۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳

آغاز عملیات لایروبی اروند رود تا پایان سال

مدیر عامل منطقه آزاد اروند گفت: با مذاکرات صورت گرفته فرمول مشخصی برای همکاری این دو دولت ایران و عراق جهت لایروبی به دست آمده که امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد آغاز عملیات لایروبی در اروند رود باشیم.
کد خبر: ۸۵۰۳۲
آغاز عملیات لایروبی اروند رود تا پایان سال
 
اسماعیل زمانی در گفتگو با خبرنگار مانا به وجود دو بندر خرمشهر و آبادان به عنوان بنادر مهم جنوب کشور در منطقه آزاد اروند اشاره کرد و گفت: بندر کانتینری خرمشهر ظرفیت سالانه جابه‌جایی شش میلیون تن کالا را داراست.

مدیر عامل منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه عمدتاً کالا‌های جابه‌جا شده در بندر خرمشهر متعلق به بخش خصوصی است، اظهار داشت: هم اکنون به دلیل مشکلات ارزی به وجود آمده در ثبت سفارشات، بندر خرمشهر از تمام ظرفیتش جهت جابه‌جایی کالا استفاده نمی‌کند.

وی با تأکید بر اینکه مدیریت و توسعه بنادر مذکور به عهده اداره بنادر و دریانوردی است، اما با این وجود سازمان منطقه آزاد اروند همواره در صورت لزوم در زمینۀ مالی و سایر مسائل همکاری لازم را با اداره بنادر و دریانوردی داشته است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با تأکید بر اینکه بیش از ۲۵۰۰ فعال اقتصادی در اتاق بازرگانی آبادان و خرمشهر و بیش از ۲۰ هزار نفر در بخش اصناف فعالیت دارند، افزود:  بزرگترین صادرات در بین مناطق آزاد کشور در اروند است و از این طریق تراز تجاری منطقه مثبت است؛  همچنین ۵۰ درصد کل اشتغال مناطق آزاد کشور در این منطقه  است.

زمانی اظهارداشت: در شش ماهه نخست سال جاری ورود ماشین‌آلات و مواد اولیه ۸۶۰ درصد رشد داشته است. بیش از ۱۷۰ واحد صنعتی فعال نیز در حال حاضر در منطفه فعال است. در بخش تولید صادراتی طی نیمه نخست امسال ۵۱ درصد رشد داشتیم و به ۸۶ میلیون دلار رسید.

به گفته وی، تولیدات صادراتی سرزمین اصلی در نیمه اول امسال به ۶۴۰ میلیون دلار با ۱۲۷ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل رسید.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست سال در بخش ترانزیت ۳۴ درصد رشد داشتیم و به رقم ۱۲۵ میلیون دلار رسیدیم، تأکید کرد: در بخش سرمایه گذاری بیش از ۱۸۰ فرصت سرمایه گذاری در منطقه تعریف شده و ۱۳۸ پروژه در حال انجام است که ۹۸ مورد در بخش تولید و صنعت و ۳۴ مورد به بخش گردشگری مربوط می‌شود.

این مقام مسئول در منطقه آزاد اروند به خارج سازی مغروقه‌ها از اروند رود اشاره کرد و بیان داشت: در بخش خارج سازی مغروقه‌های کوچک همواره سازمان منطقه آزاد اروند اعتبارات سالانه‌ای را به این امر اختصاص داده است.

مدیر عامل منطقه آزاد اروند در ادامه گفته‌های خود به لایروبی اروند رود اشاره کرد و بیان داشت: کمیته ملی لایروبی اروند رود به مدیریت وزارت امورخارجه تشکیل شده است که سازمان منطقه آزاد اروند نیز عضوی از این کمیته محسوب می‌شود.

وی با اشاره به مذاکرات دولت‌های ایران و عراق جهت لایروبی اروند رود، تصریح کرد: با مذاکرات صورت گرفته فرمول مشخصی برای همکاری این دو دولت جهت لایروبی به دست آمد که امیدواریم تا پایان سال جاری شاهد آغاز عملیات لایروبی در اروند رود باشیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار