۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴

افزایش نظارت بر تخلیه آب توازن کشتی‌ها در خلیج فارس

در راستای مقابله با آلودگی های دریایی در خلیج فارس و دریای عمان، شبکه آزمایشگاهی به منظور پایش میکروبی و ریسک وجود گونه های مهاجم در آب توازن کشتی ها و نیز فهرست گونه های مهاجم از سوی سازمان محیط زیست به سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان متولی اصلی نظارت بر تخلیه آب توزان کشتی، ارائه شده است.
کد خبر: ۸۵۳۵۷
افزایش نظارت بر تخلیه آب توازن کشتی‌ها در خلیج فارس
 
مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در راستای انجام اقدامات مربوط به اجرای کنوانسیون آب توازن در راستای جلوگیری از ایجاد هر گونه آلودگی دریایی، توسط سازمان حفاظت محیط زیست، شبکه آزمایشگاهی مورد ارزیابی قرار گرفته است.

ضیاء الدین الماسی ادامه داد: این شبکه آزمایشگاهی به منظور انجام پایش‌های میکروبی و ریسک گونه‌های مهاجم در آب توازن مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، نظارت بر چگونگی تخلیه آب توازن به عنوان یکی از معمیار‌های عملکرد محیط زیستی سازمان بنادر و دریانوردی از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، رصد خواهد شد.

وی خاطرنشان ساخت: معرفی شبکه آزمایشگاهی و فهرست گونه‌های زیستی برای انجام ارزیابی ریسک گونه‌های مهاجم، دو درخواست سازمان بنادر و دریانوردی از سازمان محیط زیست بوده که بتواند نسبت به رعایت ضوابط زیست محیطی در حین تخلیۀ آب توازن در بنادر کشور نظارت بیشتری داشته باشد.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، تأکید کرد: با انجام این اقدامات و استفاده از شبکه آزمایشگاهی مورد ارزیابی توسط سازمان محیط زیست، امید می‌رود عملکرد بنادر روی موارد مشکوک درحین تخلیۀ آب توازن کشتی‌ها به داخل آب‌های خلیج فارس و دریای عمان با دقت بیشتری صورت گیرد.

وی با اشاره به اینکه کشتی‌ها همواره برای تعادل دریانوردی از آب توازن استفاده می‌کنند، اظهار داشت: تخلیۀ آب توازن به آب‌های سرزمینی دارای پیامد‌های نامطلوب محیط زیستی است که باید این موضوع برای کاهش اثرات منفی تحت نظارت محیط زیست قرار گیرد.

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، ورود گونه‌های غیر‌بومی و مهاجم و نیز عوامل بیماری‌زا از جمله مخاطرات تخلیه کنترل نشده آب توازن است که اثرات منفی بسیار زیادی را برای محیط زیست دریایی به همراه خواهد داشت.

الماسی در ادامه گفته‌های خود با بیان اینکه به همین منظور کنوانسیون آب توازن به وجود آمد و ایران به آن ملحق شد، اظهار داشت: از سال ۱۳۹۶ الزامات این کنوانسیون لازم الاجرا شد که سازمان بنادر و دریانوردی مرجع آن به شمار می‌رود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زست با تأکید بر ضرورت همکاری ارگان‌های ذی‌ربط با سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با این امر، یادآور شد: برای کنترل‌های محیط زیستی، سازمان حفاظت محیط زیست، اقدامات مؤثری انجام داده است.

مدیر کل دفتر بررسی و مقابله با آلودگی‌های دریایی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: از آنجا که تخلیه آب توازن کشتی‌ها پیامد‌های محیط زیستی بسیاری دارد نظارت محیط زیستی بر نحوه تخلیۀ آب توازن در تابستان امسال بر اساس کنوانسیون آب توازن لازم الاجرا شد.

به گفته الماسی، تعیین معیار‌های توانمندی آزمایشگاه‌های معتمد مربوط به آب توازن کشتی‌ها، شناسایی و ارزیابی آزمایشگاه‌های معتمد مربوط به آب توازن کشتی‌ها و معرفی آزمایشگاه‌های معتمد سازمان حفاظت محیط زیست مربوط به آب توازن به سازمان بنادر و دریانوردی از جمله مهمترین این اقدامات بوده است.

وی ادامۀ پایش میکروبی شناگاه‌ها، بازرسی سکوها، نظارت بر خارج سازی مغروقه‌ها، تهیه طرح قانون حفاظت محیط زیست دریایی کشور و تشکیل ستاد ملی تعیین خسارات زیست محیطی  با منشا فراملی با همکاری معاونت حقوقی ریاست جمهوری را اجمله برنامه‌های آتی معاونت محیط زیست دریایی در بخش آلودگی‌های دریایی عنوان کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار