۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۳

۵۷۰ قایق صیادی در خوزستان در انتظار سهمیه بنزین

با گذشت دو هفته از اجرای طرح مدیریت سوخت، هنوز ۵۷۰ فروند قایق صیادی در بنادر خوزستان سهمیه بنزین دریافت نکرده اند.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۵۳۱۵
۵۷۰ قایق صیادی در خوزستان در انتظار سهمیه بنزین
 
به گزارش خبرنگار مانا، قایق‌های صیادی در بنادر آبادان، اروندکنار، خرمشهر، چوئبده و هندیجان همچنان در انتظار اختصاص سهمیه بنزین هستند تا بتوانند فعالیت صید و صیادی را در آب‌های ساحلی و شمال غرب خلیج فارس از سربگیرند.

افزایش بهای آزاد بنزین برای قایق‌های صیادی کوچک باعث شده کمتر صیادی رغبت داشته باشد به دریا برود، چون به گفته آنان حرفه صیادی با این افزایش هزینه ها، صرفه اقتصادی ندارد.

هم اکنون اکثر قایق‌های صیادی در بنادر خوزستان به علت افزایش بهای آزاد بنزین، در لنگرگاه‌ها متوقف شده اند.

گفته می‌شود حدود  ۲۵۰۰ صیاد خوزستانی که قایق صیادی دارند به جمع بیکاران منطقه پیوسته و خانه نشین شده اند و توانایی مالی برای رفتن دریا را ندارند.

صیادان افزایش هزینه صید به دلیل افزایش قیمت سوخت شناور‌ها و اختصاص نیافتن سهمیه بنزین به قایق‌های موتوری را از دلایل خانه‌نشینی خود عنوان کرده و تعیین سهمیه سوخت برای قایق‌های موتوری را از  مسئولان ذی‌ربط خواستار هستند.

رئیس اداره شیلات آبادان در این خصوص به خبرنگار مانا گفت: از زمان اعلام اصلاح قیمت و اجرای سهمیه بندی بنزین با همکاری و هماهنگی فرمانداری به دنبال اختصاص و جذب سهمیه بنزین برای قایق هستیم.

موسی کاکایی افزود: صیادان برای فعالیت صید و صیادی نیازمند اختصاص سهمیه بنزین هستند و به همین منظور آمار شناور‌ها از طریق تعاونی‌های صیادی جمع‌آوری و برای اختصاص سهمیه بنزین به شرکت پخش فراورده‌های نفتی ایران ارسال شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با تخصیص سهمیه بنزین برای قایق‌های صیادی خوزستان، بتوان از اشتغال موجود در این بخش صیانت کرد و اجازه نداد صیادان به جامعه بیکاران منطقه ملحق شوند.

از سوی دیگر با نرفتن قایق‌های صیادی به دریا، قیمت انواع آبزیان دریایی در شهر‌های ساحلی خوزستان روندی افزایشی به خود گرفت.

معیشت حدود ۵۰ هزار خانوار خوزستانی با صید و صیادی گره خورده است. حدود سه هزار فروند شناور و قایق در ناوگان صید و صیادی خوزستان فعال هستند. میانگین صید دریایی در صیدگاه‌های شمال غرب خلیج فارس حدود ۴۵ هزارتن است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار