۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان اعلام کرد:

خزر پل ارتباطی کشور‌های آسیای میانه با بازار‌های جهانی / احداث هفت پست اسکله جدید تجاری و مسافری در بندر انزلی

 صنعت حمل و نقل دریایی نقش قابل توجهی برای توسعه پایدار کشورهای جهان داشته و اهمیت دریا و تاثیر آن در اقتصاد و زندگی امروزه بشر غیر قابل انکار است.
کد خبر: ۸۴۹۲۶
خزر پل ارتباطی کشور‌های آسیای میانه با بازار‌های جهانی / احداث هفت پست اسکله جدید تجاری و مسافری در بندر انزلی
 
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در گفتگو با خبرنگار مانا گفت: اصولاً منافع کشور‌های صاحب دریا ارتباط مستقیم با نیازمندی ها، توانایی‌ها و فرهنگ آن‌ها داشته و راهبرد دریایی کشور‌ها بر مبنای اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی پایه گذاری و دنبال می‌شود.
حمیدرضا آبایی تصریح کرد: بر اساس بولتن‌های آماری و خبری دنیا، بیش از ۸۰ تا ۹۰ ​درصد میانگین وزنی کالا‌ها و ۶۰ تا ۷۰ درصد میانگین ارزشی کالا‌ها از طریق حمل و نقل دریایی جابه‌جا می‌شوند و زندگی میلیارد‌ها انسان در جهان وابسته به صنعت دریانوردی و کشتیرانی است  و صنعت حمل و نقل دریایی نقش قابل توجهی برای توسعه پایدار کشور‌های جهان داشته و اهمیت دریا و تاثیر آن در اقتصاد و زندگی امروزه بشر غیر قابل انکار است.
وی گفت: اصولاً منافع کشور‌های صاحب دریا ارتباط مستقیم با نیازمندی‌ها، توانایی‌ها و فرهنگ آن‌ها داشته و راهبرد دریایی کشور‌ها بر مبنای اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی پایه گذاری و دنبال می‌شود. برابر بولتن‌های آماری و خبری دنیا، بیش از ۸۰ تا ۹۰ ​درصد میانگین وزنی کالا‌ها و ۶۰ تا ۷۰ درصد میانگین ارزشی کالا‌ها از طریق حمل و نقل دریایی جابه‌جا می‌شوند و زندگی میلیارد‌ها انسان در جهان وابسته به صنعت دریانوردی و کشتیرانی است.
آبایی افزود: در همین راستا، بنادر تجاری ایران در حوزه دریای خزر، دریای عمان و خلیج فارس نیز قادر به تخلیه و بارگیری ۲۷۰ میلیون تن انواع کالا‌ها در سال است.
وی با بیان اینکه دریای خزر به عنوان بزرگترین دریاچه جهان، بستر مناسبی برای حمل و نقل دریایی انواع کالا‌ها فی‌مابین کشور‌های حاشیه دریای خزر از جمله ایران، آذربایجان، ترکمنستان، روسیه، و قزاقستان فراهم نموده است افزود: قرار گرفتن دو کریدور بین المللی حمل و نقل کالا (شمال – جنوب و تراسیکا) در مسیر دریای خزر آن را به عنوان پل ارتباطی فی‌مابین کشور‌های آسیای میانه با بازار‌های جهانی برای حمل و نقل انواع کالا‌ها از کشور‌های اروپایی به جنوب شرق آسیا، اقیانوس هند و بالعکس نموده است.
مدیر کل بنادر ودریانوردی استان گیلان اظهار داشت: بندر انزلی به عنوان قدیمی‌ترین و شاخص‌ترین بندر حاشیه جنوبی دریای خزر دارای امکانات و تجهیزات تخلیه و بارگیری کالا‌های تحت حمل کشتی‌ها و کامیون‌ها بوده و همواره این بندر از قدیم تا به امروز به عنوان یک بندر مهم برای بازرگانان، تجار و خطوط کشتیرانی در شمال ایران مورد توجه بوده است.
وی با اشاره به اینکه از دیرباز این بندر به عنوان دروازۀ اروپا برای مبادلات تجاری مورد استفاده قرار گرفته است، افزود: برخورداری از مزیت‌هایی همچون نزدیکی با بنادر آستراخان و ماخاچ کالا در روسیه، باکو در آذربایجان، دسترسی به بنادر  اکتائو در کشور قزاقستان و ترکمن باشی در کشور ترکمنستان، دسترسی به بازار مصرف بالای ۳۰۰ میلیونی جمعیت کشور‌های استقلال یافتـه شوروی سابق و کشور‌های همسایه ایران و همچنین قرار گرفتن ​آن در مسیر کریدور‌های بین المللی ترانزیت (شمال-جنوب، تراسیکا) و از همه مهمتر نزدیکی به مراکز اصلی و صنعتی کشور ایران، فلسفه وجودی بندر انزلی را نسبت به سایر بنادر شمالی در حوزه دریای خزر متمایز نموده است.
وی گفت: در سال ۹۸ شاهد اتفاقات خوبی در مجتمع بندری انزلی بودیم، زمان حضور کشتی (port time) در بندر انزلی کاهش یافت و همچنین عملیات کانتینری نیز ۸۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت که امیداریم با پشتیبانی مسئولین استان گیلان، پرسابقه‌ترین بندر شمال کشور را به جایگاه اصلی خویش بازگردانیم.
آبایی تصریح کرد: بندر انزلی دارای ۲.۱۳ میلیون تن ظرفیت اسمی برای تخلیه و بارگیری انواع کالا‌های وارداتی، صادراتی و ترانزیتی در سال است وهمچنین  ۱۳ پست اسکله فعال تجاری برای تخلیه و بارگیری انواع کالا‌ها ازاسکله به کشتی‌هاست.  
وی گفت: این بندر دارای دو حوضچه آرامش برای پهلو‌گیری کشتی‌ها با ظرفیت حداکثر هشت هزار تن حمل دریایی انواع کالاهاست.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان با بیان اینکه  بندر انزلی، دارای ۱۱۵ هکتار اراضی واقع در محدودۀ آزاد تجاری و صنعتی بندر انزلی و ۴۰ هکتار اراضی در حال الحاق به آن است افزود: دو  پست اسکلۀ دلفین برای تخلیه و بارگیری کشتی‌های حامل فرآورده‌های مایع نفتی و غیر نفتی وجود دارد و ​۶۸ هزار متر مربع انبار‌های سرپوشیده برای انبار انواع کالا‌ها از جمله انواع غلات از دیگر امکانات بندر انزلی است.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر این بندر دارای ۶۶ هزار تن سیلوی غلات (عملیاتی) و ۱۷۵ هزار تن ظرفیت سیلو‌های جدید غلات در دست اقدام است، افزود: بندر انزلی دارای ۱۵ هزار تن ظرفیت مخازن ذخیره سازی روغن خام خوراکی (عملیاتی) و ۴۵ هزار تن ظرفیت جدید مخازن در دست اقدام است.
وی گفت: این بندر، دارای دو خط لوله برای انتقال فرآورده‌های مایع (نفتی و غیر نفتی) از داخل اماکن بندری به مخازن ذخیره سازی خارج از بارانداز‌های بندری واقع در منطقه تربگوده غازیان (پشت بازار گیلار) است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گیلان خاطر نشان کرد: بیش از ۹۰ دستگاه تجهیزات بندری از قبیل جرثقیل‌های سبک و سنگین، مکنده غلات، ریچ استاکر، لیفتراک، کشنده حمل و... برای تخلیه و بارگیری انواع کالا‌های وارداتی، صادراتی و ترانزیتی نیز از دیگر امکانات ما در این حوزه است.
حمید رضا آبایی در تشریح برنامه‌های در دست اقدام برای افزایش ظرفیت و ارتقای توان عملیاتی بندر انزلی گفت: توسعه زیر ساخت‌های بندری از جمله احداث هفت پست اسکله جدید تجاری و مسافری در حوضچۀ جدید شرقی بندر انزلی و ایجاد یارد کانتینری، احداث سوله سورتینگ و بسته‌بندی انواع کالا‌ها، احداث سردخانه برای نگهداری کالا‌های یخچالی از این موارد است.
وی گفت: تأمین تجهیزات بندری مورد نیاز از قبیل یک دستگاه گنتری کرین برای عملیات کانتینری، دو دستگاه جرثقیل ۳۵ تنی لیبهر، دو دستگاه مکنده غلات و... از طریق منابع مالی سازمان بنادر و دریانوردی نیز در دستور کارقرار دارد.
آبایی با اشاره به اینکه افزایش ظرفیت‌های بندری برای نگهداری انواع کالا‌ها (۴۵۰۰ متر مربع انبار سرپوشیده)، (۱۷۵هزار تن سیلوی غلات)،  (۴۵هزار تن مخازن ذخیره سازی مواد مایع ​روغنی) و ... جزء برنامه‌های این سازمان است، افزود:  جذب بیش از ۱۹۷۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری برای ساخت انبار‌های سرپوشیده، سیلو‌های غلات، مخازن ذخیره سازی روغن خام خوراکی، لوله انتقال مواد مایع نفتی و غیر نفتی ​توسط ۱۵ شرکت بخش خصوصی و ۷۰۰ میلیارد ریال سرمایه گذاری دیگر در دست اقدام توسط چهار شرکت دیگر بخش خصوصی در ۱۵ هکتار از اراضی واقع در داخل محدوده آزاد بندری و ایجاد فرصت شغلی برای اشتغال به کار بیش از ۱۲۰۰ نفر از آحاد جامعه در شرکت‌های ترمینال اپراتوری و شرکت‌های خصوصی سرمایه گذار بخش بندری از دیگر برنامه‌ها جهت افزایش ظرفیت و ارتقای عملیاتی بندر انزلی است.
 وی در ادامه تصریح کرد: انتخاب و بکارگیری یک اپراتور ترمینال قوی و توانمند برای اجاره و راهبری کل پایانه‌های بندری، انجام مطالعات لازم برای فراخوان سرمایه گذار بخش خصوصی برای راه اندازی طرح گردشگری دریایی (مارینا) در حوضچه غربی بندر انزلی با ایجاد مراکز تفریحی، رفاهی، اقامتی در مجتمع گردشگری دریایی از قبیل هتلینگ، رستوران دریایی، بازارچه‌های خرید اقلام و... از دیگر برنامه‌ها است.  
وی در خصوص ​اهداف آتی و راهبرد‌های مدیریتی برای بهینه نمودن وضعیت بندر انزلی گفت: بازنگری برای زیر ساخت‌های توسعه‌ای مورد نیاز بندر انزلی از قبیل  پیگیری الحاق ۴۰ هکتار از اراضی استحصالی و خریداری شده بندر انزلی در سطح شورایعالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و متناسب سازی جذب سرمایه گذاری‌های جدید بندر انزلی با شرایط آینده تجارت در بازار منطقه (ساخت مخازن ذخیره سازی روغن خام خوراکی، ساخت سیلو‌های غلات و...) بسیار موثراست.
این مقام مسئول با بیان اینکه ارتقای توان تجهیزاتی بندر انزلی با تأمین منابع مالی از سازمان بنادر و دریانوردی از قبیل- انتقال دو دستگاه مکنده غلات با ظرفیت ۳۵۰ تن تخلیه در ساعت،  انتقال دو دستگاه جرثقیل نیمه سنگین از بنادر جنوبی کشور به بندر انزلی در دستور کار است، گفت: پیگیری برای خرید یک دستگاه جرثقیل گنتری کرین برای عملیات کانتینری از طریق سازمان بنادر و دریانوردی و پیگیری برای ساماندهی وضعیت اشتغال به کار نیرو‌های انسانی شاغل در بخش‌های ترمینال اپراتوری با همکاری سازمان تامین اجتماعی استان و شهرستان بندر انزلی و انتخاب یک ترمینال اپراتور قوی و توانمند برای ادامه اشتغال بکار نیرو‌های موجود بندر انزلی  از برنامه‌های آتی سازمان است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار