۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴
بررسی معاملات بورس در اولین هفته آذرماه؛

پرچم حمل و نقلی‌ها بالا بود

پرچم حمل و نقلی‌ها بالا بود
بازار سهام اولین هفته آذرماه را با بازدهی مثبت دو درصدی به کار خود پایان داد. از مهمترین شاخصه‌های هفته گذشته بازار بهبود حجم و ارزش خرد معاملات بود. نماگر اصلی بورس نیز توانست با عبور از مرز روانی ۳۱۱ هزار واحدی، خود را در کانال جدید ۳۰۰ هزار تثبیت کند.
کد خبر: ۸۵۳۰۹

به گزارش خبرنگار بورس مانا، افزایش نرخ دلار نیز یکی از متغیرهای مهم هفته گذشته بود. همچنین در پنج روز معاملاتی که گذشت بازار شاهد انتشار گزارش های تولید و فروش آبان ماه شرکت ها بود که اکثر این گزارش ها انتظارات بازار را برآورده کردند.

همه این موارد در کنار هم باعث شدند تا در هفته‌ای که گذشت شاهد پنج روز معاملاتی مثبت باشیم. البته این روزها تمرکز بازار به طور جدی بر نمادهای صنایع کوچک و همچنین گروه هایی است که برنامۀ تجدید ارزیابی دارایی‌ها را دارند.

در این میان گروه های بزرگ و بنیادی بازار به دلیل نگرانی‌هایی از جنس بودجه 99 در حاشیه بازار قرار گرفته اند. دغدغۀ مهم بازار این روزها بودجه سال 99 است. نگرانی ازافزایش نرخ حامل های انرژی برای سال آینده و همچنین حذف معافیت های مالیاتی شرکت های صادراتی باعث شده تا بازار فعلاً تمایلی به خرید سهام این گروه ها نداشته باشد.

آمار معاملات

در پایان معاملات هفته منتهی به 6 آذر ماه 98، شاخص کل با دو درصد افزایش به رقم 311 هزار و 230 واحد رسید. به این ترتیب این متغیر با 6233 واحد افزایش نسبت به هفته قبل مواجه شد.

شاخص کل هم وزن نیز که بیانگر روند معاملات گروه های کوچک است،  با پنج هزار و 101 واحد افزایش حدود شش درصد  رشد کرد.

چه خبر از گروه حمل و نقل

صنعت حمل و نقل در هفته ای که گذشت با بازدهی بیش از پنج درصدی توانست کام سهامدارانش را شیرین کند. از 15 نماد حاضر در این گروه فقط سه نماد با بازدهی منفی و اُفت قیمت سهام اولین هفته آذر ماه را سپری کردند.

12 نماد دیگر حاضر در این گروه از یک درصد تا 18 درصد بازدهی را برای سهامدارانش به همراه داشت. از بهترین نمادهای صنعت می توان به خط دریا بندر با بازدهی 18 درصدی، رهشاد سپاهان با بازدهی نزدیک به 16 درصد و کشتیرانی ایران با بازدهی 14 درصدی اشاره کرد.

برای بررسی جزئیات صنعت حمل و نقل در هفته گذشته جدول زیر را مطالعه کنید.

 

پرچم حمل و نقلی‌ها بالا بود

پیش بینی دومین هفته آذرماه

کارشناسان معتقدند بازار این هفته نیز همچنان با نگرانی از بحث های بودجه‌ای دولت کار خود را ادامه می دهد . در این شرایط احتیاط چاشنی معاملات خواهد بود. سهامداران کمتر به سمت نمادهای بزرگ و بنیادی می روند تا تکلیف بودجه سال 99 مشخص شود. نگرانی از افزایش نرخ حامل‌های انرژی و همچنین تصمیم‌های مالیاتی دولت برای سال آینده مهمترین موضوعاتی است که باعث شده سهامداران از گروه های بزرگ دوری کنند.

در این شرایط صنایع کوچک و مصرفی  که بازار داخلی را پوشش می دهند، فعلاً بهترین گزینه‌های خرید بازار محسوب می شوند. در کنار اینها گروه‌های بانکی به دلیل شرایط خوب عملکردی و همچنین برنامه های افزایش سرمایه‌ای که در راه دارند از دیگر نمادهای مورد توجه بازار خواهند بود.

همچنین در هفتۀ جاری معامله گران تالار حافظ توجه ویژه‌ای نیز به گروه خودرو و قطعه‌سازها خواهند داشت. این گروه نیز با لیدری دو خودروساز بزرگ به بهانه افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها ، این روزها به طور جدی مورد توجه بازار هستند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار