۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵

صید میگوی دریایی در هرمزگان به ۵۸۰ تن رسید/ پیش بینی کاهش صید میگوی دریایی در هرمزگان

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران گفت: صید میگوی دریایی در آب‌های استان هرمزگان که از دهم مهر ماه توسط ۱۷۹ فروند لنج صیادی آغاز شده است به ۵۸۰ تن رسید.
کد خبر: ۸۴۹۹۳
صید میگوی دریایی در هرمزگان به ۵۸۰ تن رسید/ پیش بینی کاهش صید میگوی دریایی در هرمزگان
 
مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: صید میگوی دریایی در آب‌های استان هرمزگان امسال در تاریخ دهم مهر ماه بنا به اعلام پژوهشکده مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی آغاز شد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران، تصریح کرد: صید امسال توسط ۱۷۹ فروند لنج صیادی آغاز شده است و قایق‌های کوچک همچون سال‌های گذشته مجوز صید ندارند.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای صید میگوی دریایی هرمزگان تا چند روز گذشته، طی ۱۲ روز صید با احتساب روز‌های تعطیل، ۵۸۰ تن میگوی دریایی در آب‌های استان هرمزگان صید شده است.

آخوندی بیان داشت: مقایسه میزان صید شده با مدت مشابه سال گذشته از کاهش ۱۳ درصد میزان صید خبر می‌دهد از سوی دیگر مقایسه میزان میگوی صید شده در سال جاری در مقایسه با مدت مشابه میانگین پنج ساله حاکی از رشد چهار درصدی است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، از مجموع ۵۸۰ تن میگوی دریایی صید شده، ۴۷۱ تن به صید گونه موزی و ۱۰۹ تن به صید گونه سرتیز اختصاص داشته است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران، قیمت عمده فروشی میگوی موزی در اسکله را بین ۳۰ تا ۴۱ هزار تومان و گونه سرتیز را هر کیلو بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان اعلام کرد.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته در مجموع هزار و ۶۰۰ تن میگوی دریایی در آب‌های استان هرمزگان صید شده بود، بر اساس پیش‌بینی پژوهشکده میگوی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی، امسال با کاهش صید شاهد صید هزار و ۲۰۰ تن میگوی دریایی در هرمزگان خواهیم بود.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود با اشاره به اینکه فصل صید میگوی دریایی در هرمزگان معمولاً ۴۵ روزه است، بیان داشت: پیش بینی می‌شود صید میگو در این استان تا اوسط آبان ماه ادامه داشته باشد.

به گفته آخوندی، زمان دقیق اتمام کاهش صید از سوی مؤسسه تحقیقات شیلاتی بر اساس گشت‌های انجام شده و نتایج شاخص‌های آماری در راستای حفظ  ذخایر میگو اعلام خواهد شد که ممکن است حتی کمتر یا بیشتر از ۴۵ روز نیز باشد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود اذعان داشت: آب‌های استان هرمزگان زیستگاه گونه‌های میگوی سرتیز و موزی است.

وی با اشاره به اینکه میگوی موزی به دلیل درشت بودن سایز از مرغوبیت بیشتری برخوردار است، گفت: بنابراین صید میگوی موزی از سودآوری بسیار بیشتری برای صیادان برخوردار است.

به گفته آخوندی میگو‌های صید شده در بازار داخلی استان هرمزگان و یا استان‌های همجوار به فروش می‌رسد و بخش اندکی از آن نیز به کشور‌های هدف صادر می‌شود.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران، تأکید کرد: قایق‌ها مجوز صید میگوی دریایی در آب‌های هرمزگان را ندارند و این امر فقط توسط لنج‌ها صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: هم اکنون چند سالی است که صید میگوی دریایی در هرمزگان توسط کشتی‌ها نیز ممنوع شده و این کشتی‌ها در حال حاضر به صید ماهیان یال‌اسبی در آب‌های هرمزگان اشتغال دارند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران تصریح کرد: صید میگوی دریایی در آب‌های هرمزگان در سه منطقه متمرکز است که این صیدگاه‌ها از سوی مرکز تحقیقات شیلات استان و پژوهشکده میگوی کشور برای صید میگو در هرمزگان تعیین شده است.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران در ادامه بیان داشت: صید‌گاه اول از منطقه سیلیک تا کلاهی، منطقه دوم از کلاهی تا هرمز و منطقه سوم از هرمز تا کشتی سوخته و تولا تعیین شده است.

آخوندی تاکید کرد: در میان صیدگاه‌های تعیین شده، آب‌های جزیره قشم مکان مناسبی برای صید میگو‌های دریایی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه صید میگوی دریایی در آب‌های استان بوشهر امسال با افزایش ۲۵ درصدی به هزار و ۲۲۱ تن رسید، گفت: صید میگوی دریایی به طور عمده گونه ببری در آب‌های استان بوشهر طی مرداد ماه امسال انجام شده بود.

وی همچنین از افزایش ۱۵۴ درصدی صید میگوی دریایی شامل گونه‌های ببری، سرتیز و سفید در آب‌های استان خوزستان طی سال جاری اشاره کرد و گفت: در مجموع امسال هزار و ۲۲۱ تن میگو دریایی صید شده بود.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، مرحله دوم صید میگوی دریایی در استان خوزستان نیز از اواسط  پاییز آغاز خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت آبزی پروری سازمان شیلات ایران، تأکید کرد: سالانه بین هشت تا ۱۰ هزار تن میگوی دریایی در استان‌های جنوبی کشور صید می‌شود که این رقم شامل صید‌های مجاز و غیرمجاز است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار