۱۱ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶

چالش بازار کانتینری، عدم توازن عرضه و تقاضا!

چالش بازار کانتینری، عدم توازن عرضه و تقاضا!
از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، رشد ظرفیت ناوگان کانتینربر جهان به ۳.۶ درصد رسیده، اما از آن طرف بازار تقاضا تنها رشد یک درصدی را تجربه کرده است.
کد خبر: ۸۵۲۹۹
به گزارش گروه بین‌الملل مانا بیمکو نوشت: پیش‌بینی می‌شود رشد ظرفیت ناوگان کانتینربر جهان که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۳.۶ درصد بوده است به ۳.۷ درصد در کل سال جاری میلادی برسد، درحالیکه از آن طرف رشد بازار تقاضا تنها یک درصد گزارش می‌شود. نکتۀ قابل توجه اینکه حتی کنسل کردن سفر‌ها از سوی خطوط نتوانست به افزایش نرخ کرایۀ حمل کمک کند.

این گزارش ادامه داد: کل حجم کانتینری که درسال جاری جابه‌جا شده است به ۱۲۶ میلیون و ۳۰۰ هزار TEU می‌رسد که نسبت به سال گذشته افزایش یک میلیون و ۳۰۰ هزار TEU را نشان می‌دهد.

لازم به ذکر است: علی‌رغم اینکه ساماندهی دوباره تولید درآسیا آثار مخرب جنگ تجاری را خنثی می‌کند، اما فشار بر بازار کانتینری بر قوت خود باقی است.

اگرچه طی سال‌های اخیر، رشد ظرفیت ناوگان کشتیرانی کانتینربر جهان روند نزولی را درپیش گرفته است، اما کُند بودن رشد تقاضا با سرعت بیشتری درحال پیشروی است. این بدان معنی است که توازن فاندمنتال بازار به روند بدتر شدن خود ادامه می‌دهد که این امر به ضرر بازار نرخ‌های کرایه حمل و مالکان در این بخش منجر خواهد شد.

گفتنی است: بیمکو در پایان سال ۲۰۱۸ میلادی پیش بینی کرد که ۱۰۰ هزار TEU کانتینر در ۲۰۱۹ میلادی اوراق خواهد شد و این رقم می‌تواند با تقاضای کُند و نرخ‌های کرایۀ حمل ضعیف مشاهده شده در بازار حتی دو برابر شود.  درحال حاضر و پس از گذشت ۱۱ ماه از ۲۰۱۹، ظرفیت ۱۶۳ هزار و ۲۱۹ TEU روانه یارد‌های اوراق شده است.

این گزارش در پایان نوشت: با در نظر گرفتن اینکه ظرفیت ۹۶۴ هزار و ۶۴ TEU شناور جدید به ناوگان کانتینربر جهانی تحویل داده شده است، هم اکنون ظرفیت ناوگان بر روی ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار TEU می‌ایستد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار