۱۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴

نرخ‌های بازار تانکر و فله‌بر رو به سرازیری

نرخ‌های بازار تانکر و فله‌بر رو به سرازیری
طی هفته گذشته، نرخ های کرایه حمل در بازار تانکر ها و فله‌برها عمدتاً شیب نزولی را طی کرد.
کد خبر: ۸۵۰۵۷
به گزارش گروه بین‌الملل مانا، گروه تحقیقاتی کلارکسونز نوشت: طی هفته گذشته علی‌رغم جریان پایداری از تقاضا در خاورمیانه، اما بازار به وفق مراد چارتر‌ها رقم خورد و نرخ‌های کرایۀ حمل نفتکش‌های غول‌پیکر شیب نزولی را طی کرد. علاوه براین، روند بازار کام مالکان تانکر‌های سوئزماکس و افراماکس را نیز تلخ کرد.

این گزارش ادامه داد: نرخ‌های کرایۀ حمل فله‌برکیپ‌سایز درآسیا روند نسبتاً پایداری را به نمایش گذاشت، در حالیکه درمسیر‌هایی از برزیل شیب نزولی را پیمود. اما از طرف دیگر تقاضای محدود در حوزۀ آتلانتیک، مالکان فله‌بر‌های پاناماکس را مجبور کرد که دست پایین بگیرند و نرخ کرایۀ حمل را کاهش دهند. افزون بر این در حوزه پاسیفیک، رواج شایعات پیرامون افزایش خرید چینی‌ها از غلات آمریکا نتوانست به بهبود تمایل منفی حاکم بر بازار کمک چندانی کند.

اما بازار هندی‌سایز به گونه‌ای دیگر روایت شد، در ابتدای هفته، تجارت ذغال‌سنگ اندونزی تا حدی سبب افزایش نرخ‌های کرایۀ حمل هندی‌سایز در پاسیفیک شد، اما در پایان هفته روند معکوسی مشاهده شد. همچنین در آتلانتیک، صف طولانی هندی‌سایز‌های آماده به بارگیری تضعیف نرخ کرایۀ حمل را به همراه داشت.

در ادامه این گزارش آمده است: در هفتۀ گذشته روند حرکت بازارِ سفارش ساخت شناور بسیار کُند بود، به طوری‌که تنها سفارش ساخت یک فروند به روی کاغذ آمد.

گفتنی است: ازابتدای سال جاری میلادی تاکنون ۶۵۹ فروند شناورسفارش داده شده است که حکایت از روند نزولی ۴۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته دارد. فله‌بر‌ها سهم ۲۶ درصدی از سفارش ساخت را به خود اختصاص می‌دهند، درحالیکه تانکر و کشتی‌های کانتینری به ترتیب سهم ۲۵ و ۱۲ درصد را برعهده دارند.

در حال حاضرشاخص قیمت ساخت شناور کلارکسونز بر روی ۱۳۰ واحد می‌ایستد که سطح مشابه ابتدای سال را نشان می‌دهد.

این گزارش در پایان با اشاره به اینکه بازار اوراق از بی‌ثباتی رنج می‌برد و هر دو طرف مالکان و خریداران دست به نقد، از تلاش برای رسیدن به توافق ناامید شده اند، نوشت: از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون، ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار dwt ظرفیت برای اوراق به فروش رسیده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته اُفت ۴۴ درصدی را به نمایش می‌گذارد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار