۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷

بنادر هوشمند رقیب تمام عیار بنادر سنتی

بنادر هوشمند رقیب تمام عیار بنادر سنتی
بنادر هوشمند که از فنّاوری‌های جدید اینترنت اشیا، هوش مصنوعی و بلک چین به نحو احسن استفاده کرده و مشکلات کمتری نیز دارند، خود را برای رقابت، کسب درآمد بیشتر و جابه‌جایی حجم بیشتری از کالا ها آماده می‌کنند. در این میان اگر بنادر سنتی نتوانند به فنّاوری‌های روز مجهز شوند مسلماً از قافله تجارت دریایی عقب خواهند ماند .
کد خبر: ۸۴۸۹۰

به گزارش گروه بین الملل مانا، "Max Schwerdtfeger" کارشناس تجارت جهانی بنادر و پایانه ها در این زمینه نوشت: بنادر هوشمند به زودی بازار حمل و نقل جهانی را به چالش کشیده و نه تنها با تعدیل نیرو مواجه نخواهند شد بلکه  فرصت‌های جدید شغلی نیز ایجاد خواهند کرد. ضمن اینکه از روش های سنتی کاملاً فاصله می گیرند و به تجهیزات آنلاین مسلح می شوند که این کار به مرور بنادر سنتی را در حاشیه قرار خواهد داد.

به عقیدۀ وی فنّاوری‌هایی که از بنادر هوشمند پشتیبانی می‌کنند سیستم‌های دیجیتالی هستند که از چندین سهامدار و کنسرسیوم جهانی از کشورهای مختلف  تشکیل شده و زیرساخت‌های اساسی را  ایجاد می کنند. در واقع بنادر هوشمند مختص یک کشور و یا یک شهر ساحلی نیست بلکه به تمام دنیای حمل و نقل تعلق دارند. به همین جهت سرمایه گذاری در آنها محدودیت ندارد.

بر اساس این گزارش حمل بار به‌ صورت آنلاین، سرعت کار، مدیریت ترافیک، تسهیل فعالیت‌های گمرکی، حفظ استانداردهای بهداشتی ایمنی و نظارت و صرفه جویی در مصرف انرژی از مزایایی است که بنادر هوشمند با خود به ارمغان خواهند آورد.

"جان استوارت"  تحلیلگر مسایل بندری نیز در این زمینه یادآور شد: بنادر هوشمند برای مقابله با چالش‌های فعلی و آینده به عنوان قطب اصلی تجارت جهانی سرمایه گذاری زیادی را می طلبد تا قدرت خویش را به جهانیان ثابت کند و مسلماً بنادر هوشمندی که در کشورهای در حال توسعه ایجاد می‌شود در حال حاضر نمی‌توانند به تنهایی با بنادر اروپایی رقابت کنند چراکه زیر ساخت‌های لازم در بنادر اروپایی هم‌اکنون آماده است. اما در برخی کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین کمترین  گامی برای تبدیل بنادر سنتی به  هوشمند برداشته نشده است. این مشکلات در آینده شدت بیشتری به خود خواهد گرفت .

به گفتۀ وی صنعت تجارت الکترونیکی جهانی هر روز با افزایش قابل توجهی روبه رو است به همین دلیل تجارت و حمل و نقل دریایی نیز برای تأمین نیازهای روزافزون خود ضمن آنکه باید خود را به آخرین فنّاوری روز تجهیز کند، بنادر هوشمند را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

 وی افزود: درحال حاضر بندر رتردام  قصد دارد در صدر هوشمند‌ترین بنادر جهان قرار گیرد و در این راه اقدامات مفیدی انجام داده است.

البته نمونه‌های دیگری مانند بندر هامبورگ و آنتورب ، امارات ، برخی بنادر چین و....نیز  از قابلیت‌های تجاری و فنّاوری بنادر هوشمند  برخوردارند و پروژه های پیشنهادی خود را در بنادر و پایانه ها آغاز کرده اند، زیرا به خوبی می‌دانند این نوع بنادر آینده ساز حمل ونقل و تجارت آنلاین جهانی است.

شایان ذکر است مسائل مربوط به بنادر هوشمند با حضور مدیران بنادر اروپایی و آسیایی به زودی در کنفرانس Smart Technologies مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار