۲۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷
هفته آینده و در لندن انجام می‌شود:

ارائه سند ایران به مجمع IMO در رابطه با امنیت دریانوردی

ارائه سند ایران به مجمع IMO در رابطه با امنیت دریانوردی
مدیر کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: ایران سندی را با موضوع به مخاطره افتادن امنیت دریانوردی در دریای سرخ به سی و یکمین مجمع عمومی سازمان بین المللی دریانوردی ارائه خواهد کرد.
کد خبر: ۸۵۲۲۲

علی اکبر مرزبان در گفتگو با خبرنگار مانا با اعلام اینکه سی و یکمین مجمع عمومی دو سالانه سازمان بین المللی دریانوردی (IMO) از تاریخ چهارم آذرماه سال جاری با حضور اکثریت اعضاء در مقر دائمی این سازمان در لندن برگزار خواهد شد، تصریح کرد: به مانند مجامع پیشین این بار نیز مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به همراه معاون امور دریایی این سازمان همچنین نماینده دائم ایران در IMO و اینجانب به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این مجمع حضور خواهیم یافت.
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان مرجع دریایی کشور به دلیل حوادث اخیر که برای برخی از شناور‌های تجاری ایران در دریای سرخ رخ داد و نگرانی از تکرار این حوادث، سندی را به سی و یکمین مجمع عمومی IMO ارائه می‌کند، اظهار کرد: این سند طی روز ۲۴ آبان ماه جاری در سایت این سازمان جهت طرح در مجمع عمومی ثبت شده است.
مرزبان در رابطه با محتوای این سند گفت: ایران در این سند نگرانی خود را نسبت به، به مخاطره افتادن امنیت دریانوردی در دریای سرخ ابراز کرده است و از مجمع خواسته که با محکوم کردن حوادث رخ داده در این دریا عکس‌العمل مناسبی را نسبت به این حوادث مانند حمله به نفتکش ایرانی سابیتی اتخاذ کند.
وی اضافه کرد: در این سند ایران از مجمع عمومی (IMO) درخواست کرده است که به کشور‌ها اهمیت حفظ امنیت دریانوردی در دریای سرخ را گوشزد کند و از دولت‌ها بخواهد در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.
مدیر کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه سخنان خود به دیگر دستورکار مجمع عمومی IMO اشاره و خاطر نشان کرد: در این دوره از مجمع به مانند مجامع پیشین اعضاء شورای سازمان بین المللی دریانوردی برای دوسال آینده با رأی دیگر اعضاء انتخاب می‌شوند.
وی با یادآوی اینکه ۴۰ عضو از میان ۱۷۴ عضو سازمان بین‌المللی دریانوردی برای عضویت در شورای این سازمان انتخاب خواهند شد، تصریح کرد: با توجه به مشورت‌های صورت گرفته با وزارت امورخارجه و وزارت راه و شهرسازی، ایران در این دوره برای عضویت در شورا کاندید نخواهد شد.
مرزبان در پاسخ به این پرسش که آیا عدم کاندیداتوری ایران به احتمال اختلال در پرداخت حق عضویت به دلیل تحریم‌ها به IMO است یا خیر، گفت: خوشبختانه ایران حق عضویت خود را تا پایان سال ۲۰۱۹ به IMO پرداخت کرده است و از این بابت مشکلی وجود ندارد، اما طی مشورت با نهاد‌های یاد شده تصمیم بر این شد که با توجه به شرائط حاکم بر روابط بین المللی، در مجمع عمومی سی و یکم IMO برای عضویت در شورای این سازمان اقدامی صورت نگیرد.
وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه ایران از کدام کشور‌ها برای عضویت در شورای IMO حمایت خواهد کرد، تصریح کرد: ما برای حمایت از عضویت کشور‌ها در شورای IMO بر اساس دو بُعد فنی و تخصصی و البته ملاحظات سیاسی عمل خواهیم کرد.
مرزبان با تأکید بر اینکه در عالم روابط خارجی حمایت‌ها متقابل است، افزود: کشور‌های دوست که روابط با آن‌ها در سطح خوبی قرار دارد در اولویت ایران برای انتخاب در شورای IMO قرار دارند.
به گفته وی عدم عضویت در شورای IMO از میزان اثرگذاری ایران به عنوان یک عضو فعال نخواهد کاست.
مرزبان در این باره گفت: ایران به مانند سایر اعضاء به عنوان ناظر بر روند تصمیم گیری شورا نظارت خواهد کرد و ضمن اظهار نظر، پیشنهادات خود را در قالب اسناد مربوطه به این شورا ارائه می‌کند.
مدیر کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین المللی سازمان بنادر و دریانوردی در پایان تصریح کرد: حضور در مجمع عمومی دو سالانه سازمان بین المللی دریانوردی فرصت مناسبی را برای هیئت ایرانی فراهم خواهد کرد تا به صورت دو جانبه با دیگر هیئت‌ها در رابطه با موضوعات مورد علاقه مشترک به رایزنی بپردازد و نقش خود را به عنوان عضوی موثر در IMO تقویت کند.

   
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار