۱۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۰

تخلیه آب اسکرابر در دریا هیچ خطری ندارد

تخلیه آب اسکرابر در دریا هیچ خطری ندارد
اعلام خبر‌هایی مبنی بر ممنوعیت تخلیۀ آب اسکرابر‌های حلقه باز در سطح جهان واکنش‌های متفاوتی را در پی داشته است. در این ارتباط کارشناسان جامعۀ دریایی این روز‌ها نظرات خود را در مورد اینکه تخلیۀ آب اسکرابر بی‌خطر است یا آلودگی در پی دارد ابراز کرده اند.
کد خبر: ۸۵۳۳۲
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، "Svein Ole Strømmen" مدیر عامل شرکت Clean Marine نروژ ضمن انتقاد از افرادی که معتقدند تخلیۀ آب اسکرابر عوارض نامطبوعی برآب دریا دارد گفت: داده‌های علمی ثابت کرده که استدلال این افراد مرجع علمی قابل اتکایی ندارد.
وی افزود: مطالعات علمی مستقل نشان می‌دهد که تخلیۀ آب شستشوی اسکرابر‌ها هیچ خطری برای آب‌های ساحلی در پی ندارد.
وی گفت: اکثر اظهار‌ نظر‌ها در این زمینه بدون ارائه مدارک علمی قانع کننده و معتبر، صرفاً برای مغشوش کردن افکار عمومی است.
وی به نقل از "Ian Adams" عضو اتحادیۀ حمل و نقل پاک این ادعا‌ها را اخبار کذب و جعلی عنوان کرد و گفت: به عنوان شرکتی که فنّاوری علمی را توسعه و مستند سازی می‌کند امیدواریم که جامعۀ جهانی به ویژه صنعت حمل و نقل بحث‌های مربوط به آلودگی محیط زیست را بر پایۀ علمی پایه گذاری کرده و به تحقیق و پژوهش بپردازد.

"Svein Ole Strømmen" در ادامه صحبت‌های خود به پیشینۀ تاریخی فعالیت‌های حمل و نقل دریایی از ابتدای انقلاب صنعتی تا کنون پرداخت و گفت: با بررسی‌های انجام شده مقدار زیادی گوگرد فسیلی در این مدت باعث باران‌های اسیدی بر روی زمین شده، اما این باران‌ها هیچ مشکلی برای محیط زیست دریایی پدید نیاورده، زیرا آب دریا به طور طبیعی قلیایی است و ظرفیت قابل توجهی برای جذب و خنثی سازی SOدارد.

وی در ادامه به تحقیقات و پژوهش‌هایی که در این زمینه به نتیجه رسیده که آب اسکرابر به محیط زیست دریایی آسیب نمی‌زند اشاره کرد و گفت: وزارت تحقیقات زمین، زیرساخت، حمل و نقل و گردشگری ژاپن که در سال ۲۰۱۹ منتشر شده نتیجه گیری می‌کند که تخلیۀ مواد شیمیایی مانند SOx، PAHs و فلزات سنگین نمی‌تواند اثرات قابل قبولی را بر روی موجودات دریایی و کیفیت آب دریا در اطراف ژاپن ایجاد کند.

از سوی دیگر یک مطالعه سه ساله که توسط غول‌های مسافری کارناوال و همچنین مؤسسۀ طبقه‌بندی DNV GL انجام شده نشانگر آن است که در سال ۲۰۱۹ نمونه‌هایی که از آب تخلیه اسکرابر برداشت شده است با معیار‌ها و مقررات نظارتی IMO هیچ تناقضی ندارد.

مدیر عامل شرکت Clean Marine در ادامه خاطر نشان ساخت: در سال ۲۰۱۹ مطالعه‌ای توسط CE Delft که یک سازمان تحقیقاتی در هلند است و در زمینۀ مسائل زیست محیطی تخصص زیادی دارد نشان داد که غلظت‌های انباشته شده از آب شستشو دهنده اسکرابر در حد بسیار پایین و حتی پایین‌تر از حد قانونی است.

در این ارتباط ارزیابی‌های وزارت محیط زیست دانمارک که در سال ۲۰۱۲ منتشر شده نتیجه‌گیری می‌کند که انتشار آلاینده‌های ناشی از تخلیۀ اسکرابر به طور قابل ملاحظه‌ای پایین‌تر از سطح نگرانی‌های زیست محیطی جهان است.

دانشگاه Bergen در نروژ نیز طی سال‌های ۱۹۸۹ و ۱۹۹۰ بررسی‌هایی را از اعماق دریا بعد از استقرار اسکرابر‌ها در پالایشگاه Mongstad نروژ انجام داده و به این نتیجه رسیده است که هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر آب خروجی اسکرابر بر جانوران دریایی یافت نشده است.

به گفته این پژوهشگر دریایی با این حال با وجود شواهد علمی زیاد هنوز برخی بنادر نگران گوگرد‌ی هستند که از آب شستشوی اسکرابر به اقیانوس‌ها، آزاد می‌شود که نگرانی‌های آن‌ها بی اساس است، زیرا تمام مطالعات علمی عنوان شده در این پژوهش ثابت می‌کند که میزان انتشار گوگرد از تخلیه آب شستشوی اسکرابر هیچ آسیبی برای محیط زیست دریایی ندارد؛ و مردم باید درک کنند که گوگرد به شکل سولفات یک مادۀ طبیعی تشکیل دهندۀ آب دریاست بنابراین برای دریا مضر نیست.

"Svein Ole Strømmen"  در پایان خاطر نشان ساخت پس از انتشار نتایج مطالعات علمی اخیر چند بندر تأیید کرده‌اند که ممنوعیت اسکرابر حلقه باز را لغو خواهند کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار