اقتصاد جهان در هفته دوم اکتبر از زبان اکونومیست:

سنگاپور رتبه اول رقابت پذیری در اقتصاد جهان

سنگاپور رتبه اول رقابت پذیری در اقتصاد جهان
اکونومیست در گزارشی به وقایع اقتصادی هفته گذشته از مقررات جدید مربوط به مالیات در کشور‌های عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی تا امضای توافقنامه تجاری میان آمریکا و ژاپن پرداخته است.
کد خبر: ۸۴۹۸۶

به گزارش مانا، اکونومیست در گزارشی وقایع اقتصادی هفته گذشته را مورد بررسی قرار داده است.

نرخ بیکاری در آمریکا تا پایان سپتامبر به ۳٫۵ درصد، پایین‌ترین سطح ۵۰ سال گذشته رسیده است. علی‌رغم تشدید جنگ تجاری با چین و کاهش رشد اقتصادی جهان، در این ماه اقتصاد ایالات متحده ۱۳۶ هزار فرصت شغلی ایجاد کرد.

با این حال، سرعت رشد دستمزدها در سپتامبر در پایین‌ترین سطح چهار ماه اخیر قرار گرفت.

سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD)، قرار است که به‌زودی مقررات مربوط به اخذ مالیات شرکت‌های بزرگ را که به دهه ۱۹۲۰ بازمی‌گردد، تغییر دهد و سیستمی را ایجاد کند که مطابق اقتصاد دیجیتالی باشد.

مقررات جدید به کشورها این قدرت را می‌دهد تا از شرکت‌های فنّاوری بزرگ نظیر فیس‌بوک، آمازون و گوگل که از طریق تبادل فرامرزی داده‌ها و خدمات سود عظیمی به جیب می‌زنند، مالیات بگیرند؛ حتی اگر این شرکت‌ها در آن کشورها حضور عینی نداشته باشند.

سیستم جدید مالیاتی تنها برای شرکت‌های فنّاوری از جمله اپل و فیس‌بوک که به دلیل ندادن مالیات در کشورهایی چون انگلیس و فرانسه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند، نیست و شرکت‌های تولیدکننده کالاهای لوکس مانند خودروسازان و سایر صنایع جهانی را نیز شامل می‌شود.

پس از رسوایی و بازداشت کارلوس گوسن، نیسان ماکوتو اوچیدا، معاون ارشد رئیس این شرکت را به‌عنوان رئیس و مدیرعامل بعدی منصوب کرده است. او جایگزین هیروتو سایکاوا می‌شود که در ماه سپتامبر امسال به دلیل دریافت بیش از اندازه‌ حقوق از سمت خود استعفا داد.

اوچیدا در حالی به این سمت منصوب می‌شود که این غول خودروسازی به دلیل افت فروش، تولید خود را کاهش داده است.

برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ تاکنون آمریکا مقام اول شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد جهان را از دست داد و به مقام سوم تنزل کرد. سنگاپور رتبه اول را از آنِ خود کرد و هنگ‌کنگ در رتبه دوم قرار گرفت. هلند و سوئیس هم مقام‌های چهارم و پنجم را به خود اختصاص دادند.

آمریکا و ژاپن روز دوشنبه هفته گذشته توافقنامه تجاری کردند. امضای این توافقنامه در حالی اتفاق می‌افتد که آمریکا در سال ۲۰۱۷، از توافق تجاری چندجانبه ترنس‌پسیفیک (پیمان تجاری اقیانوس آرام) خارج شد. سیاست دولت ترامپ در حال حاضر دوجانبه‌گرایی است و قصد دارد به‌جای انعقاد یک توافق بزرگ با ۱۱ کشور دیگر، با هر کدام به‌طور جداگانه توافق تجاری امضا کند.

بر اساس این توافقنامه ۹۰ درصد از محصولات کشاورزی آمریکا مشمول کاهش یا حذف تعرفه واردات می‌شود و در مقابل برخی محصولات کشاورزی و بسیاری از محصولات صنعتی و ماشین‌آلات ژاپنی با تعرفه وارداتی کمتر به بازار آمریکا صادر می‌شود.

در آستانه ازسرگیری مذاکرات میان آمریکا و چین، ایالات متحده آمریکا در تازه‌ترین اقدام چندین شرکت چینی را به لیست سیاه تجاری خود اضافه کرد. استارتاپ‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند در این فهرست قرار دارند.

یکی از این شرکت ها مگ‌وی نام دارد که در زمینه فناوری تشخیص چهره فعالیت می‌کند. مگ‌وی حدود چهار میلیارد دلار ارزش دارد و برای عرضه اولیه عمومی سهام خود برای کسب ۵۰۰ میلیون دلار آماده می‌شود.

به‌ نوشته اکونومیست دولت آمریکا این شرکت‌ها و سازمان‌های چینی را متهم به دست داشتن در اقدامات ناقض حقوق بشر علیه اقلیت‌های مسلمان در منطقه سین‌کیانگ این کشور کرده است.

به‌دنبال فشار دولت چین، کمپانی اپل اپلیکیشن ردیابی پلیس را حذف کرد. این اپلیکیشن در تظاهرات هنگ‌کنگ برای باخبر شدن از محل‌های اسکان پلیس به‌شکل گسترده‌ای استفاده می‌شد.

ارسال نظرات
آخرین اخبار