۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸

ایجاد اولین دبیرخانه حفاظت از لاک پشت‌های دریایی

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست از ایجاد اولین دبیرخانه حفاظت از لاک پشت‌های دریایی خلیج فارس و دریای عمان در چابهار خبر داد.
کد خبر: ۸۵۱۱۱
ایجاد اولین دبیرخانه حفاظت از لاک پشت‌های دریایی
 
به گزارش مانا، داوود میرشکار در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: نخستین دبیرخانه حفاظت از لاک‌‌پشت‌های دریایی خلیج فارس و دریای عمان با همکاری مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و منطقه آزاد چابهار در چابهار راه اندازی شد.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با تأکید بر ضرروت حفاظت از گونه‌های جانوری خلیج فارس و دریای عمان تأکید کرد: این امر در راستای مدیریت یکپارچه حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی خلیج فارس و دریای عمان صورت گرفته است.

به گفته وی، این دبیرخانه در قالب تفاهم‌نامه‌ای که بین سازمان محیط زیست و منطقه آزاد چابهار به امضا رسیده، تشکیل شده است.

میرشکار با تأکید بر اینکه افتتاح دبیرخانه حفاظت از لاک‌‌پشت‌های دریایی ایران برای نخستین بار در چابهار نقطه عطف حفاظت از این‌گونه نادر جانوری است، تصریح کرد: رونمایی از سایت اینترنتی حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی ایران در منطقه آزاد چابهار در حاشیه نخستین سمپوزیوم ملی لاک‌پشت‌های دریایی از دیگر برنامه‌ها بود.

به گفته وی، این دبیرخانه با حضور معاون دریایی سازمان محیط زیست کشور، مدیرعامل منطقه آزاد، مدیران کل محیط‌‌‌ زیست استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، نمایندگان محیط‌ زیست مناطق آزاد کیش، قشم و اعضای هیئت‌علمی و اساتید دانشگاه‌ها درمنطقه آزاد چابهار افتتاح شد.

وی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه گونه‌های لاک‌پشت‌های دریایی سبز و پوزه عقابی در خلیج فارس و دریای عمان زیست می‌کنند، بیان داشت: حفاظت از این گونه‌های با‌ارزش دریایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست اذعان داشت: هر چند لاک پشت‌های سبز در بیشتر مواقع در سواحل دریای عمان نسبت به تخم‌گذاری اقدام می‌کنند، اما خلیج فارس از زیستگاه‌های اصلی آن‌ها محسوب می‌شود.

میرشکار ادامه داد: همچنین لاک‌پشت‌های پوزه عقابی با اینکه در سواحل و جزایر خلیج فارس اقدام به تخم‌گذاری می‌کنند، اما در آب‌های دریای عمان نیز زیست می‌کنند.

به گفته مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم‌های ساحلی سازمان حفاظت محیط زیست، با ایجاد اولین دبیرخانه حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی، امید می‌رود شرایط با حفاظت هر چه بیشتر از این گونه‌های با ارزش دریایی بیش از پیش فراهم شود.

وی خاطرنشان ساخت: همچنین قرار است سایت ویژه‌ای برای حفاظت از لاک پشت‌های دریایی در منطقه آزاد چابهار ایجاد شود.

وی نقش جامعۀ محلی در حفاظت از لاک‌پشت‌های دریایی را بسیار با اهمیت دانست و بیان داشت: در این راستا لازم است فرهنگ سازی و آموزش‌های لازم در میان دانش آموزان و قشر صیاد بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار