۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
احتیاط چاشنی معاملات هفته گذشته:

روزهای بهتر بورس در راه است

بازار آخرین هفته آبان ماه را در شرایط خاصی گذراند. در نهایت نیز پنج روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت بدون بازدهی خاصی و با کاهش منفی ۰.۶ درصدی شاخص کل بورس کار خود را به پایان رساند.
کد خبر: ۸۵۲۴۴
روزهای بهتر بورس در راه است
 
به گزارش خبرنگار بورس مانا، بازار بورس در هفته ای که گذشت کار خود را با دغدغه ای از جنس گرانی بنزین آغاز کرد. افزایش نرخ این حامل انرژی روند معاملات را در هفته گذشته کاملاً متأثر کرد. تنش‌های اجتماعی و قطعی اینترنت باعث شد تا بازار نگران از ریسک های موجود، محتاط تر باشد و همین احتیاط حاکم بر بازار باعث شد معاملاتی کم نوسان را در بازار تجربه کنیم.
البته بررسی روند معاملات نشان می دهد که بازار روز شنبه و یک‌شنبه نگران از برخی ریسک های پس از افزایش قیمت بنزین، شاهد عقب نشینی قیمت سهام بود و از روز دوشنبه با ورود تمام قد حقوقی‌های بازار شاهد حمایت همه جانبه از نمادها بودیم. در نهایت بازار هفته گذشته در دو روز پایانی روندی آرام تر و نسبتاً مثبت با تمرکز بر سهام کوچک را تجربه کرد.
در نهایت طی هفته ای که گذشت  شاخص کل با 2097 واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 304997 واحد رسید.
در پنج روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار بالغ بر 83 هزار و 889 میلیارد ریال بود که نسبت به هفته ما قبل 28 درصد افزایش داشت. همچنین تعداد 16 میلیارد و 341 میلیون برگه انواع اوراق بهادار در بیش از یک میلیون و 370 هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب 27  درصد افزایش و 17 درصد کاهش را تجربه کردند.
 
حمل و نقلی ها چه کردند؟
شاخص گروه حمل و نقل نیز در هفته‌ای که گذشت هم‌سو با روند کلی بازار با بازدهی منفی یک درصدی به کار خود پایان داد.
نگاهی به عملکرد صنعت حمل و نقل انبارداری و ارتباطات نشان می دهد که از 15 نماد حاضر در این گروه 6 نماد با بازدهی مثبت، کام سهامداران خود را شیرین کردند. در این میان سهام شرکت خط دریا بندر با نماد حبندر بازدهی 18درصدی را برای سهامدارانش به همراه داشت. پس از آن نیز سهام ریل سیر کوثر با بازدهی نزدیک به 8 درصدی، دومین سهم پربازه گروه برای هفته پایانی آبان ماه بود.
در میان نمادهای منفی هفته گذشته، سهام شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا با نماد حسینا شاهد افت بیش از 11 درصدی قیمت سهام بود. پس از آن نیز مهندسی حمل و نقل پتروشیمی با نماد حپترو بیش از 8 درصد افت قیمت را تجربه کرد.
 
پیش بینی این هفته
کارشناسان معتقدند اولین هفته آذر ماه شرایطی به مراتب بهتر از هفته گذشته را تجربه خواهد کرد. بازگشت آرامش به کشور و برقراری مجدد اینترنت باعث شده تا این هفته بازار معاملات خود را در فضایی آرام‌تر آغاز کند. همچنین از امروز شاهد انتشار گزارش‌های تولید و فروش آبان ماه شرکت ها هستیم که می تواند  در روند معاملات و تصمیم گیری سهامداران تاثیر گذار باشد.
در مجموع برای این هفته بازاری مثبت با تمرکز بر گروه ها و صنایع کوچک را می توان پیش بینی کرد.
 
جزئیات عملکرد گروه حمل و نقل را در جدول زیر از منبع نرم افزار "رهاورد" مطالعه کنید:
 
روزهای بهتر بورس در راه است
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار