۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴

کاهش رشد حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۱۹

کاهش رشد حجم تجارت جهانی در سال ۲۰۱۹
رشد حجم تجارت جهانی در ماه اکتبر سال ۲۰۱۹ به ۱.۲ درصد رسید که در مقایسه ۲.۶ درصدی ماه آوریل نشان دهندۀ کمترین میزان رشد از سال ۲۰۰۹ تا‌کنون است.
کد خبر: ۸۵۳۲۰
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، موسسۀ BIMCO با ارزیابی گزارش سازمان تجارت جهانی (WTO) پیش‌بینی خود را برای رشد حجم تجارت تا پایان سال ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ چندان امیدوار‌کننده نمی‌داند  و انتظار برای رشد تجارت جهانی در سال ۲۰۲۰ نیز به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته است.
گزارش‌های منتشر شده حاکی است تجارت کالا‌های جهانی در نیمه دوم سال، به اندک بهبود رو به رشد ۱.۲ درصد رسید.
در سال جاری میلادی واردات کشور‌های توسعه یافته از ۱.۶ درصد رشد برخوردار بود که این رقم در سال ۲۰۱۸، ۲.۵ درصد بود.
در این میان رشد تجارت  کشور‌های درحال توسعه نیز که  در سال ۲۰۱۸، ۴.۱ درصد بود در سال جاری ۱.۱ درصد رقم خورد.
پیش بینی می‌شود که رشد واردات کشور‌های درحال توسعه در سال ۲۰۲۰ افزایش یابد.
در گزارش BIMCO آمده است شایعاتی مبنی بر دستیابی به توافق توسط چین و آمریکا بدین معناست که در صورت امضای توافق تنش‌ها کاهش یافته و خطر  تشدید جنگ تجاری به حداقل می‌رسد و این کار احتمال دارد به رشد تجارت جهانی کمک کند.
اما مسئولان BIMCO نمی‌توانند نگرانی خود را از اینکه ممکن است این جنگ تجاری به سال ۲۰۲۰ نیز بکشد پنهان کنند. زیرا آنان معتقدند بخش‌های مشکل زای توافق هنوز در دستور کار نیست.
از سوی دیگر وضع تعرفه از سوی آمریکا به کالا‌های اتحادیه اروپا نیز چشم انداز روابط تجاری را بدتر می‌کند. زیرا افزایش تعرفه نه تنها به اقتصاد کشور‌های اروپایی کمک نمی‌کند بلکه وضعیت را به شرایط بدتری تبدیل می‌کند.
BIMCO در پایان این گزارش اظهارامیدواری می‌کند علی‌رغم کاهش رشد تجارت در سال جاری هنوز هم می‌توان آمار‌های مربوط به آن را مثبت قلمداد کرد. زیرا ممکن است تحولات ماه‌های آینده به فعل و انفعالات و تحولات مناسب تری منجر شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار