۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۸

نرخ های بازار فله خشک روی موج نزولی

نرخ های بازار فله خشک روی موج نزولی
موسسه تحقیقی Drewry معتقد است: نرخ‌های کرایۀ حمل شناور‌های فله خشک در ماه نوامبر روند نزولی را به نمایش خواهد گذاشت.
کد خبر: ۸۵۱۷۸
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، از یک سو کاهش واردات ذغال سنگ از سوی اتحادیه اروپا و چین، سبب اُفت تقاضا برای شناور‌های کیپ سایز و پاناماکس می‌شود. ازسوی دیگر دولت اندونزی صادرات سنگ معدن نیکل را ممنوع اعلام کرده است، این ممنوعیت مانعی بر سر راه تجارت سنگ نیکل معدن و درنتیجه منجر به سرد شدن تنور بازار شناور‌های هندی سایز خواهد شد.  

برهمین اساس، موسسه تحقیقاتی Drewry پیش‌بینی می‌کند که نرخ‌های کرایۀ حمل شناور‌های فله خشک در ماه نوامبر سیر نزولی را طی کند.  

این گزارش ادامه داد: فعالیت ساخت شناور طی دو ماه پایانی سال جاری روند نزولی را می‌پیماید. نکته قابل توجه اینکه بلاتکلیفی پیرامون عملیاتی بودن اسکرابر‌ها در بلند مدت، مالکان را نسبت به سرمایه گذاری در بازار ساخت شناور کمی محتاط ساخته است.

درماه اکتبر، تنها سفارش ساخت پنج فروند شناور به ثبت رسید، به طور کلی فعالیت بازار سفارش ساخت طی ۱۰ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت از افت ۳۶ درصدی دارد. لیست کوتاه سفارش ساخت شناور به نفع شناور‌های فله خشکی خواهد بود که هم اکنون در دریا مشغول فعالیت هستند.

درادامۀ این گزارش آمده است: نرخ‌های چارتری فله‌بر کیپ‌سایز اُفت بیشتری را درماه نوامبر تجربه خواهد کرد، چرا‌که فعالیت کُند اقتصادی چین جلوی جهش واردات سنگ آهن این کشور را می‌گیرد و بنابراین فرصت‌های جذب کیپ‌سایز کم خواهد شد.

گفتنی است: تولید ذغال سنگ در هند به دلیل باران‌های سنگین و مسائل زیرساختاری ضعیف شده است، اُفت تولید ذغال سنگ در هند محرکی برای رشد سطح واردات این محصول به شمار می‌آید. از این رو، تقاضا برای فله‌بر‌های پاناماکس درمسیر اندونزی- هند و آفریقای جنوبی- هند به قوت خود باقی خواهد ماند. اما با این وجود، نرخ‌های کرایه حمل برای فله‌بر‌های پاناماکس در حوزۀ آتلانتیک تحت فشار قرار خواهند گرفت، چرا‌که در دسترس بودن فراوان سوخت LNG به معنای کاهش تقاضا برای ذغال سنگ است؛ بنابراین فرصت‌های جذب پاناماکس‌ها برای حمل ذغال سنگ کاهش پیدا خواهد کرد.

دیگر عامل نگرانی برای بازار فله‌بر‌های پاناماکس، سیاست واردات ذغال سنگ دولت چین محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۹، واردات ذغال سنگ از ماه ژانویه الی آگوست ۱۳.۷ درصد افزایش یافت. اما دولت در نظر دارد واردات را مهار و در سطح سال ۲۰۱۸ میلادی محدود کند. درنتیجه طی دو ماه پایانی سال ۲۰۱۹ سیر نزولی واردات این محصول کاملاً مشهود خواهد بود.

این گزارش در پایان نوشت: موسسۀ Drewry چشم امید مثبت چندانی به بازار فله‌بر‌های هندی سایز ندارد. اندونزی - دومین صادرکننده بزرگ سنگ معدن نیکل در جهان - سهم ۳۷ درصدی از کل صادرات جهانی این محصول را در سال ۲۰۱۸ میلادی برعهده گرفت. اقدام دولت این کشور برای ممنوعیت صادرات که از ۲۸ ماه اکتبر اجرائی شد، به پیکره تقاضا برای جذب فله‌بر‌های هندی سایز آسیب وارد خواهد کرد. کارشناسان معتقدند، صادرکنندگان اصلی دیگر مانند فیلیپین نمی‌توانند سهم از دست رفته اندونزی در بازار صادرات ذغال سنگ را جبران کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار