اقتصاد جهان در هفتۀ گذشته از نگاه اکونومیست

اقتصاد جهان در هفتۀ گذشته از نگاه اکونومیست
اکونومیست در شماره منتشرشده در ۲۶ اکتبر، به وقایع اقتصادی هفته گذشته از پاسخگویی مارک زاکربرگ در کنگره در مورد لیبرا تا به تعویق افتادن عرضه اولیه سهام آرامکو پرداخته است.
کد خبر: ۸۵۱۱۶

به گزارش مانا، اکونومیست در گزارشی وقایع اقتصادی هفته گذشته را مورد بررسی قرار داده است.

مارک زاکربرگ، مدیر فیس‌بوک برای پاسخگویی به برخی پرسش‌ها درباره ارز دیجیتالی این غول شبکه‌های اجتماعی موسوم به لیبرا به کنگره رفت.

اعضای کمیته خدمات مالی کنگره آمریکا حدود شش ساعت زاکربرگ را درباره برنامه این شرکت درباره این رمزارز جنجالی مورد پرسش قرار دادند.

مدیرعامل فیس‌بوک اما استدلال کرد که لیبرا موجب نوآوری‌های مالی می‌شود و ارزش‌های دموکراتیک آمریکا را گسترش خواهد داد.

برخی از مقامات آمریکایی به‌دلیل نگرانی‌های مربوط به پولشویی و تأمین مالی تروریسم علیه این رمزارز موضع گرفته‌اند.

تلاش فیس‌بوک برای راه‌اندازی یک ارز دیجیتالی جهانی با مخالفت‌های سرسختانه‌ای از نقاط مختلف جهان مواجه شده است.

***

اقتصاد چین در سه‌ماهه سوم سال کمتر از شش درصد رشد کرده است. این کمترین نرخ رشد اقتصادی چین طی ۳۰ سال گذشته محسوب می‌شود.

***

عرضه اولیه سهام آرامکو باز هم به تعویق افتاد. اگرچه انتظار می‌رفت، هفته گذشته یک تا دو درصد از سهام آرامکو در بازار داخلی این کشور عرضه شود، اما نگرانی‌ها نسبت به ارزش واقعی سهام آرامکو و شرایط نامطلوب بازار، عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران را به‌دنبال داشته است. پیش‌بینی می‌شود درآمد سه‌ماهه سوم این کمپانی با اُفت کمتری مواجه شود.

***

بررسی سالانه ثروت جهانی از سوی مؤسسه تحقیقاتی کردیت سوئیس نشان می‌دهد، ۱۰ درصد از ثروتمندترین‌های جهان ۸۲ درصد و یک درصد از ثروتمندترین‌ها ۴۵ درصد از کل ثروت جهان را در اختیار دارند.

بر اساس این گزارش همچنین توزیع نابرابر ثروت به‌ویژه از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ به یک مسأله حاد سیاسی تبدیل شده است.

***

گزارش‌ها از درآمد سه‌ماهه سوم کمپانی تسلا برای سرمایه‌گذاران خوشحال‌کننده بود. تسلا همچنین مجوز رسمی تولید محصولات خود را در کارخانه گیگا فاکتوری ۳ در چین کسب کرده است.

گفته شده تا پایان سال جاری شاسی‌بلند کامپکت مدل Y در شانگهای روی خط تولید خواهد رفت.

در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۱۹ سود خالص تسلا ۱۴۳ میلیون دلار گزارش شده است. این در حالی است که این کمپانی سازنده خودروهای برقی در شش ماهه نخست سال ۱٫۱ میلیارد دلار ضرر کرد.

***

به نوشته  اکونومیست، سود کمپانی بوئینگ در سه‌ماهه سوم سال سقوط کرد. این کاهش سود، نتیجه دو سانحه هوایی برای شرکت بوئینگ است که بیش از ۳۰۰ کشته بر جا گذاشت. در عین حال، میزان درآمد این شرکت طی همین مدت به یک‌پنجم کاهش یافته است. گزارش سه‌ماهه ایر بوئینگ به شوکه‌ شدن برخی از کارکنان این شرکت منجر شد. هفته گذشته شرکت آمریکایی بوئینگ اعلام کرد مدیرعامل قسمت هواپیماسازی این کشور به دلیل تداوم بحران‌های ناشی از سقوط دو فروند هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ از سمت خود برکنار شد.

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار