۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱
دستاورد دیجیتال تازه در حوزه حمل و نقل دریایی:

سامانه پرداخت آنلاین شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی چگونه کار می‌کند؟

طی هفته‌های اخیر "سامانه پرداخت آنلاین" شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی جمهوی اسلامی ایران به همت یکی از کارشناسان و برنامه نویسان خلاق فناوری اطلاعات این شرکت به عنوان یک دستاورد ایرانی طراحی و راه اندازی شده است.
کد خبر: ۸۵۲۳۲
سامانه پرداخت آنلاین شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی چگونه کار می‌کند؟
 
بنابراین و با توجه به اینکه یکی از موانع توسعه فعالیت‌های حوزه حمل و نقل دریایی در ایران روند کُند هوشمند سازی این فعالیت‌هاست، راه اندازی این نرم افزار می‌تواند گام موثری در این زمینه بردارد.   
این سامانه با عنوان کامل"سامانه پرداخت آنلاین شرکت حمل و نقل ترکیبی" در جهت سهولت کار کارشناسان مالی و بازرگانی و صاحبان کالا طراحی و ایجاد شده است.
این در حالی است که تا پیش از این در بخش ترمینال کانتینری بسیاری از امور جاری به صورت آنالوگ و دستی انجام می‌شد. اگرچه این ترمینال، نرم‌افزاری هم داشت، ولی متأسفانه تمام امور به صورت دستی انجام می‌شد.
در واقع کارکنان حوزه بازرگانی "شرکت حمل و نقل ترکیبی" از طریق پست الکترونیکی با صاحبان کالا در ارتباط بودند، اما همچنان لازم بود که صاحبان کالا به صورت حضوری به این شرکت مراجعه کنند.
بنابراین، در جهت تسهیل و به روزرسانی فرایندها، طراحی درگاه آنلاین برای مشتریان در دستورکار قرار گرفت.
در نهایت پس از تولید سه نسخه و رفع اشکالات، نسخه چهارم نرم افزار برای استفاده کارکنان و صاحبان کالا منتشر شد.
پیش از طراحی سامانه پرداخت آنلاین، صاحبان کالا مستقیم به بخش مالی شرکت حمل و نقل ترکیبی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مراجعه می‌کردند و کد مالی دریافت می‌کردند تا بتوانند صورت‌حساب دریافت کنند، اما در سامانه جدید، صفحه جداگانه‌ای برای صاحب کالا در نظر گرفته شده است که کاربر به محض ورود به این صفحه، وارد بخشی به نام استعلام می‌شود که به سیستم مالی متصل است.
صاحب کالا پس از آن با درج شناسه ملی وارد سایت می‌شود. اگر مشخصات صاحب کالا در سایت ثبت شده باشد برای وی رمز عبور پیامک می‌شود.
سپس با پیامک و رایانامه (ایمیل) به صاحب کالا این اطمینان داده می‌شود که پرداخت‌هایش بررسی شده و نیاز به تماس تلفنی و یا مراجعه حضوری نیست.
در مرحله بعدی، وقتی صاحب کالا به سیستم وارد می‌شود، با کلیک بر روی گزینه مورد نظر می‌تواند "صورت‌حساب" خود را مشاهده کند.
در نسخه جدید نرم افزار یاد شده چند لینک برای کاربران آماده شده است که اولین آن‌ها لینک پرداخت آنلاین است. صاحب کالا مستقیم صورت‌حساب را می‌بیند و می‌تواند به صورت آنلاین نسبت به پرداخت صورت‌حساب خود اقدام کند. برای اطمینان از دریافت مبلغ پرداختی، پیامکی با مضمون: «با تشکر از پرداخت غیرحضوری شما» برای کاربر ارسال می‌شود.
در گذشته که واریز پول صورت می‌گرفت صاحب کالا با استفاده از تلفن، واریزی خود را اعلام می‌کرد. در حالی که با نرم‌افزار جدید تعداد تماس تلفنی با بخش مالی و بازرگانی تا حد امکان کاهش یافته است.
در مرحله بعدی، صاحب کالا می‌تواند امور عملیات کانتینری را مشاهده کند. اینکه چه کسی کانتینر را تحویل داده و چه کسی تحویل گرفته، در چه ساعت و چه تاریخی این عملیات صورت گرفته و البته "آر بی سی" و "آر تی سی" چه زمان و تاریخی در سایت شرکت حمل کانتینری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران درج شده است را می‌تواند در سامانه به صورت آنلاین مشاهده کند. حتی از نام راننده و شماره پلاک خودروی حمل کننده نیز مطلع می‌شود.
یکی دیگر از مزایای "سامانه پرداخت آنلاین شرکت حمل و نقل ترکیبی" این است که اگر به هر دلیلی پرداخت‌های صاحب کالا موفق یا ناموفق باشد برای هر صورت‌حسابی که انجام داده، گزارش ارسال ثبت می‌شود.
صاحب کالا با کلیک بر روی بخش "مشاهده سوابق پرداختی" می‌تواند از موفق بودن تراکنش پرداختی و یا ناموفق بودن آن مطلع شود و در پایان اگر پرداخت کاربر موفقیت آمیز باشد شماره پیگیری را دریافت می‌کند.
قسمت اصلی این سیستم، ارتباط با صاحب سیستم‌های مالی است. به عنوان مثال قبلاً صاحب کالا از طریق دستگاه کارت خوان صورت‌حساب خود را پرداخت می‌کرد و برگه پرداختی را به واحد بازرگانی ارائه می‌داد.
درآن حالت این امکان وجود داشت که خطای انسانی صورت بگیرد و به جای مثلاً مبلغ ۱۰ میلیون تومان، صد میلیون تومان یا کمتر و بیشتر محاسبه می‌شد. در این بخش تلاش شد به محض اینکه کارشناس مالی تأییدیه  پرداختی را از بانک گرفت، یک دقیقه بعد مستقیماً وصولی صاحب کالا در سیستم مالی ثبت شود.
یعنی بعد از اینکه کارشناس مالی دکمه وصولی را کلیک کرد، صورت‌حساب صادر و به صورت خودکار برای صاحب کالا ارسال شود.
شایان ذکراست، در مرحله بعدی و برای ارتقاء سامانه یاد شده تصمیم بر این است که فایل صورت‌حساب از طریق رایانامه (پست الکترونیکی) به صاحب کالا ارسال شود تا مراجعه حضوری صاحبان کالا به شرکت تا حد امکان کاهش یابد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار