۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۳

نمایی از بازار فله خشک در ماه اکتبر

نمایی از بازار فله خشک در ماه اکتبر
موسسه تحقیقاتی Drewry نسبت به بازار فله خشک در ماه اکتبر سال جاری میلادی خوش‌بین است.
کد خبر: ۸۴۹۲۹
به گزارش گروه بین الملل مانا، کاهش تنش بین آمریکا و چین و همچنین افزایش نقدینگی در اقتصاد چین، نوید دهندۀ اخبار خوبی برای تولید فولاد چینی و واردات سنگ آهن است. از این رو تقاضا برای جذب فله‌بر‌ها جهت حمل و تجارت این محصولات شیب صعودی را طی خواهد کرد، موسسۀ تحقیقاتی Drewry چشم‌انداز روشنی را برای بازار فلۀ خشک در ماه اکتبر سال جاری میلادی متصور است.

این گزارش ادامه داد: تجارت پُررونق غلات فرصت‌های جذب کافی را برای شناور‌های سوپراماکس و هندی‌سایز در مسیر‌های آمریکای جنوبی و منطقه دریای سیاه فراهم می‌کند. از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون صادرات غلات برزیل رشد چشم‌گیر ۱۳۱ درصدی را تجربه کرده است، این رشد منجر به افزایش تقاضا برای شناور‌های فله خشک در مسیر برزیل- آسیا شد.

لازم به ذکراست: تنها یک فروند سوپراماکس در ماه سپتامبر اوراق شد، بنابراین پیش‌بینی می‌شود به دنبال اوراق کمتر، ظرفیت ناوگان فله خشک افزایش بیشتری را در ماه اکتبر تجربه کند.

اما از این نکته نیز نباید غافل ماند که با نزدیک شدن به زمان اجرای قانون سوخت ۲۰۲۰ آیمو، مالکان بیشتری شناور‌های خود را برای مجهز شدن به اسکرابر روانه یارد‌ها می‌کنند؛ بنابراین علی‌رغم اوراق پایین، اما خروج تناژ از ناوگان کاهش ظرفیت را به همراه خواهد داشت. درحال حاضر، نصب اسکرابر بر روی  ۴.۲ درصد از ظرفیت ناوگان جهانی فله خشک در سه ماهه پایانی سال جاری میلادی برنامه‌ریزی شده است.  

در ادامه این گزارش آمده است: تجارت قوی سنگ آهن و صف کوتاه شناور‌های آماده به بارگیری منجر به افزایش نرخ‌های کرایه حمل فله‌بر‌های کیپ سایز/ حمل کننده‌های غول پیکر سنگ معدن (VLOC) درماه‌های باقی‌مانده سال جاری میلادی خواهد شد.

در حدود هشت درصد از ناوگان فله‌بر‌های کیپ سایز/ حمل کننده‌های غول‌پیکر سنگ معدن (VLOC) درصف انتظار برای نصب اسکرابر در سه ماهه چهارم سال جاری میلادی هستند. با فرض اینکه این شناور‌ها برای یک ماه از خط سرویس‌دهی خارج و وارد یارد‌های اوراق برای مجهز شدن به اسکرابر شوند، ظرفیت مؤثر ماهانه ناوگان ۲.۷ درصد از ظرفیت واقعی کمتر خواهد بود.

شایان ذکراست: نصب اسکرابر و کاهش تناژ سبب شد که شاخص بالتیک فله بر کیپ سایز BCI در ماه سپتامبر سال جاری میلادی رشد ۱۸.۶ درصد را نسبت به ماه گذشته خود به نمایش بگذارد.

انتظار می‌رود تقاضای ذغال سنگ حرارتی در اروپا شیب صعودی را طی کند، از این رو فرصت‌های جذب بیشتری برای فله‌بر‌های پاناماکس ایجاد خواهد شد. علاوه بر این در آسیا، تقاضای بالای ذغال در مسیر اندونزی-هند و آفریقای جنوبی- هند به نفع مالکان پاناماکس خواهد بود. همچنین فرا رسیدن فصل زمستان مصرف ذغال در خاور دور را افزایش می‌دهد، بنابراین تقاضا برای جذب پاناماکس در مسیر اندونزی-خاور دور و استرالیا- خاور دور بهبود پیدا می‌کند.

این گزارش در پایان با اشاره به اینکه انتظار می‌رود نرخ‌های چارتری شناور‌های هندی‌سایز در سه ماهۀ چهارم سال روند افزایشی را طی کند، نوشت: روی هم رفته روز‌های خوبی در انتظار مالکان فله‌بر‌های کیپ سایز، پاناماکس، سوپراماکس، هندی سایز و حمل کننده‌های غول پیکر سنگ معدن (VLOC) است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار