۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳

هند به استفاده از بندر چابهار برای تجارت تأکید کرد

هند به استفاده از بندر چابهار برای تجارت تأکید کرد
علی‌رغم فشار‌های آمریکا، هند به استفاده از بندر چابهار ایران برای تجارت اصرار می‌ورزد.
کد خبر: ۸۵۱۱۵

به گزارش گروه بین الملل مانا، "نیرمالا سیتارمان" وزیر اقتصاد هند در دیدار با "استیون منوچین" وزیر خزانه داری آمریکا تأکید کرد که دهلی نو به بندر چابهار ایران برای تجارت با افغانستان نیاز دارد.

"نیرمالا سیتارمان" با اشاره به اینکه به دلایل راهبردی ما نیاز داریم که به استفاده خود از بندر چابهار ادامه دهیم، گفت: طی دیدار با وزیر خزانه داری آمریکا، وضع خود در مقابل تحریم‌های ایران را توضیح دادیم. به ویژه نیاز به حفظ دسترسی زمینی به افغانستان بالاخص نیاز برای داشتن لینک ارتباطی با بندر چابهار ایران را مورد تأکید قرار دادیم.

وی در ادامه افزود: ما نیاز خود به حفظ لینک‌های ارتباطی خود با چابهار را توضیح دادیم، چرا‌که تجارت با افغانستان وقتی عملی است که ما به بندر چابهار دسترسی داشته باشیم.

به دلیل اینکه پاکستان به استفاده از خاک خود برای تجارت میان هند و افغانستان مخالفت می‌کند، بنابراین ادامه استفاده از بندر چابهار برای هند ضرورت دارد. به واقع بندر چابهارِ ایران برای هند اهمیت زیادی دارد و مهمترین دلیل آن موقعیت راهبردی این بندر است.

"استیون مانچین" در سخنانی که نشان دهنده عدم تمایل واشنگتن به اعطای معافیت به هند است اعلام کرد: با متحدان خود برای اطمینان از عرضه کافی نفت در بازارهای جهانی و جبران تحریم‌های ایران همکاری می‌کنیم. اینکه هند به‌ شدت به انرژی احتیاج دارد مسأله حساس و مهمی برای آمریکا محسوب می شود و ما در حال همکاری با این کشور در زمینۀ دریافت گاز مایع هستیم.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است: به دنبال ادامه اختلافات با کشورهای همسایه از جمله پاکستان و چین، هند تصمیم گرفته است تا یک مسیر جدید برای دسترسی به کشورهای غرب و آسیای مرکزی ایجاد کند و منافع خود در افغانستانِ محصور در خشکی را گسترش دهد.

 بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان پیش از این گفته بود که ترانزیت مستقیم کالا بین هند و بندر چابهار به صورت منظم و هفتگی انجام می‌گیرد.

این گزارش در پایان نوشت: بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است، دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را تسهیل می‌کند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار