۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۶

ممنوعیت چالش برانگیز تخلیۀ آب اسکرابر در بنادر جهان

ممنوعیت چالش برانگیز تخلیۀ آب اسکرابر در بنادر جهان
ممنوعیت تخلیۀ آب اسکرابر‌های حلقه باز در برخی بنادر دنیا چالش جدیدی را پیش روی دارندگان کشتی‌هایی قرار داده که نسبت به نصب اسکرابر‌های حلقه باز سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
کد خبر: ۸۵۲۷۶
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، بر اساس گزارش‌های منتشر شده از سوی MARITIME KNOWLEDGE (وابسته به IMO) در حال حاضر نگرانی‌هایی دربارۀ آلوده شدن آب‌های ساحلی توسط اگزوز کشتی‌هایی که از اسکرابر‌های حلقه باز استفاده می‌کنند ایجاد شده است.

به گفتۀ برخی از مسئولان بندری بر این اساس کشتی‌هایی که دارای اسکرابر حلقه باز هستند باید آلاینده‌های مربوط به اگزوز را خارج از مناطق ساحلی این کشور‌ها تخلیه کنند. در غیر این صورت با ممنوعیت ورود به بنادر مواجه خواهند شد که این وضعیت در حال حاضر به چالشی بین صاحبان خطوط کشتیرانی تبدیل شده است.

 در این ارتباط سروان" Mike Kaczmarek"  رئیس CSA ۲۰۲۰ گفت: ممنوعیت ورود کشتی‌ها با اسکرابر حلقه باز در آب‌های ساحلی مالزی بر روی ۲۰۰ شرکت حمل و نقل دریایی تأثیر خواهد گذاشت.
وی گفت: این کشور باید در تصمیم گیری خود تجدید نظر کند، زیرا نصب اسکرابر بر اساس ضمیمه های قانون مارپل انجام می‌شود.

MARITIME KNOWLEDGE  در این گزارش مشکلات مربوط به اسکرابر را در قاره‌های مختلف مورد بررسی قرار داده است.

آسیا

در این راستا چین از ابتدای ژانویه ۲۰۱۹ ممنوعیت تخلیۀ آب شستشوی اسکرابر را در مناطق داخلی به اطلاع صاحبان کشتی‌ها رسانده  و در این ارتباط اعلام کرده کشتی‌ها باید سوابق دقیقی از محل شستشوی اسکرابر‌ها داشته باشند تا به بازرسان بندری ارائه دهند. مقررات چین به گونه‌ای است که اگر یک کشتی نتواند نسبت به شستشوی اگزوز مربوط به اسکرابر اقدام کند باید از سوخت کم سولفور استفاده کند.

 سنگاپور نیز اعلام کرده تخلیۀ آب اسکرابر در آب‌های بندری از اول ژانویه ۲۰۲۰ ممنوع خواهد شد.

در این گزارش آمده است اگر کشتی‌ها‌ی حامل کالا قصد استفاده از اسکرابر را در آب‌های هنگ کنگ داشته باشند، باید درخواست معافیت استفاده از سوخت سازگار با محیط زیست را ۱۴ روز قبل از سفر به این کشور اعلام کنند.

اما در کشور هندوستان تخلیۀ آب اسکرابر مجاز است به شرطی که معیار‌های مربوط به  (MEPC.259 (68 را رعایت کنند. همچنین مقررات محلی مربوط به بنادر هند نیز باید کاملاً لحاظ شود.

در این میان کشتی‌های مجهز به اسکرابر که قرار است در بندر مالزی پهلو بگیرند باید ۱۲ مایل دریایی قبل از ورود به آب‌های مالزی به سوخت سازگار تبدیل شوند و یا از اسکرابر حلقه بسته استفاده کنند.

امارات

تمیز کردن آلاینده‌های مربوط به اسکرابر در بنادر امارات به شرطی قابل قبول خواهد بود که مجوز تصفیه فیلتر از سوی یک شرکت بندری امارات را داشته باشند.

اما به نظر می‌رسد بندر فجیره نیز از اول ژانویه استفاده از اسکرابر حلقه باز را در آب‌های این کشور ممنوع اعلام کند.

اروپا

بلژیک و لتونی تخلیۀ آب شستشوی اسکرابر را در بنادر و آب‌های داخلی ممنوع اعلام کردند. دولت بلژیک در این زمینه اعلام کرده تخلیه آلاینده‌های مربوط به اسکرابر با حداقل سه نانومتر دورتر از ساحل مجاز است.

مقامات آلمانی اجازۀ تخلیۀ آب اسکرابر در آب‌های داخل رودخانۀ راین را نمی‌دهند. ایرلند نیز تخلیۀ آب اسکرابر را در  Dublin, Waterford, و  Cork ممنوع اعلام کرده است. تخلیه آب اسکرابر حلقه باز در نروژ هم ممنوع است.

آمریکا

قوانین ایالات متحده آمریکا دربارۀ تخلیۀ آب شستشوی اسکرابر بر اساس تصمیمات ایالت‌های مختلف تفاوت دارد. به گونه‌ای که کالیفرنیا اجازۀ تخلیۀ آن را نمی‌دهد، اما هاوایی اجازه می‌دهد تا تخلیۀ آب اسکرابر صورت گیرد.

در همین حال کانال پاناما اعلام کرده در صورتی‌که کشتی‌ها مجهز به اسکرابر حلقه بسته هستند لازم نیست نسبت به تغییر سوخت اقدام کنند. اما آن‌ها باید آلاینده‌های مربوط به اسکرابر را در مناطق تحت مسئولیت این کانال سرازیر نکنند.

در منطقه برمودا نیز استفاده از اسکرابر‌های حلقه باز ممنوع است. در صورتی‌که یک کشتی مجبور به استفاده از اسکرابر حلقه بسته باشد باید تائید مجوز لازم از سوی مسئولان مربوط  را دریافت کند.

اقیانوسیه

استرالیا هنوز تخلیۀ آب اسکرابر حلقه باز را ممنوع نکرده است، اما مقامات و مسئولان مربوط در حال بررسی و ارزیابی تأثیر آلاینده‌های اسکرابر در آب‌های ساحلی هستند و بالاخره آفریقای جنوبی با توجه به معیار‌هایی که IMO تعیین کرده شستشوی انواع اسکرابر‌های حلقه باز و بسته را در بنادر این قاره می‌پذیرد.

اما برخی گزارش‌های تائید نشده حاکی است که ممکن است برخی کشور‌های این قاره موضع خود را در مورد تخلیۀ آب اسکرابر‌های حلقه باز و باز‌بینی آن‌ها مورد بررسی قرار دهد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار