۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۶

آغاز فعالیت بیش از چهار هزار صیاد مازندرانی در دریای خزر

مدیر کل اداره شیلات استان مازندران گفت: صید ماهیان استخوانی در آب‌های استان مازندران از بیستم مهر ماه با فعالیت حدود چهار هزار و ۲۰۰ صیاد فعال در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره استان آغاز شد.
کد خبر: ۸۴۹۶۱
آغاز فعالیت بیش از چهار هزار صیاد مازندرانی در دریای خزر
 
ولی الله محمد زاده در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: صید ماهیان استخوانی در آب‌های استان مازندران از بیستم مهرماه با فعالیت حدود چهار هزار و ۲۰۰ صیاد فعال در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره استان همچون سال‌های گذشته آغاز شد.

مدیر کل اداره شیلات استان مازندران با اشاره به نقش تشکل‌های صیادی در فعالیت‌های شیلاتی از جمله رعایت دستورالعمل‌های صید و صیادی، مشارکت آنان در بازسازی ذخایر دریا، بر انجام برنامه ریزی برای حمایت بیشتر از اتحادیه تعاونی ماهیگیران پره مازندران تأکید کرد.

وی در ادامه گفته‌های خود خاطرنشان ساخت: به منظور بازسازی این ذخایر با مشارکت صیادان میلیون‌ها قطعه بچه ماهی به روش شیل گذاری و نیز تکثیر در مراکز بازسازی ذخایر در رودخانه‌های منتهی به دریا رها شده است.

این مقام مسئول در استان مازندران تاکید کرد: بیش از هفت هزار و ۵۰۰ تن ماهی استخوانی به ارزش اقتصادی ۳۴۰ میلیارد تومان  فصل گذشته در مازندران صید شد.

 به گفته وی، صید ماهیان استخوانی در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن از رشد ۱۵۰ درصدی برخوردار بود که امیدواریم امسال نیز این روند صعودی در میزان صید ادامه داشته باشد تا به دنبال آن شاهد رونق اقتصادی جامعه صیادی محلی نیز باشیم.

محمدزاده با تأکید بر ضرورت بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر، تصریح کرد: این افزایش صید حاکی از نقش مهم مشارکت جامعه صیادی در کنار شیلات در امر بازسازی ذخایر آبزیان است که امیدواریم در سال‌های آتی این مشارکت پررنگ‌تر شود.

وی در ادامه گفته‌های خود بازسازی ذخایر آبزیان دریای خزر را یکی از مأموریت‌های مهم شیلات مازندران عنوان کرد و بیان داشت: در این راستا با تلاش و همّت مجموعۀ مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شهید رجایی ساری و نیز مشارکت تشکل‌های صیادی استان اقدامات خوبی در حال انجام است.

 مدیر کل اداره شیلات استان مازندران افزود: بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان از طریق استقرار اکیپ‌های تکثیر در رودخانه‌های مهم شیلاتی هر ساله صورت می‌گیرد.

به گفته محمد زاده، طی این عملیات، ماهیان مولّد سفید صید و تخم استحصالی پس از انتقال به مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان شهید رجایی ساری، فرآیند تکثیر نیمه مصنوعی را طی کرده و پس از رسیدن به وزن مناسب با تانکر‌های مخصوص، در رودخانه‌های شیلاتی رهاسازی می‌شوند.

این مقام مسئول در اداره شیلات استان مازندران، در سال جاری تعداد ۸۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در این مرکز تولید شده است که تا کنون ۶۰ میلیون قطعه در رودخانه‌های مهم شیلاتی استان جهت بازسازی ذخایر رهاسازی شده اند.

محمدزاده، هشت رودخانه در مناطق شرق و مرکزی (تا بابلسر)  و ۹ رودخانه تا منطقه نور و همچنین ۱۰ رودخانه از نوشهر تا رامسر را رودخانه‌های منتخب برای رهاسازی بچه ماهیان عنوان کرد که براساس برنامه‌های مصوب کمیته رهاسازی بچه ماهی‌های تکثیری در آنجا رهاسازی می‌شوند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار