۲۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۴

پیش بینی تولید بالغ بر ۶ تن خاویار پرورشی در سال جاری / افتتاح پایانه صادراتی خاویار تا پایان سال

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران از پیش بینی تولید بالغ بر شش تن خاویار پرورشی و حدود ۳۵۰۰ تن گوشت خاویار تا پایان سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۸۴۹۴۳
پیش بینی تولید بالغ بر ۶ تن خاویار پرورشی در سال جاری / افتتاح پایانه صادراتی خاویار تا پایان سال
 
نبی الله خون میرزایی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: پس از ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری در دریای خزر، پرورش این گونه ماهیان به منظور تولید خاویار و گوشت خاویار به یکی از مهمترین برنامه‌های سازمان شیلات ایران تبدیل شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران ادامه داد: به منظور توسعه پرورش ماهیان خاویاری طی سال‌های اخیر نیروی انسانی بسیار زیادی آموزش دیده شده اند تا بتوانند با سرمایه گذاری در این زمینه باعث رونق صنعت شیلات شوند.

وی یادآور شد: با توجه به سرمایه گذاری صورت گرفته در صنعت پرورش ماهیان خاویاری، تکثیر طبیعی این گونه ماهیان در دستور کار قرار گرفته که به منجر به تولید خاویار نیز شده است.

وی خاطرنشان ساخت: در این راستا هم اکنون ۱۲۶ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در ۲۰ استان کشور در حال فعالیت هستند که برخی از آن‌ها هم اکنون به مرحله تولید خاویار رسیده اند.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین برنامه‌های فعلی شیلات توسعه پرورش ماهیان خاویاری است، تأکید کرد: با برنامه ریزی‌های انجام شده افق بسیار روشنی پیش روی صنعت پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود از پیش‌بینی تولید بالغ بر شش تن خاویار پرورشی و حدود ۳۵۰۰ تن گوشت خاویار تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: این ارقام در مقایسه با تولید سال گذشته روند افزایشی را نشان می‌دهد.

به گفته خون میرزایی، در سال گذشته دو هزار و ۲۰۰ گوشت ماهیان خاویاری و حدود شش تن خاویار تولید شده بود، که پیش‌بینی می‌شود با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و به ثمر رسیدن خاویار در سایر مزارع پرورشی، این میزان در سال جاری افزایش یابد.

وی با تأکید بر ضرورت توسعه پرورش ماهیان خاویاری در سراسر کشور به منظور رونق هر چه بیشتر صنعت شیلات و به دنبال آن افزایش ارز‌آوری، خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در افق ۱۴۰۰ تولید گوشت ماهیان خاویاری به پنج هزار تن و تولید خاویار به ۴۰ تن خواهد رسید.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران در ادامه گفته‌های خود عنوان کرد: همچنین تا افق ۱۴۰۴ تولید گوشت ماهیان خاویاری به تولید سالانه ۱۰۰ هزار تن و خاویار به ۱۰۰ تن خواهد رسید که دست یافتن به آن با توجه به حجم سرمایه گذاری‌های صورت گرفته دور از دسترس نیست.

خون میرزایی با اشاره به صادرات ماهیان خاویاری تولید شده در کشور و استقبال بی نظیر بازار‌های خارجی از خاویار پرورشی ایرانی، اذعان داشت: هر ساله خاویار‌های تولیدی به بازار‌های هدف در سراسر دنیا صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: سال گذشته حدود پنج میلیون دلار ارزآوری از طریق صادرات ماهیان خاویاری داشتیم که با توجه به برنامه ریزی‌های صورت گرفته در راستای افزایش چشمگیر تولید سالانه خاویار در سال‌های آتی شاهد ارزآوری بسیار بیشتری از صنعت تولید خاویار پرورشی خواهیم بود.

افتتاح پایانه صادراتی خاویار تا پایان سال

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان شیلات ایران در ادامه از افتتاح پایانه صادراتی خاویار در شهرستان ساری تا پایان سال جاری خبر داد و بیان داشت: با افتتاح این پایانه صادراتی شاهد تسهیل در امور مرتبط با صاردات خاویار و گوشت خاویار خواهیم بود.

به گفته خون میرزایی تمام مراحل فراوری تا قبل از صادرات در همین پایانه صادراتی در شهرستان ساری انجام خواهد شد.

وی در ادامه گفته‌های خود با اشاره به تلاش سازمان شیلات ایران برای اشاعه فرهنگ مصرف آبزیان نیز اذعان داشت: هم اکنون سرانه مصرف آبزیان در کشور ما سالانه برای هر نفر ۱۲ کیلوگرم است که امیدواریم بتوانیم این رقم را به نُرم جهانی آن که هم اکنون ۲۲ کیلوگرم است نزدیک کنیم.
ارسال نظرات
آخرین اخبار