۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸

حمل و نقل دریایی دستخوش چه عواملی است!

حمل و نقل دریایی دستخوش چه عواملی است!
حمل و نقل دریایی در سال ۲۰۱۸ تنها رشد ۲.۷ درصدی را تجربه کرد و انتظار می‌رود در سال جاری این رقم ۲.۶ درصد باشد.
کد خبر: ۸۵۱۱۷
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، به گفتۀ حاضران در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد)، جنگ تجاری و از طرف دیگر تغییر وضعیت اقتصادی چین، سال ۲۰۱۸ را یک سال سخت برای صنعت کشتیرانی رقم زد و سنگینی این سایه همچنان بر روی صنعت استمرار خواهد داشت.

این گزارش ادامه داد: در سال ۲۰۱۸، حجم حمل و نقل دریایی با رسیدن به ۱۱ میلیارد تُن تنها ۲.۷ درصد رشد داشته است. آشفتگی ژئوپلیتیکی، رکود در برخی از بازار‌های نوظهور و برگزیت از عوامل مؤثر در روند نزولی بازار به شمار می‌آیند. انتظار می‌رود حجم حمل و نقل دریایی درسال ۲۰۱۹ رشد ۲.۶ درصدی را نشان دهد.

لازم به ذکراست: اگرچه آژانس سازمان ملل متحد پیش‌بینی می‌کند که حمل و نقل دریایی از سال ۲۰۱۹ الی ۲۰۲۴ میانگین رشد ۳.۵ درصدی را تجربه خواهد کرد، اما معضل بلاتکلیفی همچنان بر سر جای خود باقی است. جنگ تجاری آمریکا- چین جریانات جهانی حمل و نقل دریایی را تغییر داده است، به طوری‌که از زمان دوره دوم افزایش تعرفه‌ها در ماه سپتامبر ۲۰۱۸ به این طرف، تجارت کالا بین این دو اقتصاد بزرگ دنیا اُفت ۱۵ درصدی را به همراه داشته است.

موسسه Drewry دراین باره نوشت: ۱۰ درصد افزایش قیمت کالا‌های وارداتی در آمریکا به معنای شش درصد کاهش حجم کانتینری از چین است. ناگفته نماند، سویا محصولی است که بیشترین آسیب را از مناقشات و تنش‌های تجاری متحمل شده است، به گونه‌ای که واردات مواد خام چین از آمریکا با وخیم‌تر شدن روابط دو‌جانبه روند نزولی به خود گرفت. این مسأله خریداران در کشور‌های آسیایی را به خریداری بیشتر سویا از برزیل ترغیب کرد که منجر به تغییر مسیر‌های تجاری سنتی شد.

این گزارش در پایان نوشت: به گفته تحلیلگران، حدود دو درصد تجارت دریایی جهان تحت تأثیر جنگ تجاری آمریکا- چین قرار گرفته است. نکتۀ قابل توجه اینکه تغییر زنجیرۀ عرضه برای صنعت کشتیرانی آسان نیست و مستلزم سرمایه‌گذاری بیشتراست.
ارسال نظرات
آخرین اخبار