۰۲ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱

تدوین اقدام ملی لاک پشت‌های دریایی در دستور کار است

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست از نهایی شدن پروژۀ تدوین اقدام ملی لاک پشت‌های دریایی خلیج فارس و دریای عمان خبر داد.
کد خبر: ۸۵۱۴۰
تدوین اقدام ملی لاک پشت‌های دریایی در دستور کار است
داوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تدوین اقدام ملی لاک پشت‌های دریایی یکی از مهمترین پروژه‌های معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می‌شود که هم اکنون مراحل نهایی خود را طی می‌کند.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، بیان داشت: در این راستا مطالعات کامل در خصوص لاک پشت‌های دریایی در استان هرمزگان و جزایر آن به طول کامل توسط کارشناسان و با همکاری دانشگاه‌های کشور انجام شده است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: امیدواریم به زودی پروژۀ لاک پشت‌های دریایی در آب‌های استان‌های سیستان و بلوچستان، بوشهر و خوزستان جهت تدوین نهایی اقدام ملی لاک پشت‌های دریایی خلیج فارس و دریای عمان نیز نهایی شود.

به گفته وی، پروژه اقدام ملی لاک پشت‌های دریایی نقش بسیار مهمی در حفاظت هر چه بیشتر از لاک پشت‌های دریایی خلیج فارس و دریای عمان خواهد داشت.

میرشکار، نقش دانشگاه‌ها را در همکاری با سازمان حفاظت محیط زیست برای تهیه اقدام ملی لاک پشت‌های دریایی بسیار حائز اهمیت دانست.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با تأکید بر ضرورت حفاظت از لاک پشت‌های دریایی گفت: طی ۱۰۰ سال اخیر، جمعیت لاک پشت‌های دریایی ۸۰ درصد کاهش یافته است.

وی اذعان داشت: لاک پشت‌های دریایی طی میلیون‌ها سال جمعیت شان را در گستره دریا‌ها و اقیانوس‌ها حفظ کرده تا اینکه از قرن ۱۸  به بعد به علت افزایش جمعیت و مصارف انسانی و عوامل دیگر رو به انقراض رفته‌اند به شکلی که در حال حاضر جزء فهرست گونه‌های حفاظت شده سازمان IUCN  قرار گرفته اند.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار کرد: درحال حاضر عواملی از جمله صید و صیادی، آلودگی‌های دریایی، تخریب زیستگاه‌های ساحلی و دریایی، برداشت تخم‌ها، شکار لاک پشت‌های بالغ، شکارچیان طبیعی و پدیده‌های جهانی محیط زیست فشار‌های فراونی را بر جمعیت این گونه مهم دریایی وارد می‌کند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: تمام عوامل مذکور باعث شده تا طی ۱۰۰ سال اخیر جمعیت لاک پشت‌های دریایی تا ۸۰ درصد کاهش یابد.

میرشکار، عملیات انتقال لانه لاک‌پشت‌های دریایی به مکانی شبیه به مکان اصلی جهت ایجاد شرایط مناسب زیستی را یکی از مهمترین اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست در راستای احیا و بازسازی این گونه با ارزش دریایی عنوان کرد.

وی خاطرنشان ساخت: طی این عملیات زیست‌سنجی و اندازه گیری ابعاد بدن لاک‌پشت‌های دریایی، عملیات انتقال لانه لاک‌پشت‌ها دریایی به مکانی شبیه به مکان اصلی جهت ایجاد شرایط مناسب‌تر و از بین بردن عوامل تهدید صورت می‌گیرد.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: رژیم غذایی لاک پشت‌های دریایی در گونه‌های مختلف نسبتاً مشابه بوده و شامل جلبک‌ها، علف‌های دریایی، گلسنگ‌ها، اسفنج‌ها، عروس‌های دریایی و به طور کلی موجوداتی که دارای حرکت هستند، است.

میرشکار بیان داشت: زیستگاه لاک پشت‌های دریایی، به طور عمده در مناطق کم عمق ساحلی دریا‌ها و بر بستر‌های سنگی، صخره‌ای، مرجانی و دیگر زیستگاه‌هایی که دارای منابع غذایی کافی هستند واقع شده است؛ لاک پشت‌های دریایی همچنین برای تغذیه از ریشه و برگ‌های درختان مانگرو به خور‌های خلیج فارس نیز وارد می‌شوند.

وی با بیان اینکه تخم گذاری لاک‌پشت‌ها با شروع ماه‌های گرم صورت میگرد، اعلام کرد: در سواحل خلیج فارس و دریای عمان در فصل تخم ریزی دمای هوا در شب‌ها بین ۲۵ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد نوسان دارد و تخم ریزی نیز عمدتاً در طول شب صورت می‌گیرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: در سواحل شنی مناطقی که دارای وضعیت مناسب بوده و تردد کمتری روی آن‌ها انجام می‌شود برای تخم گذاری لاک پشت‌های ماده مورد استفاده قرار می‌گیرد، بنابراین با توجه به ساخت و ساز‌ها و وجود شکارچیان طبیعی شانس لاک پشت‌ها برای تخم ریزی در جزایر غیر مسکونی بیشتر است.

وی خاطرنشان ساخت: دمای‌ِ سالانه، تبخیر و میزان شوری دریای عمان و خلیج فارس که باعث به وجود آمدن انواع اکوسیستم‌های دریایی از جمله جنگل‌های مانگرو، آبسنگ‌های مرجانی و پهنه‌های جزر و مدی گلی و سواحل صخره‌های و شنی شده است.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، با بیان اینکه این‌گونه تنوع در زیستگاه، تجمع گونه‌های کثیری از آبزیان، گیاهان دریایی، جلبک‌ها، مرجان‌ها و پرندگان آبزی را به همراه دارد، اذعان داشت: ساعات آفتابی طولانی و رطوبت نسبی بالا در سواحل، زیستگاه مناسبی برای تغذیه، لانه‌سازی وتخم‌ریزی لاک پشت‌های دریایی فراهم آورده است، به همین خاطر سالانه تعداد کثیری از انواع گونه‌های مختلف برای تغذیه و تخم‌ریزی به سواحل این منطقه مراجعه می‌کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار