۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳

بازار تانکر ۲۰۲۰ در نگاهی اجمالی!

بازار تانکر ۲۰۲۰ در نگاهی اجمالی!
موسسه تحقیقاتی drewry پیش بینی می‌کند، نرخ‌های کرایۀ حمل بازار تانکر حمل نفت خام در سال ۲۰۲۰ شیب صعودی را در پیش خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۵۲۶۷
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، موسسۀ تحقیقاتی drewry پیش بینی می‌کند، به دنبال افزایش تقاضا و رشد کُند ناوگان، نرخ‌های کرایۀ حمل نفتکش‌های غول پیکر، سوئزماکس و افراماکس در سال۲۰۲۰ روند افزایشی را به نمایش خواهد گذاشت. اما وزش باد‌ها از سال۲۰۲۰ به بعد به سمت معکوس خواهد وزید.

با توجه به اُفت پیش‌بینی رشد تقاضای جهانی نفت وعدم رشد فعالیت پالایشگاه‌ها در سطح جهانی، این مؤسسه پیش‌بینی خود از تجارت دریابُرد جهانی نفت خام در کل سال ۲۰۱۹ را از ۱.۱ به ۰.۶ درصد کاهش داد. روند صعودی تجارت نفت خام در مسیر‌های طولانی از آتلانتیک به آسیا منجر به رشد نسبتاً بالاتر ۱.۷ درصد ی تقاضای تُن مایل برای بازار‌های نفت خام در سال جاری خواهد شد.

این گزارش ادامه داد: پس از اجرایی شدن قانون سوخت ۲۰۲۰ آیمو، پیش‌بینی می‌شود تقاضای نفتِ کوره از هفت میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ به شش میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۰ کاهش خواهد یافت. براساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، قانون جدید منجر به اُفت شدید تقاضا برای نفت کوره با سولفور بالا (HSFO) از سه میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۱۹ به یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز در سال۲۰۲۰ تقلیل یابد.

انتظار می‌رود ناوگان تانکرِ نفتِ خام در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی ۰.۸ درصد رشد پیدا کند. روی هم رفته رشد ناوگان ۵.۹ درصدی برای کل سال ۲۰۱۹ برآورد می‌شود، رقمی که بالاترین سطح را از سال ۲۰۰۹ به این طرف نشان می‌دهد. سطح بالای تحویل شناور به همراه اوراق پایین سبب رشد قوی بازار تانکر حمل نفتِ خام در سال جاری شده است.

اما با این وجود، ناوگان جهانی تانکر حملِ نفت خام رشد ملایم ۰.۴ درصدی را در سال ۲۰۲۰ تجربه خواهد کرد، چرا‌که بازار اوراق پس از اجرای قانون سوخت ۲۰۲۰ رونق خواهد گرفت، هم‌زمان، تعداد شناور‌های جدید برای تحویل، روند نزولی را درپیش می‌گیرد.

از آنجایی‌که چشم‌انداز بلند‌مدت روشنی برای رشد تجارت نفت‌ِ خام وجود ندارد، مالکان باید بازار سفارش ساخت شناور‌های جدید را کنترل کنند. هرگونه افزایش در سفارش ساخت منجر به ظرفیت مازاد بازار خواهد شد که در نهایت نرخ‌های چارتری را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

لازم به ذکراست: چشم‌انداز مثبتی برای بازار نفتکش‌های غول‌پیکر تصور می‌شود، به طوری‌که اجارۀ زمانی یک ساله یک فروند نفتکشِ غول‌پیکر بر روی محور ۴۲‌ هزار و ۶۰۰ دلار در روز، در سال ۲۰۲۰ خواهد چرخید، رقمی که حکایت از رشد ۱۴ درصدی در مقایسه با سال جاری دارد. خوش‌بینی Drewry از تقاضای قوی و رشد کُند ناوگان نشأت می‌گیرد. با این وجود، پیش‌بینی می‌شود که نرخ‌های نفتکش‌‌های غول‌پیکر در بازه زمانی ۲۰۲۱ الی ۲۰۲۴ نسبت به ۲۰۲۰ اُفت پیدا کند، چرا‌که از یک طرف تقاضای تناژ روند نزولی را در پیش می‌گیرد، از سوی دیگر تقاضای نفت و تجارت در مسیر‌های طولانی کاهش خواهد یافت.

همچنین پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که نرخ‌های‌های کرایۀ حملِ تانکر سوئزماکس افزایش سریعی را در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ تجربه خواهند کرد، دلیل این روند صعودی به رشد تقاضای تُن مایل و عدم رُشد ظرفیت ناوگان بیان می‌شود. اما چشم‌انداز‌های تقاضا برای تانکر‌های سوئزماکس پس از سال ۲۰۲۰ چندان مثبت به نظر نمی‌آید.

این گزارش در پایان با اشاره به اینکه بازار تانکر‌های افراماکس در سال ۲۰۲۰ نیز بر وفق مراد مالکان خواهد بود، نوشت: رشد قوی تقاضای تُن مایل و گسترش کُند ناوگان از عوامل چشم‌انداز‌های مثبت بازار هستند. اما کام مالکان بعد از سال۲۰۲۰ به این شیرینی نخواهد بود، چرا‌که کاهش پیش‌بینی شدۀ تقاضا، معادلات مربوط به نرخ کرایۀ حمل را برهم می‌زند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار