۰۷ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲

صید ماهیان استخوانی دریای مازندران به ۳۰۰ تُن رسید

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه ۵۳ شرکت تعاونی فعال صیادی پره استان، صید ماهیان استخوانی دریای خزر را از ۱۵ مهر ماه آغاز کردند، گفت: صیادان تاکنون حدود ۳۰۰ تُن انواع ماهیان استخوانی را صید و روانه بازار مصرف کردند.
کد خبر: ۸۵۰۷۱
صید ماهیان استخوانی دریای مازندران به ۳۰۰ تُن رسید
 
ولی‌الله محمد‌زاده، در گفتگو با خبرنگار مانا در خصوص وضیعت صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سال جاری اظهار داشت: امیدواریم صید ماهیان استخوانی امسال نیز همچون سال گذشته با روند رو به رشد همراه باشد تا به دنبال آن رضایت جامعه صیادی را به همراه داشته باشیم.

مدیرکل شیلات مازندران با اشاره به اینکه ۵۳ شرکت تعاونی فعال صیادی پره استان صید ماهیان استخوانی دریای خزر را از ۱۵ مهرماه آغاز کردند، گفت: صیادان تاکنون حدود ۳۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی را صید و روانه بازار مصرف کردند.

وی ترکیب گونه‌ای ماهیان صید شده را ۴۹ درصد کپور، ۴۷ درصد کفال و چهار درصد ماهی سفید اعلام کرد و افزود: ارزش اقتصادی ماهیان صید شده حدود ۱۱میلیارد تومان است که نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد رشد داشته است.

محمدزاده با اشاره به رهاسازی میلیون‌ها قطعه بچه ماهی برای حفظ گونه‌ها و ذخایر دریایی در رودخانه‌های مازندران، پیش بینی کرد صیادان امسال بیش از هفت هزار تن ماهی صید کنند.

این مقام مسئول در استان مازندران با اشاره به اینکه صید ماهیان استخوانی تا ۱۵ فروردین ماه سال بعد ادامه دارد، بیان داشت: جامعه صیادی دارای خواسته‌هایی ازجمله کاهش نرخ حق سهم بیمه صیادی است که از طریق مراجع ذی‌ربط درحال پیگیری است.

وی با بیان اینکه کاشت، داشت و برداشت در دریای خزر همواره مورد توجه شیلات است، افزود: در مرحله کاشت، رها‌سازی ۱۰۰میلیون بچه ماهی را در سال جاری داشته‌ایم که جامعه صیادی پره استان همکاری خوبی در این زمینه با شیلات داشتند.

مدیر کل شیلات استان مازندران توزیع متناسب رها‌سازی بچه ماهیان تکثیر شده را مهم دانست و خاطرنشان ساخت: برای نخستین بار امسال رها‌سازی مستقیم پنج میلیون قطعه بچه ماهی به دریا در سواحل میانکاله در شرق استان صورت گرفت.

محمدزاده مراقبت از ذخایر و صید مسئولانه در دریای خزر را بسیار ضروری دانست و عنوان کرد: ناامن کردن صید برای صیادان غیرمجاز در دریای خزر باید دو چندان شود.

وی خاطرنشان ساخت: از آن جایی که امسال رها‌سازی کپور دریایی در رودخانه‌ها را داشته ایم، شاهد صید این گونه ماهی در فصل صید جاری هستیم که انتظار داریم با رعایت چشمۀ تور در سنوات آینده با وزن بالا صید این گونه را داشته باشیم.

مازندران؛ رتبه سوم تولید ماهیان سردآبی کشور

مدیرکل شیلات مازندران در ادامه گفته‌های خود تصریح کرد: استان مازندران با وجود شرایط آب و هوایی مناسب و تنوع زیستی همواره یکی از استان‌های مستعد بخش کشاورزی محسوب می‌شود، وجود رشته کوه البرز  و ۱۳ رشته رودخانه باارزش شیلاتی مستعد برای پرورش ماهیان سردآبی در مناطق بالا‌دست، وجود حداقل پنج هزار حلقه چاه کشاورزی، استان مازندران را به عنوان یکی از قطب‌های تکثیر و پرورش ماهی قزل آلا در کشور تبدیل کرده است.

وی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی و تلاش بهره برداران بخش ماهیان سردآبی افزود: شیلات مازندران درسال گذشته با تولید حدود ۱۴ هزار و پانصد تن ماهی سردآبی رتبه سوم کشور را در این بخش از صنعت شیلات به خود اختصاص داد.

وی همچنین به فعالیت تعداد ۳۳۴ واحد پرورش ماهی سردآبی قزل آلا اشاره کرد و اظهار داشت: گردش اقتصادی بخش ماهیان سردآبی در سال گذشته دو هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال بوده  است؛ ضمن اینکه در این بخش حدود هزار و ۸۰۰ نفر اشتغال دارند.

محمد‌زاده با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود، امسال بیش از ۲۱ هزار تُن ماهی قزل آلا دراستان تولید و به بازار عرضه شود، تأکید کرد: برنامه‌ریزی و پیگیری به منظور تولید محصولات باکیفیت و صادرات‌محور و همچنین توجه به بازار مصرف و تقویت برگزاری دوره‌های طبخ آبزیان و ماهی‌دار کردن قفس‌های دریایی، از نکات تاکیدی جلسه شورای هماهنگی مدیران بود.

مدیرکل شیلات مازندران در ادامه همچنین از رشد ۱۰ درصدی تولید آبزیان سال قبل در استان خبر داد و گفت: هفت هزار تن محصولات شیلاتی سال قبل به مناطق مختلف جهان صادر شده است. این مقام مسئول در استان مازندران با اشاره به وجود سه هزار و ۵۴۰ مزرعه شیلاتی در استان اظهار داشت: همچنین بیش از چهار هزار صیاد در استان فعالیت دارند که به امر صید اشتغال دارند.

وی به وجود ۵۴ شرکت تعاونی صید و ماهیگیری در استان مازندران اشاره کرد و بیان داشت: ۴۴ شناور صید کیلکا در استان نیز مشغول فعالیت هستند و ۷۰ شناور صید ماهیان خاویاری با هدف تأمین مولدین ماهیان فعال هستند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار