۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۹

اعضای شورای آیمو افزایش می‌یابد

اعضای شورای آیمو افزایش می‌یابد
​مجمع سازمان بین المللی دریانوردی با پیشنهاد شورای سازمان آیمو مبنی بر افزایش اعضای شورا از ۴۰ به ۵۲ عضو و پیشنهاد افزایش دوره عضویت و فعالیت شورای مربوطه از دو به چهار سال موافقت کرد.
کد خبر: ۸۵۳۱۰

به گزارش مانا، شورای آیمو مأموریت پیدا کرد تا متن اصلاحی کنوانسیون ایجاد آیمو (مواد ۱۶ و ۱۷) را تهیه و جهت تصویب مجمع به نشست بعدی آن که در ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ برگزار می شود، ارائه کند.

طبق کنوانسیون ایجاد آیمو که اساسنامه بین‌المللی دریانوردی به شمار می‌آید، افزایش تعداد اعضای شورا و طول دوره فعالیت آن مستلزم تصویب اصلاحیه نسبت به مواد ۱۶ و ۱۷  کنوانسیون مذکور توسط مجمع است و زمانی که اصلاحیه به تصویب می‌رسد به دولت های عضو آیمو ابلاغ می‌شود تا سند پذیرش و الحاق به اصلاحیه را کتباً به دبیرکل آیمو به عنوان امین اسناد ارائه کنند.    

گفتنی است اصلاحیه در صورتی به اجرا در می آید که حداقل دو سوم از ۱۷۴ کشور عضو آیمو، سند الحاق به اصلاحیه را ارئه کنند، بنابراین زمان دقیق اجرای اصلاحیه مشخص نیست و تماماً بستگی به میزان ارادۀ دولت‌ها و تسریع در ارائه سندهای الحاق به اصلاحیه دارد که ممکن است پنج سال و حتی بیشتر طول بکشد، همچنین باید خاطرنشان کرد که تا سال ۲۰۲۳ افزایشی در تعداد فعلی اعضای شورا و طول دوره فعالیت آن صورت نمی‌گیرد.

افزایش تعداد اعضای شورای آیمو همواره جزء خواسته‌های اکثریت دولت‌ها به ویژه دولت‌های در حال توسعه است و ایران نیز ضمن پشتیبانی از این طرح، در مباحث تخصصی مربوطه مشارکت فعالانه ای دارد چرا که افزایش تعداد اعضای شورا موجب بهبود نقش‌آفرینی در یکی از ارکان مهم تصمیم گیری آیمو می‌شود و منافع دولت‌های در حال توسعه را بهتر تأمین می‌کند و تا حد زیادی موازنۀ قدرت چانه زنی را به نفع دولت های در حال توسعه تغییر خواهد داد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار