۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹

لزوم رفع توقیف شناور‌های صید صنعتی بوشهر

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی ماهیان یال اسبی و فانوس ماهیان استان بوشهر با اشاره به توقیف ۲۰ کشتی صنعتی صید ماهیان یال اسبی در هرمزگان گفت: رفع توقیف‌شناور‌های صید صنعتی استان بوشهر در دستور کار شیلات ایران قرار بگیرد.
کد خبر: ۸۵۳۳۶
لزوم رفع توقیف شناور‌های صید صنعتی بوشهر
حسن محمددوست در گفتگو با خبرنگار مانا در بوشهر با بیان اینکه مجوز صید کشتی‌های صیادی و صنعتی از سوی سازمان شیلات ایران صادر می‌شود اظهار داشت: ماهیان یال اسبی که مهاجر هستند و در اعماق بالای ۵۰ متر دریا قرار دارند با تور ترال میانی صید می‌شوند و مجوز صید از سوی سازمان شیلات ایران صادر می‌شود.

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی ماهیان یال اسبی و فانوس ماهیان استان بوشهر بیان کرد: ماهیان یال اسبی استفاده خوراکی در کشور ندارد و تنها برای صادرات به کشور‌های مختلف صید و فرآوری می‌شود.

وی با بیان اینکه کشتی‌های صیادی صنعتی ماهیان یال اسبی چهار ماه در آب‌های هرمزگان، چهار ماه در آب‌های استان بوشهر مشغول به صید می‌شوند افزود: در این فصل فعالیت این کشتی‌ها در آب‌های هرمزگان از ۱۹ آبان آغاز شد و اکنون از فعالیت این کشتی‌ها جلوگیری شده است.

محمددوست با بیان اینکه این کشتی‌ها به سیستم ردیاب مجهز هستند گفت: علاوه بر مجهز بودن این کشتی‌ها به سیستم ردیاب، یک نفر به عنوان ناظر صید از سوی شیلات در کشتی مستقر است.

وی، با بیان اینکه در فعالیت این کشتی‌ها افزون بر ۶۰۰ نفر فعالیت دارند خاطر نشان کرد: در فعالیت کشتی‌های یاد شده افزون بر ۳۰۰۰ نفر امرار معاش می‌کنند و توقیف این کشتی‌ها معیشت این خانوار‌ها را به خطر انداخته است.

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی ماهیان یال اسبی و فانوس ماهیان استان بوشهر با بیان اینکه پس از بررسی یگان حفاظت آبزی شیلات مجوز صید صادر می‌شود افزود: ادوات و تجهیزات صید که مورد بررسی قرار می‌گیرد مجوز تأمین سوخت و صید ماهیان یال اسبی صادر می‌شود که نشان می‌دهد که موارد گوناگون بررسی می‌شود.

محمددوست با تأکید بر پیگیری شیلات ایران برای رفع توقیف و ادامه فعالیت این کشتی‌ها بیان کرد: ماهیان یال اسبی که در آب‌های بالای ۵۰ متر زیست می‌کنند و دائم در حال مهاجرت است و درصورت صید نشدن در آب‌های ایران به آب‌های دیگر کشور‌ها از جمله هند، یمن و عمان مهاجرت می‌کنند.

وی با اشاره به ارزآوری صادرات این ماهیان که در ایران مصرف خوراکی ندارد تأکید کرد: در سال رونق تولید فعالیت صیادان در این عرصه مصداق این شعار است، چراکه ضمن نقش آن‌ها در اشتغال‌زایی و فعالیت صنایع فرآوری در امر صادرات و ارزآوری نقش مهمی دارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی صیادی ماهیان یال اسبی و فانوس ماهیان استان بوشهر با بیان اینکه هیچ گونه دلیلی برای توقیف این کشتی‌ها ارائه نشده است افزود: شیلات ایران که مجوز‌های این فعالیت را صادر کرده است باید پیگیری‌های لازم برای ادامه فعالیت این کشتی‌ها که معاش بیش از سه هزار نفر را به مخاطره انداخته انجام دهد.

محمددوست بیان کرد: از ۲۰ شناور صنعتی توقیف شده در آب‌های هرمزگان ۱۲ کشتی آن مربوط به صیادان بوشهری و مابقی مربوط به استان‌های خوزستان و هرمزگان است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار