روایت اکونومیست از اقتصاد جهان در هفته‌ای که گذشت:

آینده نامعلوم جنگ تجاری

آینده نامعلوم جنگ تجاری
کد خبر: ۸۵۱۸۷

به گزارش مانا، اکونومیست در گزارشی به بررسی وقایع اقتصادی هفته گذشته پرداخته است.

درحالی‌که قرار بود فاز اول توافق تجاری میان آمریکا و چین در حاشیه برگزاری اجلاس همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در شیلی در اواسط ماه نوامبر امضا شود، اما ناآرامی‌ها در شیلی موجب شد تا برگزاری اجلاس لغو شود. پس از آن مقامات آمریکایی اعلام کردند امضای توافق تا ماه دسامبر به‌تعویق می‌افتد.

در عین حال، وزیر بازرگانی چین روز پنج‌شنبه اعلام کرد، در روند توافقات تجاری قرار است هر دو کشور تعرفه‌ها بر کالاهای یکدیگر را به‌تدریج حذف کنند.

اما دونالد ترامپ در جمع خبرنگاران اعلام کرد تصمیمی برای کاهش تعرفه‌‌ها بر کالاهای چینی ندارد.

روند مذاکرات میان چین و آمریکا در حالی ادامه دارد که هفته گذشته سازمان تجارت جهانی، برای اولین بار به چین برای اعمال تعرفه بر کالاهای آمریکایی چراغ سبز نشان داده است.

 سازمان تجارت جهانی اعلام کرد چین می‌تواند تا سطح سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار از کالاهای آمریکایی را تحریم و مشمول تعرفه کند.

کمپانی اچ‌پی (HP) یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی و پرینتر تایید کرد که از زیراکس، کمپانی کوچکتر از خود، پیشنهادی مبنی بر ادغام دو شرکت را دریافت کرده است.

نکته قابل توجه در مورد توافق احتمالی میان دو شرکت این است که به‌گفته کارشناسان اچ‌پی ۲۹ میلیارد دلار ارزش دارد. این در حالی است که کارشناسان ارزش زیراکس را کمی بیش از هشت میلیارد دلار برآورد کرده‌اند.

گفته شده توافق میان دو شرکت احتمالا حدود ۳۰ میلیارد دلار ارزش داشته باشد.

درحالی‌که پیش‌تر رسانه‌ها از تاخیر در عرضه اولیه پنج درصد سهام آرامکو در بورس‌های داخلی و خارجی خبر داده بودند، عربستان سعودی به شکل رسمی عرضه اولیه نفتی آرامکو را آغاز کرد. جزئیات مربوط به این عرضه‌اولیه در نهم نوامبر منتشر خواهد شد.

گفته شده، قرار است این غول نفتی دو تا سه درصد از سهام خود را در بورس محلی ارائه دهد و دو درصد دیگر در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‎دهد با توجه به ارزش ۱٫۵ تریلیون دلاری آرامکو، با عرضه یک درصد سهم، این کمپانی ۱۵ درصد و با عرضه سه درصد آرامکو ۳۰ میلیارد دلار تأمین سرمایه می‌شود. این رقم می‌تواند آرامکو و فرآیند عرضه اولیه آن را به بزرگترین رکورددار خصوصی‌سازی در جهان تبدیل کند.

مالزی گلدمن سَکس و دو نفر از بانکداران مهم آن را به سرپوش گذاشتن بر غارت صندوق‌های دولتی متهم کرده است. از جمله جرایم آنها اخذ پول غیرقانونی، رشوه به مقامات و اعلام بیانیه‌های نادرست در زمان یاری به فروش اوراق قرضه صندوق سرمایه‌گذاری دولتی ۱MDB (پروژه توسعه برهاد مالزی) بوده است.

به‌نوشته اکونومیست مالزی از این بانک خواسته است نه‌تنها کل ارزش اوراق را که بالغ بر ۶٫۵ میلیارد دلار است، بازگرداند بلکه یک میلیارد دلار هم غرامت پرداخت کند.

انتشار خبر خریداری فیت‌بیت (Fitbit) از سوی گوگل بار دیگر نگرانی‌ها در مورد حریم خصوصی کاربران را به‌دنبال داشت.

فیت‌بیت کمپانی تولیدکننده ساعت‌های هوشمند و دستگاه‌های پوشیدنی است و هر دو کمپانی تأکید کرده‌اند حریم‌ خصوصی کاربران برای آنها حائز اهمیت است و اطلاعات مربوط به وضعیت تندرستی کاربران برای تبلیغات گوگل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.

بر اساس این قرارداد ۲٫۱ میلبیارد دلاری، شرکت فیت‌بیت به گوگل ملحق می‌شود و محصولات آن تحت این برند به بازار عرضه خواهد شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار