۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵

چابهار هرچه سریع‌تر به راه‌آهن اصفهان- قم –تهران وصل شود

چابهار هرچه سریع‌تر به راه‌آهن اصفهان- قم –تهران وصل شود
مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی ​جمهوری اسلامی ایران با تأکید بر لزوم اتصال بندر چابهار به خط آهن و فرودگاه، گفت: در کنار هندی‌ها باید به حضور دیگر سرمایه گذاران خارجی و داخلی در راستای توسعه بندر چابهار توجه جدی داشت.
کد خبر: ۸۵۲۴۸

به گزارش مانا عبدالرضا فرجی راد، با اشاره به اینکه در توسعه بندر شهید بهشتی چابهار باید به مسائل عدیده‌ای توجه داشت، اظهار کرد: روند توسعه بندر شهید بهشتی چابهار از سوی هندی‌ها باید تسریع شود و با افزایش میزان سرمایه‌گذاری شاهد بهبود وضعیت تجاری این بندر باشیم، علاوه بر این باید به مقولۀ اتصال چابهار به خط آهن سراسری و ایجاد فرودگاه بین‌المللی در این منطقه نیز توجه داشت.

وی ادامه داد: چابهار باید هرچه سریع‌تر به راه‌آهن سریع السیر اصفهان- قم –تهران وصل شود تا شاهد اتصال این منطقه به مراکز پر جمعیت کشور باشیم.

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ساخت فرودگاه بین‌المللی در چابهار از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: باید امکان تردد به چابهار چه در حوزۀ باری و چه در حوزۀ مسافری فراهم شود تا بتوانیم هرچه راحت تر و سریع تر چابهار را به نقاط  پر‌جمعیت کشور وصل کنیم.

چابهار تا زاهدان منطقه آزاد شود

فرجی راد با ارائه پیشنهادی مبنی بر تبدیل حد فاصل چابهار تا زاهدان به منطقه آزاد تجاری، عنوان کرد: این مختصات  باید همانند کیش، قشم، خرمشهر و...به منطقه آزاد تبدیل شود تا  شاهد توسعه وضعیت تجاری و گردشگری باشیم.

تقویت ارتباط تجاری ایران و عمان در راستای رونق تجاری چابهار

وی همچنین با تأکید بر اینکه باید ارتباط تجاری-اقتصادی با عمان تقویت شود، اظهار کرد: علاوه بر گسترش خطوط کشتیرانی بین ایران و عمان باید در حوزۀ واردات و صادرات کالا بین این دو کشور فعال‌تر عمل کرد تا  رونق اقتصادی هرچه بیشتر در چابهار رقم بخورد. 

استاد ژئوپلیتیک دانشگاه تهران با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری هرچه بیشتر در چابهار هدفی است که باید در جهت تحقق آن برنامه ریزی مدونی را مدنظر قرار داد، بیان کرد: متأسفانه مطلبی به نقل از بنده مبنی بر اینکه هندی‌ها نباید در چابهار حضور داشته باشند در رسانه‌ها منتشر شد که ناقص بود، بلکه صحبت‌‌هایم در این ارتباط بود که علاوه بر سرمایه گذاری صورت گرفته در چابهار از سوی هندی ها که نیازمند افزایش است باید سرمایه گذاران داخلی و خارجی دیگری را نیز ترغیب کنیم تا در چابهار حضور پیدا کنند.

از ایجاد رقابت منفی بین چابهار و گوادر جلوگیری شود

فرجی راد با تأکید بر اینکه چابهار در شرق تنگه هرمز از اهمیت بسیار بالایی برای ایران برخوردار است و باید حضور جدی در این جغرافیا داشته باشیم، گفت: با توجه به فاصله ۷۰ کیلومتری بنادر چابهار و گوادر باید بتوانیم در راستای توسعه همزمان این دو منطقه گام برداریم  و از ایجاد یک رقابت منفی بین آنها جلوگیری کنیم.

وی افزود: هندی ها باید سرمایه گذاری و فعالیت خود را در بندر چابهار تسریع کنند و در زمینه زیرساخت ها جدی تر عمل کنتد چراکه چابهار در برهه زمانی که اقتصاد ایران با مسائل مختلفی روبرو است و توانسته از تحریم ها مستثنی شود نقطه بسیار مهمی برای کشور به شمار می آید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار