۲۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۶

توجه ویژه به توسعه گردشگری تالاب هامون

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان از توجه ویژه به توسعه گردشگری در تالاب هامون خبر داد.
کد خبر: ۸۵۱۴۲

توجه ویژه به توسعه گردشگری تالاب هامون

علیرضا جلال زایی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تالاب هامون همواره به عنوان یکی از مهمترین جاذبه های طبیعی استان سیستان و بلوچستان مطرح بوده است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان با اشاره به احیای بخش هایی از تالاب در پی بارندگی ها و نیز توجهات ویژه سازمان محیط زیست از توسعه گردشگری در این جزیره با ایجاد امکانات لازم خبر داد.

به گفته وی، علاوه بر ایجاد امکانات و زیرساختهای اولیه در اطراف تالاب هامون، اقامتگاه های بوم گردی جهت اسکان گردشگران ورودی در نظر گرفته شده است.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان اظهار امیدواری کرد: با اقدامات در حال انجام شاهد رونق چشمگیر گردشگری تالاب هامون در آینده ای نه چندان دور باشیم.

وی در ادامه گفته های خود از توسعه توریسم در خلیج گواتر با محوریت جنگل های دریایی حرا و تالاب لیپار با ایجاد امکانات رفاهی توریستی و برگزاری تورهای گردشگری خبر داد و گفت: یکی دیگر از جاذبه های طبیعی در خیلج گواتر رودخانه باهوکلات در شرق چابهار که به خلیج گواتر دریای عمان سرازیر می‌ شود، محسوب می شود.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، خاطرنشان ساخت: این رودخانه به علت آن که زیستگاه تمساح ایرانی است، از نظر گردشگری اهمیت فراوانی دارد.

وی در ادامه گفته های خود به وجود جنگل های حرا در خلیج گواتر به عنوان جاذبه طبیعی و توریسم دریایی در شرق سواحل مکران اشاره کرد و یادآور شد: حفاظت و احیای خلیج گواتر هم اکنون با مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در حال اجرا است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، تاکید کرد: می توان همچون تالاب لیپار با حفظ ضوابط زیست محیطی امکانات مناسب تفریحی و رفاهی در جوار جنگل های دریایی حرا در خلیج گواتر را ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه تالاب لیپار یا دریاچه صورتی در مسیر جادهٔ ساحلی چابهار به گواتر در ساحل دریای عمان در تنگه و دره‌ای صخره‌ای که مشرف به کوه است قرار دارد، بیان داشت: در این تالاب، آب دریای عمان به صورت ایستا شده و منطقه‌ای مناسب برای زندگی گیاهان و جانوران به وجود آورده است.

به گفته وی، در تالاب لیپار درختچه‌های گز و چش و گونه‌های جانوری چنگر، فلامینگو، کشیم، حواصیلهای سفید و خاکستری، باقرقره، تیهو، جیرفتی، عقاب دشتی، خوتکا، دلیجه و طاووسک وجود دارند.

جلال زایی خاطرنشان ساخت: نام گذاری این دریاچه به نام دریاچه صورتی از آن جهت است که به علت وجود پلانکتون های گیاهی زیاد در این منطقه و غنی بودن آب منطقه از مواد آلی و معدنی که از طریق رودخانه ها خورهای متصل به خلیج به این حوزه هدایت می‌شوند، باعث افزایش زیاد تولید بیولوژیكی در بعضی از فصول سال خواهد شد؛ به طوری كه این عوامل به همراه جریانات دریایی حاصل از طوفان‌های مونسون كه از ویژگی‌های منحصربه فرد حوزه اقیانوسی دریای عمان است، موجب افزایش بیش از حد تعداد پلانكتون‌های گیاهی در ماه‌های بعد از فصل مونسون می‌شود که این تعداد در آذرماه به حداكثر میزان خود می‌رسد.

وی با بیان اینکه استفاده از جاذبه جنگل های دریایی حرا در قالب اکوتوریسم تعریف شده است، اظهار داشت: بنابراین می توان با ایجاد امکاناتی متناسب با محیط زیست نظیر ایجاد اکوکمپ ساحلی شرایطی را برای حضور اکوتورهای داخلی و خارجی در این منطقه فراهم کرد.

جلال زایی در ادامه گفته های خود با اشاره به تلاش برای همکاریهای بین المللی جهت توسعه توریسم در سواحل عمان گفت: در این خصوص تبلیغات گسترده ای برای جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی صورت گرفته است.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان، تصریح کرد: مناطق ساحلی و دریایی مذکور قابلیت معرفی در نمایشگاه های بین المللی را از طریق عکس و نیز از طریق رسانه ها دارند.

این مقام مسئول در استان سیستان و بلوچستان، یادآور شد: هر چند کشور پاکستان از نظر مرزی با سواحل مکران ایران بسیار نزدیک تر است اما به دلیل مسائل امنیتی، مشارکت با آنها در زمینه توریسم کاملاً منتفی است اما کشور عمان، کشور شایسته و گزینه بسیار مناسبی نسبت به سایر کشورهای همسایه جنوبی برای همکاری ها در زمینه توریسم دریایی محسوب می شود.

وی تاکید کرد: ثبات امنیتی بالا در کشور عمان، اطمینان ما را در بخش سرمایه گذاری آنها در زمینه های مختلف از جمله گردشگری را به دنبال خواهد داشت.

جلال زایی تصریح کرد: از سوی دیگر از آنجا که بخش قابل توجهی از عمانی ها، اقوام بلوچ های ساکن در استان سیستان و بلوچستان هستند، توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های توریستی، توسعه های اقتصادی و تبادل فرهنگی را نیز برای دو کشور به همراه خواهد داشت.

مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد: به منظور تحقق اهداف بلند مدت استان جهت بهره برداری اقتصادی از دریای عمان، اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان برنامه های ویژه ای برای توسعه گردشگری در نوار ساحلی دریای عمان و ایجاد توریسم دریایی تدوین کرده است.

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار