت میگیرد، این روز‌ها مجدداً بازار سرمایه شاهد جریان نقدینگی جدیدی است که رشد حجم و ارزش معاملات خرد را به همراه دارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار