۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

استراتژی در تعاملات منطقه‌ای اعتمادسازی بخش خصوصی است

استراتژی در تعاملات منطقه‌ای اعتمادسازی بخش خصوصی است
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به وجود تقارب فرهنگی با کشور‌های منطقه مطرح کرد: گرایش‌های قومیتی باعث شده تا تعاملات تجاری در بندر چابهار بر این مبنا افزایش یابد و استراتژی ما در قبال کشور‌های همسایه باید بر مبنای اعتمادسازی بخش خصوصی باشد.
کد خبر: ۸۵۰۶۰
به گزارش مانا، بهروز آقایی مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان در جلسه بررسی موانع، مشکلات و ارائه راهکار‌های توسعه‌ای بندر چابهار با اشاره به جایگاه بندر چابهار در عرصه تعاملات منطقه‌ای و بین المللی اظهار داشت: سرمایه گذاری عظیم در بنادر سطح منطقه به عنوان بنادر رقیب و مکمل چابهار در زمینه ترانزیت و ترانشیپ در حال انجام است که ضروری است در تدوین استراتژی‌های آینده بندر چابهار به آن‌ها توجه شود.
وی با اشاره به نگرش هند در مواجهه با بندر چابهار عنوان کرد: افزایش تجارت هند با کشور‌های CIS از جمله روسیه، اوکراین و سایر کشور‌های آسیای میانه به ۳۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ و همچنین سیطره بر بازار افغانستان از جمله استراتژی‌های هند در قبال استفاده از بندر چابهار است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با تأکید بر اینکه باید استراتژی جدید در بندر چابهار تببین شود، گفت: ایجاد رقبای خارجی جدید در بندر چابهار از جمله مواردی است که می‌تواند راهگشای این مهم باشد تا بازاریابی‌های بین‌المللی جهت ایجاد ترافیک بار و کالا توسط آن‌ها صورت پذیرد.
آقایی در خصوص ضرورت‌های موجود در بندر چابهار برای توسعه تجارت افغانستان، بیان کرد: صادرات تره بار و خشکبار، مواد معدنی، نفت و گاز از جمله ظرفیت‌های چابهار برای توسعه تجارت تجار کشور افغانستان است.
وی با اشاره به وجود قرابت‌های فرهنگی و زبانی کشور‌های هم مرز این استان مطرح کرد: گرایش‌های قومیتی باعث شده تا تعاملات تجاری بر این مبنا افزایش یابد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: استراتژی ما در قبال افغانستان باید بر مبنای اعتمادسازی بخش خصوصی باشد چرا که از طریق دولت‌ها به موفقیت نائل نمی‌شویم و این بخش خصوصی است که می‌تواند نقش آفرینی کند.
آقایی اعتمادسازی برای حضور بخش خصوصی افغانستان در بندر چابهار، تسهیل ترانزیت محصولات کشاورزی، تسهیل تردد ناوگان حمل و نقل جاده‌ای و ترغیب برای ایجاد و پایداری خط کشتیرانی هند و افغانستان را از جمله اولویت‌های استراتژی مد نظر در قبال این کشور‌ها عنوان کرد.
آقایی خاطرنشان کرد: علی‌رغم عدم وجود ریل در پسکرانه این بندر اقیانوسی همچنان این بندر، در رقابت با سایر بنادر بین المللی منطقه مطرح می‌شود که می‌بایست این استراتژی حفظ و تقویت گردد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار