۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۷

بکارگیری زیرساختار شبیه سازی متن باز در صنعت دریایی

بکارگیری زیرساختار شبیه سازی متن باز در صنعت دریایی
سیستم های پیشرفته و یکپارچه شناور، مزایای زیادی را برای مالکان و اپراتورها فراهم می کنند، اما در عین حال تضمین اینکه همه سیستم‌ها به طور پایدار کار کنند می‌تواند چالش‌های مهمی را به معرض نمایش گذارد.
کد خبر: ۸۵۱۸۸
به گزارش گروه بین‌الملل مانا از سال ۲۰۱۸، یک کنسرسیوم متشکل از سهام‌داران صنعت دریایی اقدام به ایجاد یک اکوسیستم برای شبیه سازی تکنولوژی همانند دیجیتال (Digital Twin Technology) کرده‌اند که کشف واقعی راه‌حل‌های طراحی، راه اندازی، فعالیت و تضمین سیستم‌های پیچیده و یکپارچه را میسر خواهد ساخت. سیستم‌های پیشرفته و یکپارچه شناور، مزایای زیادی را برای مالکان و اپراتور‌ها فراهم می‌کنند، اما درعین حال تضمین اینکه همه سیستم‌ها به طور پایدار کار کنند می‌تواند چالش‌های مهمی را به معرض نمایش گذارد.

این گزارش ادامه داد: برای رسیدن به این اهداف بلند پروازانه، یک پروژه صنعتی مشترک تحت عنوان پلتفرم یا زیرساختار شبیه سازی متن باز (OSP) راه اندازی شده است. بنیانگذاران پروژه شامل موسسه رده بندی DNV GL نروژ، شرکت کونگسبرگ (kongsberg) نروژ توسعه دهندۀ پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها در حوزۀ دریایی، دانشگاه علم و فنّاوری (NTNU) نروژ و موسسه تحقیقاتی SINTEF این کشور، با ۲۰ عدد از شرکای صنعت کشتیرانی همکاری مشترکی را برای به حداکثر رساندن مزیت‌های تکنولوژی همانند دیجیتال (Digital Twin Technology) آغاز کرده‌اند.

یک تعریف عام می‌گوید: تکنولوژی همانند دیجیتال (Digital Twin Technology) مانند یک پُلی بین دنیای دیجیتال و دنیای واقعی عمل می‌کند. در واقع، یک همانند دیجیتال، یک مدل مجازی از یک فرآیند، محصول یا خدمت است. این جفت شدن دنیای مجازی و فیزیکی اجازه می‌دهد تا تجزیه و تحلیل داده‌ها و نظارت بر سیستم‌ها برای جلوگیری از مشکلات پیش از آنکه حتی رخ دهند و همچنین خرابی‌ها، ایجاد فرصت‌های جدید و حتی برنامه‌ریزی برای آینده با استفاده از شبیه سازی، صورت گیرد.

شایان ذکراست: هدف زیرساختار شبیه‌سازی متن باز (OSP) ایجاد یک استاندارد برای مدل‌ها و شبیه سازی‌ها در صنعت دریایی است. مسأله یکپارچه سازی سیستم‌ها و نرم افزارمی تواند چالش‌هایی را در مراحل عملیاتی و ساخت شناور به وجود آورد که منجر به تأخیر، روند کُند ابداع و نوآوری و هم چنین حوادث نامطلوب و خرابی شود.

"Pierre Sames" مدیر تحقیق و تکنولوژی مؤسسه رده بندی DNV GL می‌گوید: این نیاز به شدت احساس می‌شود که بفهمیم چگونه سیستم‌های متفاوت با یکدیگر کار می‌کنند تا به مالکان کمک کنند که از عواقب پرهزینه پیامد‌های پیش‌بینی نشده مصون بمانند. همانطور که مالکان به دنبال مجهز کردن شناور‌های خود به راه حل‌های دیجیتالی پیچیده‌تر که از سوی عرضه کنندگان مختلف ارائه می‌شوند، هستند، از آن طرف نسبت به خرابی‌های سیستم‌ها و نرم افزار آسیب پذیرتر خواهند شد.

پلتفرم یا زیرساختار شبیه‌ساز متن باز، شالودۀ یک اکوسیستم باز را به وجود خواهد آورد، جائی‌که صنعت دریایی می‌تواند مدل‌های شبیه‌سازی را به اشتراک بگذارد که ایجاد سیستم‌های همانند دیجیتال همه جانبه را تسهیل می‌کند. زیرساختار مذکور همکاری بین مالکان، یاردها، سازندگان تجهیزات و عرضه کنندگان فرعی را تقویت خواهد کرد که این امر می‌تواند به مدیریت چالش‌های فزاینده مرتبط با طراحی، یکپارچه‌سازی، راه اندازی و عملیات نرم افزار و سیستم‌های یکپارچه و پیچیده یاری رساند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار