۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۱

صادرات ۴۵۰۰ تن محصولات شیلاتی مازندران

طی شش ماهه نخست امسال، ۴۵۰۰ تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش اقتصادی بیش از ۱۶ میلیون و پانصد هزار دلار به خارج از کشور شده است.
کد خبر: ۸۴۹۷۷
صادرات ۴۵۰۰ تن محصولات شیلاتی مازندران
 
مدیر کل اداره شیلات استان مازندران در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: طی شش ماهه نخست امسال، ۴۵۰۰ تن انواع محصولات شیلاتی به ارزش اقتصادی بیش از ۱۶ میلیون و پانصد هزاردلار به خارج ازکشور شده است.

ولی الله محمدزاده در ادامه با تأکید بر اهمیت صادرات در توسعه اقتصادی استان و کشور، افزود: این محصولات همچون سال‌های گذشته به بازار‌های هدف به ویژه کشور‌های همسایه  از جمله عراق، افغانستان، آذربایجان و ترکمنستان صادر شده‌اند.

وی ادامه داد: خاویار پرورشی به میزان ۶۹۵ کیلوگرم با ارزآوری حدود ۴۰۰ هزار دلار، ۴۸ تن گوشت ماهیان خاویاری پرورشی با ارزش ۱۷۴ هزار دلار، ماهی پرورشی تازه به میزان ۳۵۸۰ تن و ارزآوری بیش از ۱۵ میلیون و۷۰۰ هزار دلار از جمله محصولات شیلاتی صادر شده طی شش ماهه نخست امسال محسوب می‌شوند.

به گفته این مقام مسئول در استان مازندران، همچنین خوراک آبزیان به میزان ۸۰۰ تن و ارزش ۲۰۰ هزار دلار و کنسرو ماهی به میزان پنج تن به ارزش اقتصادی ۱۴ هزار دلار از دیگر اقلام صادراتی شیلاتی محسوب می‌شود که از ابتدای سال تا کنون از مقصد مازندران صادر شده‌اند.

محمدزاده میزان تولید آبزیان در سال قبل را ۱۰۵ هزار تن اعلام کرد و با اشاره به رشد ۱۰ درصدی تولید سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه ماقبل آن گفت: ۱۲ هزار نفر به صورت مستقیم در فعالیت‌های شیلاتی استان مشغول کار هستند.

مدیرکل شیلات مازندران درآمد محصولات شیلاتی استان در سال قبل را ۱۷۳۰ میلیارد تومان اعلام کرد و اظهار داشت: در سال قبل بیش از هفت هزار تن انواع محصولات شیلاتی به روسیه، ارمنستان، عراق و کشور‌های اروپایی صادر شده و ۳۰ میلیون دلار درآمد ارزی نیز از آن حاصل شده است.

این مقام مسئول در استان مازندران از صادرات خاویار به کشور‌های اروپایی خبر داد و گفت: بزرگترین مزرعه پرورش ماهیان خاویاری خاورمیانه در جویبار فعالیت دارد.

محمد زاده تأکید کرد: تولید محصولات شیلاتی با کیفیت و صادرات‌محور یکی از سیاست‌های شیلات مازندران است که امید واریم با صادرات آن به خارج از کشور ارزآوری خوبی برای فعالین شیلاتی استان به همراه داشته باشد.

وی در ادامه گفته‌های خود، بازسازی ذخایر آبزیان دریای خزر را از محور‌های فعالیت شیلات مازندران اعلام کرد و بیان داشت: مرکز شهید رجایی ساری و باهنر کلاردشت نقش مهمی در این زمینه دارند و سالانه بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه بچه ماهی تولید و برای بازسازی ذخایر رهاسازی می‌شود.

مدیرکل شیلات مازندران همچنین حفاظت از ذخایر آبزیان را امری مهم برشمرد و اذعان داشت: هشت پایگاه نظارتی و حفاظتی یگان حفاظت در مناطق ساحلی مشغول فعالیت هستند  که این پایگاه‌ها به امر حفاظت می‌پردازند.

وی برخورد قانونی با فروشندگان و عرضه کنندگان غیرقانونی آبزیان را برای حفاظت از ذخایر آبزیان لازم دانست و گفت: توسعه بازار آبزیان، کارخانجات و صنایع شیلاتی از محور‌های مهم فعالیت شیلات است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار