۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

تحولات اقتصادی و بازار حمل و نقل دریایی

تحولات اقتصادی و بازار حمل و نقل دریایی
صندوق بین المللی پول (IMF) پیش بینی می‌کند، رشد اقتصاد جهانی در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۳.۲ و ۳.۵ درصد خواهد بود.
کد خبر: ۸۴۹۰۷
به گزارش گروه بین الملل مانا، براساس پیش بینی IMF، اقتصاد‌های پیشرفته رشد ۱.۹ درصد در سال ۲۰۱۹ و ۱.۷ درصد در سال ۲۰۲۰ را تجربه می‌کنند. همچنین اقتصاد‌های در حال ظهور، رشد ۱.۴ درصد در سال ۲۰۱۹ و ۴.۷ درصد در سال ۲۰۲۰ را به نمایش خواهند گذاشت.

این گزارش ادامه داد: در سال ۲۰۱۸ میلادی رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) چین به ۶.۶ درصد رسید که پایین‌ترین سطح  را طی ۲۸ سال نشان می‌دهد، پیش‌بینی می‌شود رشد اقتصادی کشور مذکور در سال ۲۰۱۹ روند کندتری را در پیش گیرد و به ۶.۲ درصد تنزل پیدا کند.

برآورد رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) اروپا برای سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به ترتیب ۱.۴ و ۱.۶ درصد است.

براساس جدیدترین گزارش سازمان تجارت جهانی (WTO)، رشد حجم تجارت جهانی کالا تنها ۱.۲ درصد در سال ۲۰۱۹ خواهد بود. برای سال ۲۰۲۰، رشد ۲.۷ درصد پیش‌بینی می‌شود که اگرچه روند افزایشی را نشان می‌دهد، اما نسبت به پیش بینی قبلی سه درصدی، حکایت از روند نزولی دارد. تشدید تنش‌های تجاری و افزایش بلاتکلیفی اقتصادی را باید از مهمترین عوامل تقلیل پیش‌بینی‌ها ذکر کرد.

 بازار حمل دریایی محمولات فله  

میانگین شاخص بالتیک فلۀ خشک (BDI) طی شش ماه نخست سال ۲۰۱۹ در مقایسه با شش ماه نخست سال ۲۰۱۸، ۲۶ درصد ضعیف‌تر بود.  اما بازار در ماه سپتامبر به گونۀ دیگر روایت شد، به طوری‌که درآمد فله‌بر کیپ‌سایز به ۳۶ هزار و ۱۰۱ دلار در روز رسید که بالاترین سطح از سال ۲۰۱۳ میلادی به این طرف را نشان می‌دهد. نرخ کرایۀ حمل فله‌بر پاناماکس ۱۸ هزار و ۱۱۶ دلار در روز فیکس شد که بالاترین رقم طی ۹ سال به شمار می‌آید.

درحال حاضر ظرفیت ناوگان جهانی فلۀ خشک بر روی ۸۶۵ میلیون و ۳۰۰ هزار DWT قرار دارد، بیمکو انتظار دارد ناوگان جهانی در کل سال جاری میلادی رشد ۳.۷ درصدی را تجربه کند.

بنابر پیش‌بینی Drewry با توجه به رشد تقاضای غلات و سنگ‌آهن و از سوی دیگر افزایش متوسط تجارت زغال‌سنگ، انتظار می‌رود تجارت دریایی فلۀ خشک بهبود تدریجی را تا سال ۲۰۲۱ تجربه کند. علاوه بر این رشد اقتصادی در کشور‌های نوظهور آسیایی و همچنین محرک‌های زیرساختاری چین، تقاضای تجارت دریابرد فلۀ خشک را افزایش می‌دهند.

 بازار حمل دریایی کانتینر

سال ۲۰۱۸ میلادی یک سال ناامید کننده برای کشتیرانی کانتینری بود، کاهش شدید اوراق سبب شد ظرفیت ناوگان گوی سبقت را از بازار تقاضا برباید. اما این بخش شروع بهتری را در ابتدای سال ۲۰۱۹ نسبت به ۲۰۱۸ به نمایش گذاشت.     

پیش­‌بینی­ IHS Markit حاکی از این امر است که تجارت کانتینری دریایی جهان در کل سال ۲۰۱۹ به ۱۵۵ میلیون TEU برسد که رشد ۴.۸ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۸ نشان می­‌دهد.

درحال حاضر ظرفیت کلی ناوگان کشتی کانتینری جهان از مرز ۲۳ میلیون TEU می‌گذرد.

بازار حمل دریایی کشتی‌های تانکر

بازار تانکر در سال ۲۰۱۸ میلادی به وفق مراد مالکان رقم نخورد. تانکر‌ها با سایز بزرگتر درآمد کمتری را کسب کردند.

رشد تقاضای حمل تانکر حمل فرآورده در سال ۲۰۱۸ به ۱.۸ درصد رسید، پیش‌بینی می‌شود برای سال جاری و سال آینده شاهد رشد تقاضا به ترتیب ۳.۶ و ۶.۲ درصد باشیم.  

بر اساس گزارش کلارکسونز طی شش ماه نخست سال ۲۰۱۹، بازار تانکر شیب صعودی چشم‌گیری را در پیش گرفت.  

Drewry  پیش بینی کرد: با توجه به تحویل پایین تانکر‌های حمل نفت خام، سرعت گسترش ظرفیت این ناوگان طی نیمه دوم سال جاری میلادی با کُندی پیش رود. علی‌رغم تحویل پایین شناور، افزایش فزاینده فرستادن تانکر‌ها به یارد‌ها به منظور مجهز شدن به اسکرابر، جلوی افزایش ظرفیت ناوگان جهانی را خواهد گرفت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار