۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲

کاهش تقاضا چالش پیش روی خطوط کشتیرانی

کاهش تقاضا چالش پیش روی خطوط کشتیرانی
خطوط کشتیرانی کانتینری با روند نزولی تقاضا و در پی آن کاهش نرخ کرایۀ حمل دست به گریبان هستند.
کد خبر: ۸۴۸۳۹
به گزارش گروه بین الملل مانا آلفالاینرنوشت: به دنبال اُفت تقاضا، نرخ کرایۀ حمل کانتینری شانگ‌های (SCFI) به پایین‌ترین سطح طی چهار ماه رسید و درحال حاضر روند کاهشی ۱۸ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. انتظار می‌رود نرخ‌های کرایۀ حمل طی ماه‌های باقی‌مانده تا پایان سال جاری میلادی کاهش بیشتری را تجربه کند. نکتۀ قابل توجه اینکه کنسل کردن سفر‌ها از سوی خطوط  نتوانسته به رشد نرخ کرایۀ حمل کمک کند.

این گزارش ادامه داد: ناوگان کشتی کانتینری بیکار به ۱۴۸ فروند با مجموع ظرفیت ۶۴۱ هزار و ۲۵۹ TEU افزایش پیدا کرد، رقمی که سهم ۲.۸ درصدی از کل ناوگان جهانی کانتینر را به خود اختصاص می‌دهد. کاهش تقاضا برای جذب شناورعلت اصلی شیب صعودی ظرفیت ناوگان بیکار کانتینری عنوان می‌شود. سردی بازار تقاضا خطوط را مجبور به کنسل کردن چندین سفر پیش از تعطیلات هفتۀ طلایی ساخته است، پیش‌بینی می‌شود شاهد رشد بیشتر ظرفیت ناوگان بیکار درماه‌های پیش‌ِ رو باشیم.

لازم به ذکراست: علی‌رغم اُفت تقاضا، تب و تاب بازار چارتری کانتینری فروکش نکرده است. گرچه طی نخستین روز‌های ماه جاری بازار چارتری کانتینری کمی اُفت پیدا کرد، اما دوباره به روز‌های شلوغ خود بازگشت. دراین میان، تنور تقاضا به ویژه برای چارترینگ کشتی‌های سایز بزرگ در بازه زمانی بلند مدت داغ است.

گفتنی است: کشتی کانتینری LIHUE با ظرفیت ۱۹۷۹ TEU تحت پرچم آمریکا و عمر ۴۸ سال در دوازدهم ماه سپتامبر سال جاری پس از ۱۱ ماه بیکاری دوباره به آب انداخته شد. این قدیمی‌ترین کشتی کانتینری جهان با ظرفیت بالای ۵۰۰ TEU به شمار می‌آید.
ارسال نظرات
آخرین اخبار