۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸

برنامه اقدام ملی حفاظت از فُک خزری تدوین می‌شود

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست از تدوین برنامه اقدام ملی به منظور حفاظت از فُک خزری به عنوان تنها پستاندار دریای خزر خبر داد.
کد خبر: ۸۵۱۲۶
برنامه اقدام ملی حفاظت از فُک خزری تدوین می‌شود
 
داوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: در راستای حفاظت از فک خزری، تدوین برنامه اقدام ملی حفاظت از فُک خزری در دستور کار سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفته است.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، گفت: امیدواریم بتوانیم در این راستا امسال تمام ارگان‌های ذی‌نفع در دریای خزر را نسبت به حفاظت از فُک خزری ترغیب کنیم تا سیاست حفاظت از این گونه با ارزش دریایی در شمال کشور نهادینه شود.

وی به فعالیت گستردۀ موسسۀ درمانی و تحقیقاتی فُک خزری در جزیرۀ آشوراده اشاره کرد و بیان داشت: این مؤسسه با حمایت سازمان محیط زیست توانسته طی سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی را در راستای حفاظت از فُک خزری به انجام رساند.

میرشکار به برگزاری کارگاه‌های مختلف آموزش از حفاظت فُک خزری برای دانش آموزان و صیادان فعال در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان اشاره کرد و اذعان داشت: این امر تأثیر بسزایی در حفاظت و نجات بخشی این تنها پستاندار ایران در آب‌های حوزه ایران داشته است.

وی خاطرنشان کرد: طی سال‌های اخیر با اجرای برنامه‌های آگاهی‌رسانی مختلف در استان‌ها و شهرستان‌ها که از سوی محیط زیست و شیلات برگزار شد، آسیب به گونۀ ارزشمند فُک خزری در ایران بسیار کاهش پیدا کرده است.

وی گفت: یکی دیگر از اقدام‌های خوب صورت گرفته برای حفظ این گونه ارزشمند در ایران، تخصیص و اهدا جایزه از سوی مرکز ملی نجات فک خزر به ماهیگیرانی بود که اقدام به نجات و حفظ فُک خزری می‌کنند که البته با توجه به بودجه کم، محدودیت‌هایی در این حوزه است.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، خاطرنشان ساخت: یکی از اقدام‌های مهم برای حفظ و نجات فُک خزری، افزایش اعتبار مالی و تجهیزات مرکز نجات فُک خزر در گلستان است.

وی همچنین به همکاری‌های بین‌المللی مؤسسه درمانی و تحقیقاتی فُک خزری با کشور‌های همسایه از جمله روسیه، ترکمنستان و آذربایجان در راستای حفاظت از فُک خزری اشاره کرد.

وی در ادامه گفته‌های خود یکی از مهمترین اقدامات سال‌های اخیر جهت حفاظت از فُک خزری را ملزم کردن شناور‌های فعال در دریای خزر برای نصب تصویر فُک خزری روی آن‌ها اعلام کرد.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، تصریح کرد: هم اکنون تمام شناور‌های فعال در دریای خزر به تصویر فُک خزری مزین شده‌اند که البته قصد داریم در مرحله بعدی تصویر گونه‌های در حال انقراض را روی کشتی‌ها قرار دهیم که البته این تصاویر به یک پیام محیط زیستی نیز مزین خواهند شد.

به گفته وی، نصب تصویر فُک خزری روی شناور‌ها به عنوان نماد کشتیرانی در دریای خزر با همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط زیست، مؤسسه رده بندی ایرانیان و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه این اقدام نقش بسیار مهمی در حفاظت از این گونه با ارزش دریای خزر خواهد داشت، گفت: تردد شناور‌های ایرانی مزین به فک خزری در آب‌های بین المللی می‌تواند پیام ضرورت حفاظت از این تنها پستاندار دریای خزر را به سایر کشور‌های حاشیه دریای خزر بدهد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه امیدواریم این اقدام باعث شود تا سایر کشور‌های حاشیه دریای خزر نیز نسبت به انجام چنین اقدام مشابهی تشویق شوند، تأکید کرد: این موضوع در حوزۀ منطقه‌ای بسیار مثبت ارزیابی می‌شود و نشان‌دهندۀ اهمیت فُک خزری برای دولت جمهوری اسلامی ایران و توجه به مقوله محیط زیست است.

میرشکار با تأکید بر این موضوع که فُک خزری جزء اصلی چرخۀ غذایی دریای خزر است، تصریح کرد: این یک تهدید بزرگ و هشدار مهم برای منطقه است که طی سه دهه ۹۰۰ هزار فُک خزری از بین رفته است، زیرا این گونه تنها پستاندار دریای خزر و گونۀ بومی این منطقه است.

وی در ادامه یادآور شد: در دهۀ ۹۰ میلادی جمعیت این گونه حدود یک میلیون بود که متأسفانه اخیراً با سرشماری‌های هوایی صورت گرفته مشخص شد با نگاه مثبت می‌توان گفت: حدود ۱۰۰ هزار فُک خزری باقی مانده است.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، اذعان داشت: شیوع نوعی بیماری ویروسی که از سگ‌سانان به فُک منتقل می‌شود در سال‌های ۲۰۰۲، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ منجر به مرگ دسته جمعی فُک‌ها شد و یکی از دلایل کاهش این گونه به شمار می‌رود.

وی یکی دیگر از دلایل مرگ و میر گونۀ فُک را آلودگی‌های دریایی همچون آلودگی‌های نفتی و آلودگی‌های ناشی از سم و کود کشاورزی دانست و افزود: به دلیل همین کاهش شدید جمعیت فُک خزری در سال ۱۳۸۷ تلاش کردیم تا این گونه را در لیست گونه‌های در خطر انقراض ثبت کنیم که در آن زمان به دلیل نبود آمار دقیق تعداد فُک در کشور‌های مختلف حاشیۀ خزر، موفق به انجام این کار نشدیم.

میرشکار با اشاره به اینکه این موضوع که کشور‌های حاشیه خزر به جز ایران برای صید و شکار فُک خزری به منظور بهره برداری از پوست، گوشت و یا حتی روغن این گونۀ حیوانی، سهمیه مشخص تعیین می‌کردند، افزود: قرار گرفتن این گونه در لیست گونۀ در معرض خطر انقراض منجر به ممنوعیت صدور مجوز شکار و صید می‌شود و از این پس کشور‌ها اجازه ندارند سهمیه‌ای برای شکار یا صید گونۀ فُک خزری تعیین کنند.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: از سوی دیگر اضافه شدن گونۀ فُک خزری به ضمیمۀ کنوانسیون گونه‌های مهاجر منجر به افزایش همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای حفاظت از تنها گونه پستاندار دریای خزر خواهد شد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار