۰۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰

شرایط مناسب تالاب‌های خوزستان

مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: در مجموع وضعیت تالاب‌های خوزستان غیر از تالاب هورالعظیم در شرایط خوبی قرار دارد که امیدواریم با تأمین حق‌آبه تالاب‌ها وضعیت به همین منوال باشد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۴۸۷۶
 
شرایط مناسب تالاب‌های خوزستان
 
محمدجواد اشرفی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه بخشی از خروجی آب تالاب هورالعظیم ناشی از تبخیر و بخش دیگر به دلیل شکستگی ایجاد شده در دایک مرزی این تالاب بوده افزود: تقریباً ۹۳ درصد شکستگی‌های دایک مرزی هورالعظیم ترمیم شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۷۳ درصد سطح تالاب هورالعظیم زیر پوشش آب است گفت: تالاب هورالعظیم در مرداد امسال یک میلیارد و ۸۰۰ متر مکعب آب داشت که ۹۹ هزار هکتار از تالاب زیر پوشش آب بود و در مهر همین میزان به یک میلیارد و ۳۸۰ مترمکعب رسید.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به وضعیت تالاب شادگان توضیح داد: ۱۱۰ هزار هکتار تالاب شادگان در مرداد امسال زیر پوشش آب بود که این میزان در مهر به ۹۴ هزار هکتار رسید و می‌توان گفت: اکنون ۸۴ درصد سطح تالاب زیرپوشش آب است.

وی گفت: از دو هزار و ۴۰۰ هکتار سطح کلی تالاب میانگران، یک هزار و ۹۸۰ هکتار آن در مرداد امسال و یک هزار و ۱۲۰ هزار هکتار آن در مهر جاری زیر پوشش آب است که معادل حدود ۵۷ درصد از ظرفیت تالاب است؛ تالاب بامدژ نیز دو هزار و ۹۰۰ هکتار آن در مرداد امسال زیر پوشش بود که در مهر این رقم به دو هزار و ۴۰۰ هکتار معادل ۵۰ درصد از ظرفیت تالاب رسید.

اشرفی بیان کرد: در سطح خوزستان ۲۲ ایستگاه سنجش آلودگی هوا وجود دارد که بر اساس پایش این ایستگاه‌ها در نیمه نخست امسال پنج روز پاک، ۱۶۳ روز سالم، ۱۶ روز ناسالم برای گروه‌های حساس، سه روز ناسالم برای همه گروه‌ها و سه روز کاملاً نامناسب گزارش شده در حالی که در نیمۀ نخست پارسال سه روز پاک، ۹۹ روز سالم، ۶۵ روز ناسالم، ۱۵ روز ناسالم برای همه گروه‌ها و  چهار روز در شرایط خطرناک گزارش شده بود.

وی با اشاره به وضعیت روز‌های گرد و غبار در شش ماه نخست پارسال گفت: ۲۱ روز خاکی در نیمه نخست سال ۹۷ و ۱۷ روز خاکی در نیمه نخست سال ۹۸  داشتیم و بر این اساس می‌توان گفت: گرد و غبار در امسال به نسبت مدت مشابه پارسال، به دلیل بارندگی اوایل سال، کاهش داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان  با بیان اینکه در مجموع دو هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال امسال برای پیشگیری و مقابله با گرد و غبار در خوزستان تخصیص یافته بیان کرد:  از این میزان اعتبار ۷۰۰ میلیارد ریال سهم اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، ۹۵۰ میلیارد ریال سهم جهاد کشاورزی و ۶۵۰ میلیارد ریال سهم سازمان آب و برق خوزستان است که البته میزان اعتبارات نسبت به پارسال به دلیل اینکه استان‌های بیشتری در حوزه گرد و غبار وارد شده اند کاهش یافته است.

اشرفی با اشاره به وضعیت دایک مرزی هورالعظیم که در سیل اخیر برای جلوگیری از سیلاب در چند نقطه شکسته شد بیان کرد: تاکنون ۹۲ درصد شکستگی دایک ترمیم شده است.

بخش مهمی از سیلاب فروردین ماه امسال روانه تالاب‌های خوزستان به‌خصوص شادگان و هورالعظیم شدند که این وضعیت سبب بالا آمدن آب و در نهایت هدایت آن سیلاب به سمت دریا (خلیج فارس) و بخش عراقی تالاب هورالعظیم شد.

این سیلاب مهیب که گفته می‌شود هر هزار سال یک بار تکرار می‌شود  خطر نابودی و انقراض تالاب‌های خوزستان را از بین برد و به حیات آنان طراوت خاصی بخشید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار