۲۶ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۸

نماینده آبادان خواستار بازسازی زیستگاه‌های آبزیان خوزستان شد

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی خواستار بازسازی زیستگاه‌های آبزیان خوزستان با هدف بهبود معیشتی صیادان استان شد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۵۱۹۲

نماینده آبادان خواستار بازسازی زیستگاه‌های آبزیان خوزستان شد

 

جلیل مختار در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه بازسازی زیست گاه‌های آبزیان برای صیادان خوزستانی حیاتی و مهم است تصریح کرد: افزایش مجوزهای صید، بدون افزایش و بهبود زیرساخت‌ها سبب بروز خسارت به صیادان می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه نیاز به حمایت شیلات برای ایجاد زیرساخت‌ها در بحث زهکش‌ها، تلمبه خانه‌ها، تأمین و تخصیص اعتبارات ملی و غیره را داریم، اظهار کرد: در بحث صدور مجوز جدید موافق هستیم مشروط بر اینکه زیست‌گاه‌ها را افزایش دهید و رضایت‌مندی نسبی در میان صیادان به وجود آید، در حال حاضر صیادان از شرایط موجود رضایت ندارند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی به ضرر و زیان پرورش دهندگان میگو در چوئبده آبادان اشاره کرد گفت: متأسفانه حذف سیستم نظارتی کیفی از مزارع پرورش میگو در چوئبده سبب شد تا پرورش دهندگان با ضرر جدی از بابت بروز بیماری لکه سفید مواجه شوند.

وی خواستار حمایت از صنعت پرورش میگوی چوئبده با هدف صیانت از اشتغال موجود توسط سازمان شیلات شد.

نمایندۀ آبادان در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در هفتم مهرماه امسال با حضور نمایندگانی از صیادان و اتحادیه‌ها در حضور وزیر جهاد کشاورزی درباره موارد مختلفی از جمله طرح‌های آبزیان بحث شد که وزیر بر حمایت جدی و توسعه آبزی پروری در آبادان به‌خصوص پرورش میگو تأکید کرد.

مختار افزود: با توجه به توسعه آبزیان اعم از ماهی و میگو به شکل گلخانه ای که به صورت پایلوت در نقاطی از کشور اجرا شد و نتایج خوبی نیز در پی داشت، این مورد به عنوان مشاغل خانگی می تواند در شهرستان آبادان نیز اجرایی شود، ضمن اینکه آبزی پروری گلخانه‌ای به شیوۀ صنعتی نیز در کنار سایت پرورش ماهی و میگو قابل اجرا است، اجرای این طرح می‌تواند هزینه‌ها و ضررهای پرورش دهندگان را جبران کند.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کانال‌های زهکشی و آب به سبب طرح پرورش آبزیان در چوئبده سال‌هاست رها شده و نیاز به لایروبی دارند، کانال‌های زهکش وضعیت بسیار بدی دارند و آب را از این طریق نمی توان به حوضچه‌ها رساند.

وی با بیان اینکه ترویج، توسعه و حمایت جدی از تولید ماهی "سیبس" به عنوان یک پایلوت موفق که بحث بومی و اقلیمی آن سازگار نشان داده و بازاریابی خوبی را نیز در چین و ایتالیا داشته، می تواند برای چوئبده نیز با توجه به خسارت وارده به مزارع پرورش میگو از بابت بروز بیماری لکه سفید اجرایی شود و ضررهای صنعت گرانی که از این بابت زمین گیر شده‌اند را جبران کند، گفت: تشکیل کارگروه فنی و تخصصی در کنار فعالان و سرمایه گذاران این بخش امری ضروری و اجتناب ناپذیر است، بسیاری از مراقبت‌هایی که می تواند بر اساس داده های مراکز پژوهشی به پرورش دهندگان منتقل شود از ورود خسارت‌های بیشتر به آنان جلوگیری می کند، متأسفانه حذف سیستم نظارتی کیفی بر مزارع پرورش میگو در چوئبده سبب شده تا پرورش دهندگان از بابت بروز بیماری لکه سفید بسیار متضرر شوند.

مختار درباره راه اندازی اداره کل شیلات در منطقه آزاد اروند یادآور شد: اگر در این‌باره بخواهیم بر اساس نسخه مناطق آزاد پیش برویم، این اقدام تنها برچسب اداره کل را شامل می شود و چارت و یا تعریف کارکردی برای آن وجود ندارد و حتی در بسیاری از موارد در انجام امور دو گانگی و اختلال ایجاد می شود؛ لذا باید تشکیلات چارتی باشد تا طرح های اعتباری، نیازها، تخصیصات و غیره در بودجه پیشنهادی و برنامه ریزی استان مطرح و ابلاغ شود.

وی گفت: به دنبال درخواست یک مجوز کامل برای ایجاد اداره کل شیلات در منطقه آزاد اروند هستیم.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار