۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷

عقب نشینی قیمت‌ها در بورس متأثر از یک خبر

عقب نشینی قیمت‌ها در بورس متأثر از یک خبر
بازار سهام در هفته‌ای که گذشت شاهد بازدهی منفی ۱.۴ درصدی شاخص کل بورس بود. دماسنج اصلی بازار سهام در چهار روز معاملاتی هفته‌ای که گذشت شاهد ریزش بیش از چهار هزار پله‌ای بود.
کد خبر: ۸۵۱۵۶
به گزارش خبرنگار بورس مانا، آغاز معاملات هفتۀ گذشته با عرضه‌های سنگین و صف‌های فروش همراه بود. به نظر می‌رسد غلبه فضای سفته‌بازی و سهامداری با نگاه کوتاه مدت باعث شده تا با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصدی نماد‌ها شاهد عرضه سهام و شناسایی سود توسط معامله گران بازار باشیم. این موضوع اتفاقی بود که روز شنبه هفته گذشته باعث عقب‌نشینی ۲۵۰۰ واحدی شاخص کل در تقابل خریداران و فروشندگان شد.

بازار دومین روز هفته را خوب آغاز کرد و شاهد تشکیل صف‌های خرید در اکثر نماد‌ها بودیم. اما از میانه بازار خبری منتشر شد که ورق را برگرداند. خبری از جنس گروه بانکی در خصوص چند و چون افزایش سرمایۀ بانک‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی به نقل از بانک مرکزی منتشر شد. این خبر هرچند غیر‌رسمی و حتی غیر موثق بود، اما توانست سهامداران بانکی را آنچنان بترساند که دو روز تمام شاهد صف‌های فروش سنگین در اکثر نماد‌های این گروه باشیم.

در نهایت بازاری که یک‌شنبه و دوشنبۀ سختی را پشت سر گذاشته بود، سه شنبه نسبتاً آرام گرفت تا سهامداران با خیال آسوده تری به تعطیلات پایان هفته بروند.

در نهایت اُفت و خیز‌های این مدت باعث بازدهی منفی ۱.۴ درصدی و عقب نشینی چهار هزار واحدی نماگر اصلی بازار بود.

در چهار روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۵۴۹۹۴ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۷۸ درصد افزایش یافت.

همچنین تعداد ۱۲۳۵۰ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب  ۴ .۷۴  درصد و ۷. ۵۸ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته ثبت کرد.

و اما در گروه حمل و نقلی چه گذشت؟

شاخص صنعت حمل و نقل نیز در هفته گذشته متأثر از روند منفی کل بازار بود. البته اُفت این گروه کمتر از روند کلی بازار بوده و شاهد معاملاتی متعادل در گروه حمل و نقل بودیم. به این ترتیب شاخص صنعت حمل و نقل با بازدهی منفی ۰.۰۵ درصدی به کار خود پایان داد.

نگاهی به نماد‌های این گروه نشان می‌دهد که اکثراً شاهد اُفت قیمت سهام و بازدهی منفی بودند. از ۱۵ نماد حاضر در گروه حمل و نقلی شاهد رشد قیمت سهام در پنج شرکت بودیم.

پیش بینی هفته جاری

با توجه به اینکه هفته گذشته بازار روند ریزشی را تجربه کرد به نظر می‌رسد درمعاملات هفته پیش رو شاهد داد و ستد‌هایی متعادل و مثبت در بازار سهام باشیم. در این میان گروه‌هایی که از خبر‌های مربوط به افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی‌ها تأثیر می‌گیرند، به طور قطع این هفته نیز مثل هفته‌های گذشته می‌توانند مورد توجه بازار باشند.

در سایر گروه‌ها نیز می‌توان انتظار رشد در نماد‌هایی که شاهد ریزش قیمت آن‌ها در هفته گذشته بودیم، باشیم.

به نظر می‌رسد در مجموع روند بازار این هفته با معاملاتی کم حجم، اما مثبت مواجه باشد. البته رشد قیمت سهام با سرعت و هیجانی نخواهد بود و روند صعودی قیمت‌ها آرام و منطقی است.
 
عقب نشینی قیمت‌ها متأثر از یک خبر
 
ارسال نظرات
آخرین اخبار