۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶

قطعنامه تسهیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها منتشر شد

قطعنامه تسهیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها منتشر شد
مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر و دریانوردی از انتشار تازه‌ترین قطعنامه آیمو به کشور‌های عضو این سازمان مبنی بر «اتخاذ اقدامات قانونی، فنی، عملیاتی و اقتصادی مقتضی برای تسهیل کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از کشتی‌ها» خبر داد.
کد خبر: ۸۵۲۳۳
به گزارش مانا، علیرضا خجسته با اعلام این خبر، تأکید کرد: کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC) آیمو، قطعنامه شماره ۳۲۳ حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC,۳۲۳(۷۴))، مصوب ۱۷ می ۲۰۱۹ را در راستای ارتقای همکاری میان بخش‌های بندری و دریایی کشورها جهت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها منتشر کرده است.
 مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر، تصویب راهبرد آیمو برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را اقدامی مؤثر در راستای لزوم ظرفیت‌سازی، تبادل دانش و همکاری میان کشورها (به ویژه کشورهای کمتر توسعه یافته)ارزیابی کرد و گفت: آیمو طی این قطعنامه از کشورهای عضو دعوت کرد از بنادر تحت حاکمیت خود بخواهند اقدامات قانونی، فنی، عملیاتی و اقتصادی مقتضی را برای تسهیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها اتخاذ کنند.
خجسته افزود: طی این قطعنامه همچنین از کشورهای عضو درخواست شده تا راهبرد تسهیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها، را با حمایت از راهکارهای نوین استفاده از منابع تجدیدپذیر و با رویکرد ترغیب همکاری میان بنادر تدوین و اجرا کنند.
به گفته وی و بنا بر این قطعنامه، همکاری با شرکت‌های سوخت‌رسان، شرکت‌های کشتیرانی و مراجع ذی‌ربط در تمامی سطوح برای تامین و تضمین وجود سوخت‌های کم‌کربن و بی‌کربن جایگزین، ارتقای طرح‌های مشوق و حمایت از تلاش صنایع برای بهبود کیفیت و سطح پوشش داد‌ه‌های مرتبط، از دیگر راهکارهای تسهیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها قلمداد می شود.
مدیرکل حفاظت و ایمنی دریانوردی سازمان بنادر در ادامه تاکید کرد: همچنین بر اساس این قطعنامه، از سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای عضو دعوت شده است به کمک تدابیر مشوق و تسهیل‌کننده، از همکاری‌، ظرفیت‌سازی و تبادل روش‌های مفید پیشین حمایت کنند و نمونه‌های موفق پیشین، مانند نتایج، رویکردهای توسعه بنادر و اقدامات تسهیل‌کننده کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای از کشتی‌ها را به اطلاع کمیته فوق برسانند. 
بر اساس این گزارش، کمیته حفاظت از محیط زیست دریایی (MEPC)، از کشورهای عضو و سازمان‌های بین‌المللی ذی‌ربط خواست قطعنامه مذکور را به اطلاع مراجع بندری، اپراتورهای بنادر و پایانه‌ها، مالکان کشتی‌ها، شرکت‌های کشتیرانی و حمل بار، شرکت‌های خدمات دریایی و سایر ذی‌نفعان برسانند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار