۰۵ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴

ازسرگیری عملیات لایروبی رودخانه کارون

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از شروع دوباره عملیات لایروبی رودخانه کارون در مقطع اهواز خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۵۲۶۵
ازسرگیری عملیات لایروبی رودخانه کارون
 
فرهاد ایزدجو در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: حدود ۲۰ میلیون متر مکعب در رودخانه در مقطع اهواز بر اثر سیلاب بهار امسال رسوب گذاری شده است و تاکنون اعتباری برای عملیات لایروبی اختصاص نیافته است.

وی گفت: با این وجود لایروبی کارون از محل اعتبارات داخلی با هدف پیشگیری از سیلاب‌های احتمالی شروع شده است.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با بیان اینکه لایروبی کارون با چند فروند دستگاه لایروب و استفاده از ده‌ها دستگاه کامیون و بیل مکانیکی در اطراف جزیره شادی در حال فعالیت هستند افزود: لایروبی کامل کارون با امکانات موجود سال‌ها به طول می‌انجامد.

ایزدجو تصریح کرد: لایروبی نشدن کارون، پیامد‌های زیست محیطی به همراه دارد و عبور سیلاب‌ها را با مشکلاتی روبه‌رو خواهد کرد.

طغیان بی‌سابقه رودخانه کارون در بهار امسال، خسارات زیادی به اراضی کشاورزی و زیربنایی خوزستان وارد کرد و میلیون‌ها متر مکعب گل و لای را جابه‌جا کرد.

لایروبی نشدن کارون سبب شکل گیری ده‌ها جزیرۀ کوچک در کارون شده است.

 در سال‌های اخیر رسوب گذاری در کارون، سبب کاهش عمق رودخانه و بروز مشکلاتی برای تردد قایق‌های گردشگری شده است.
کارون که زمانی نه چندان دور پرآب‌ترین رودخانه کشور بود در دهه‌های اخیر با چالش‌های عمیق زیست محیطی و آلودگی ناشی از ورود پساب‌های کشاورزی، صنعتی و خانگی روبه‌رو بوده است.

رودخانه کارون پس ازعبور از مناطق مرکزی خوزستان و مشروب کردن صد‌ها هزار هکتار زمین کشاورزی، در خرمشهر به اروندرود ملحق می‌شود و سپس راهی خلیج فارس می‌شود.


ارسال نظرات
آخرین اخبار