۱۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۴

اطلس آبسنگ‌های مرجانی جزایر خلیج فارس نهایی می‌شود

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست از نهایی شدن تهیه اطلس آبسنگ‌های مرجانی جزایر خلیج فارس در آیندۀ نزدیک خبر داد.
کد خبر: ۸۵۱۲۷
به زودی اطلس آبسنگ‌های مرجانی جزایر خلیج فارس نهایی می‌شود
داوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مانا از نهایی شدن تهیۀ اطلس آبسنگ‌های مرجانی جزایر خلیج فارس در آینده نزدیک خبر داد و گفت: پروژۀ تهیه اطلس آبسنگ‌های مرجانی جزایر خلیج فارس که طی چند سال گذشته توسط سازمان حفاظت محیط زیست در دست انجام بوده است، هم اکنون مراحل پایانی خود را طی می‌کند.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، تأکید کرد: این اطلس محیط زیست دریایی با همکاری کارشناسان دانشگاه‌های مختلف کشور و با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست در حال انجام است.

وی همچنین به پروژۀ تهیه معیار‌ها و راهکار‌های حفاظتی و مدیریت جامع آبسنگ‌های مرجانی جزایر تنب بزرگ و کوچک، ابوموسی و سیری از طریق شناسایی گونه‌ای، بررسی وضعیت سلامت و تهیۀ نقشه پراکنش آن‌ها اشاره کرد و بیان داشت: این پروژه محیط زیست دریایی هم اکنون در حال اجرایی شدن است.

میرشکار از احیا و بازسازی اکوسیستم‌های مرجانی جزیره خارگ، پایش آبسنگ‌های مرجانی در جزایر خلیج فارس و بررسی تأثیر سفید شدگی روی آن‌ها نیز همزمان با تهیه اطلس اکوسیستم‌های مرجانی در خلیج فارس و دریای عمان و نیز تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از آبسنگ‌های مرجانی خبر داد.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تأکید کرد: آبسنگ‌های خلیج فارس از شرایط ویژه‌ای در مقایسه با سایر آبسنگ‌ها برخوردار هستند؛ شوری زیاد بین ۲۸ تا ۵۰ قسمت در هزارِ آب خلیج فارس و نیز نوسانات دمایی از ۱۲ درجه در زمستان تا ۴۰ درجه در تابستان از جملۀ این ویژگی‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه این شرایط خاص باعث شده مرجان‌های سخت این منطقه دارای تنوع گونه‌ای کمتر و مقاومت بیشتری باشند، اذعان داشت: وسیع‌ترین گسترۀ آبسنگ مرجانی در قسمت غربی خلیج فارس بین بحرین و مرز کویت یافت شده است.

میرشکار، تهیه گزارش ملی سفید شدگی مرجان‌ها، پایش و بررسی آبسنگ‌های مرجانی و بررسی سفیدشدگی آبسنگ‌های مرجانی در خلیج فارس و دریای عمان را از جمله اقدامات انجام شده توسط سازمان حفاظت محیط زیست در راستای حفاظت از این آبسنگ‌های با ارزش اعلام کرد.

به گفته مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، نحوۀ بررسی با استفاده از روش‌های مانتاتو و ترانسکت خطی زیر آب انجام می‌شود.

وی اذعان داشت: نتایج بررسی‌های سال ۹۴ نشان داد که ۴۰ درصد سفید شدگی مرجان‌ها در قسمتی‌هایی از جزیره کیش و خارکو در اعماق کمتر از پنج متر در مرجان‌های شاخ گوزنی رخ داده است که البته سفید شدگی در این جزایر پس از گذشت مدت کوتاهی به شرایط طبیعی خود بازگشت.

به گفتۀ میرشکار، سفیدشدگی مرجان‌ها در سال ۹۴ در مناطق نای‌بند و چابهار شرایط مساعدی را داشته و سفید‌شدگی کمتر از پنج درصد از مرجان‌های این مناطق را تحت تأثیر قرار داده بود.

وی به نتایج بررسی‌ها در سال ۹۵ نیز اشاره کرد و گفت: بر اساس این نتایج حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد از مرجان‌های اعماق کمتر از پنج متر دچار سفید‌شدگی غیرقابل بازگشت شده بودند که بیشترین سفید‌شدگی مربوط به مرجان‌های شاخ گوزنی بود.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: در محدودۀ شرق خارکو در برخی مناطق سفید‌شدگی به بیش از ۵۰ درصد می‌رسید که بیشترین سفید شدگی در اعماق کمتر از پنج متر و مربوط به مرجان‌های شاخ گوزنی می‌شد.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص برنامه‌های آتی معاونت محیط زیست دریایی در زمینه حفاظت از مرجان‌های خلیج‌فارس گفت: احیا و بازسازی اکوسیستم‌های مرجانی جزیرۀ خارگ، پایش آبسنگ‌های مرجانی در جزایر خلیج فارس و بررسی تأثیر سفید شدگی روی آن‌ها از جملۀ این اقدامات خواهد بود.

وی در ادامه یکی از مهمترین این اقدامات را تهیۀ بانک اطلاعاتی تلفات پستانداران دریایی و لاک‌پشت‌های دریایی عنوان کرد و افزود: تکمیل داده‌های آماری دریایی در سیستم فرابر به ویژه در خصوص لاک پشت‌های دریایی که در مرحله آزمایشی در حال بارگذاری نهایی از سوی استان‌های جنوبی است از دیگر اقدامات مهم سازمان حفاظت محیط زیست در معاونت دریایی محسوب می‌شود.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به لاک پشت‌های خلیج فارس اشاره کرد و گفت: پنج گونه لاک پشت در خلیج فارس وجود دارد که تخم گذاری سه گونه منقار عقابی، سبز و زیتون در سواحل ایران در خلیج فارس گزارش شده است.

وی در ادامه با اشاره به وضعیت پستانداران دریایی گفت: فک خزری تنها پستاندار دریای خزر است، اما در خلیج فارس و دریای عمان ۱۴ خانواده با ۱۶ گونه از راستۀ آب بازان ثبت شده است.

به گفته وی، پایش مرگ و میر فک خزری و تمام پستانداران دریای جنوب کشور در دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان صورت می‌گیرد.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته‌های خود عنوان کرد: همچنین درمان و رهاسازی فک‌های آسیب دیده نیز در دستور کار معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست قرار دارد.

وی تدوین و اجرای برنامه اقدام حفاظت از پستانداران دریایی، پایش میدانی پستانداران دریایی و شناسایی کریدور‌های مهاجرتی و زیستگاه‌های آن‌ها را از جمله مهمترین برنامه‌های معاونت محیط زیست دریایی در راستای حفاظت از پستانداران دریایی عنوان کرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار