۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۷

صید ماهیان استخوانی دریای خزر با ۱۰ هزار صیاد آغاز شد

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران از آغاز فصل صید ماهیان استخوانی دریای خزر توسط بیش از ۱۰ هزار صیاد فعال در استان‌های شمالی کشور از امروز بیستم مهرماه خبر داد.
کد خبر: ۸۴۹۵۴
صید ماهیان استخوانی دریای خزر با ۱۰ هزار صیاد آغاز شد
 
مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: صید ماهیان استخوانی دریای خزر در سه استان گلستان، گیلان و مازندران از امروز تاریخ بیستم مهرماه آغاز شد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه بیان داشت: مراسم افتتاحیه آغاز صید ماهیان استخوانی امروز صبح در محل شرکت تعاونی پره شهید کلاهدوز در منطقه جویبار با حضور مسئولین سازمان شیلات ایران و مقامات استان مازندران به صورت نمادین برای صید کل دریای خزر انجام می‌شود.

آخوندی در ادامه خاطرنشان ساخت: بر اساس آمار اعلام شده، امسال در مجموع سه استان شمالی کشور، ۱۲۱ شرکت تعاونی صیادی پره در صید ماهیان استخوانی دریای خزر شرکت خواهند کرد.

وی در ادامه گفته‌های خود بیان داشت: از تعداد ۱۲۱ شرکت تعاونی پره، ۵۳ تعاونی به استان مازندران، ۵۱ تعاونی به استان گیلان و ۱۷ تعاونی به استان گلستان اختصاص دارد که امسال به صید انواع ماهیان استخوانی خواهند پرداخت.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با تاکید بر اهمیت صید ماهیان استخوانی بر اقتصاد جامعه محلی ساحل‌نشین استان‌های شمالی کشور، اظهار داشت: حدود ۱۰ هزار صیاد استان‌های شمالی در قالب تعاونی‌های صید پره به صید ماهیان استخوانی دریای خزر خواهند پرداخت.  

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی شیلات ایران در خصوص زمان اتمام صید ماهیان استخوانی در دریای خزر گفت: به منظور بررسی ذخایر ماهیان استخوانی به طور مرتب گشت‌های تحقیقاتی انجام خواهد شد و با برگزاری جلسات کمیته مدیریت صید، زمان نهایی اتمام صید در سه استان شمالی مشخص خواهد شد.

مدیر کل دفتر امور صید و صیادی معاونت صید و بنادر ماهیگیری سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود در خصوص صید ماهیان دریای خزر تأکید کرد: صید ماهیان استخوانی معمولاً هر ساله از دهم مهر آغاز و تا ۱۵ فرودین ماه سال بعد آن ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه بر اساس گشت‌های تحقیقاتی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بر طبق شاخص‌های زیستی و آماری زمان پایان صید اعلام می‌شود، بیان داشت: هدف اصلی سازمان شیلات ایران کمک به جامعۀ صیادی برای برداشت حداکثر میزان ماهی همراه با صید پایدار است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه خاطرنشان ساخت: زمان دقیق اتمام صید نیز ممکن است بنا به انجام گشت‌های تحقیقاتی چند روز زودتر یا دیرتر از ۱۵ فرودین ماه با اعلام نهایی کارشناسی شده موسسه تحقیقات علوم شیلاتی به اتمام می‌رسد.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران تأکید کرد: در دریای خزر بالغ بر ۱۵ گونه ماهی استخوانی زیست می‌کنند که در این میان هر ساله سه گونه ماهیان سفید، کفال و کپور بیشترین میزان صید ماهیان استخوانی را در سه استان ساحلی به خود اختصاص می‌دهند.

آخوندی، تصریح کرد: سال گذشته در مجموع صید ماهیان استخوانی در استان‌های گلستان، مازندران و گیلان در مجموع ۱۵ هزار و ۸۰۰ تن انواع ماهیان استخوانی صید شده بود.

وی بیان داشت: مقایسه میزان ماهیان صید شده در سال گذشته در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن از رشد چشمگیر ۷۶ درصدی برخوردار بود که امیدواریم این روند امسال نیز همچنان ادامه داشته باشد.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، اذعان داشت: بدون شک تکثیر طبیعی و مصنوعی بچه ماهیان استخوانی طی سال‌های اخیر، نقش بسیار مهمی در بازسازی ذخایر این گونه ماهیان دریای خزر داشته است.

وی در ادامه گفته‌های خود به افزایش سطح آگاهی و دانش صیادان در بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر اشاره کرد و گفت: با تلاش انجام شده از سوی صیادان سه استان شمالی در تأمین مولد طبیعی، هر ساله بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون قطعه بچه ماهی توسط صیادان تولید شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار