۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹
امروز انجام شد:

امضا قرارداد احداث بزرگترین ترمینال مواد معدنی کشور

قرارداد احداث بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی و فلزی بنادر کشور به امضا رسید.
کد خبر: ۸۴۸۳۶
امضا قرارداد احداث بزرگترین ترمینال مواد معدنی کشور
 
به گزارش خبرنگار مانا، امروز (سه شنبه) و در محل سازمان بنادر و دریانوردی قرارداد احداث بزرگترین ترمینال مواد معدنی و فلزی بنادر کشور در بندر شهید رجایی، از سوی مسئولان سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت بخش خصوصی طی مراسمی رسمی امضا شد.
در این مراسم که با حضور جمعی از مدیران ارشد سازمان بنادر و دریانوردی و شرکت بخش خصوصی بین‌المللی "همراه جاده، ریل، دریا" و اصحاب رسانه برگزار شد، مدیر بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان اینکه به علت موقعیت راهبردی بندر شهید رجایی، این بندر به محلی مناسب برای جذب سرمایه گذاری‌های کلان ملی تبدیل شده است، خاطر نشان کرد: از سال ۱۳۹۶ مذاکراتی را در زمینۀ افزایش ظرفیت صادرات-واردات مواد معدنی بندر شهید رجایی به صورت کاملا ًمکانیزه با بخش خصوصی آغاز کردیم که پس از نشست‌های متعدد به امضا تفاهم نامه‌ای در این زمینه ختم شد.
اله مراد عفیفی پور با تأکید بر اینکه پروژه احداث ترمینال مکانیزه مواد معدنی و فلزی بندر شهید رجایی با ظرفیت نهایی ۵۰ میلیون تنی خود بخش اعظمی از نیاز خوراک وارداتی کارخانجات فولاد را پوشش می‌دهد، تصریح کرد: این ترمینال در بخش صادراتی نیز افزایش ظرفیت بسیار بالایی را ایجاد خواهد کرد.
به گفته وی در طراحی ترمینال مکانیزه مواد معدنی و فلزی بندر شهید رجایی ضمن رعایت الزامات زیست محیطی، سطح بالایی از بهره وری را شاهد خواهیم بود.
عفیفی پور ادامه داد: ارزش این پروژه بر اساس نرخ‌های سال ۱۳۹۷، ۵۰ هزار میلیارد ریال است که طی آن پایانه و اسکلۀ کاملاً تخصصی و مکانیزه صادراتی-وارداتی احداث خواهد شد.
در ادامه این مراسم، مدیرعامل "شرکت بین المللی همراه جاده، ریل، دریا" به عنوان سرمایه گذار بزرگترین ترمینال مواد معدنی و فلزی کشور در بندر شهید رجایی با بیان اینکه سهامداران اصلی این شرکت ۸۰ درصد از صادرات مواد معدنی کشور را به خود اختصاص داده اند، گفت: سهامدارن اصلی شرکت‌های سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، سرمایه گذاری امید، صنعتی-معدنی گل گهر، معدنی گوهرزمین، صنعتی-معدنی چادرملو و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران هستند.
انتظاری، علت سرمایه گذاری کلان این شرکت‌ها را در این پروژه بزرگ، فقدان ترمینال مواد معدنی مکانیزه و کمبود‌های حمل و نقل ریلی در بخش ترابری مواد معدنی کشور دانست چرا که این کمبود‌ها در آینده می‌توانست در مسیر فعالیت آن‌ها اختلال جدی ایجاد کند.
وی در ادامه اظهارات خود در رابطه با پروژه ترمینال مکانیزه مواد معدنی بندر شهید رجایی، به مشخصات این پروژه پرداخت و تصریح کرد: مساحت پروژه ۱۸۰ هکتار است که طی سه فاز ۶۰ هکتاری و هر کدام به مدت سه سال احداث می‌شود.
انتظاری افزود: آبخور اسکله منفی ۱۷ است تا کشتی‌های تا ظرفیت ۱۵۰ هزار تن نیز بتوانند در آن پهلوگیری کنند.
وی روش اجرای قراداد را BOT  و به مدت ۳۳ سال اعلام و اظهار کرد: از جمله مزیت‌های مهم این پروژه ایجاد اشتغال پایدار برای ۵۰۴ نفر به صورت مستقیم است، همچنین به علت ریل پایه بودن ظرفیت ریلی بندر شهید رجایی را توسعه می‌دهد.
مدیرعامل شرکت همراه، جاده، ریل، دریا در پایان اظهارات خود تأکید کرد که به‌زودی و با بهره‌گیری از توان داخلی پیمانکار اجرایی معرفی شده و کار عملیاتی پروژه آغاز می‌شود.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی نیز طی سخنانی در مراسم امضا قرارداد احداث بزرگترین ترمینال مواد معدنی و فلزی کشور در بندر شهید رجایی از مهمترین دستاورد‌های این پروژه را افزایش سهم ریل از عملیات بنادر دانست و گفت: با احداث پروژه ترمینال مکانیزه مواد معدنی بندر شهید رجایی گام بلندی را به سوی تکلیف برنامۀ ششم توسعه برای دستیابی به حداقل ۳۰ درصد عملیات ریلی از کل عملیات در بنادر برمی داریم.
محمد‌علی حسن‌زاده استفاده از اقتصاد مقیاس را مزیت دیگر این ترمینال دانست و افزود: هم اکنون شناور‌های حامل مواد معدنی تا ۶۰ هزار تن می‌توانند در بندر پهلوگیری کنند که با احداث پروژه ترمینال مکانیزه کشتی‌های تا ۱۵۰ هزارتن نیز پهلو‌دهی خواهند شد.
وی با اشاره به ظرفیت بالا و امکانات مناسب پیش‌بینی شده برای این پروژه، تصریح کرد: همزمان با افزایش نُرم تخلیه و بارگیری مواد معدنی و فلزی تولید داخل در بندر شهید رجایی این امکان نیز وجود دارد که از ظرفیت‌های این ترمینال برای ترانزیت محصولات صادراتی دیگر کشور‌ها استفاده کنیم.
حسن زاده مزایای دیگر این پروژه را بهره‌گیری از تجهیزات پیشرفته، کاهش زمان توقف شناورها، کاهش هزینۀ تمام شده حمل و در نهایت افزایش رقابت پذیری صادرکنندگان در بازار‌های جهانی اعلام کرد.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه با جانمایی شهر لجستیکی بندر شهید رجایی و آغاز فرآیند احداث این شهر شاهد توجیه پذیری استقرار صنایع مختلف از جمله صنایع معدنی در بندر شهید رجایی خواهیم بود، خاطر نشان کرد: ترمینال مواد معدنی بندر شهید رجایی کامل‌ترین بسته خدمات صادراتی-وارداتی در بخش مواد معدنی را در اختیار ذی‌نفعان قرار می‌دهد.
در بخش پایانی این مراسم، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز به ایراد سخن پرداخت و با بیان اینکه پروژه بزرگترین ترمینال مکانیزه مواد معدنی و فلزی بندر شهید رجایی از نظر حجم سرمایه‌گذاری و اعتبار پیش‌بینی شده با نیمی از کل سرمایه گذاری‌ها در بنادر کشور که حدود ۱۰ هزار میلیارد توامان است برابری می‌کند، تصریح کرد: این پروژه گام بزرگی است که همواره خلاء آن احساس می‌شد.
محمد راستاد عمده تقاضا، صف و ترافیک در بندر شهید رجایی را متعلق به کشتی‌های حامل مواد معدنی و فولادی اعلام کرد و گفت: احداث ترمینال مکانیزه در این بندر پاسخی مناسب و به موقع به این تقاضای روزافزون است.
وی با بیان اینکه طبق سند چشم انداز توسعه، ظرفیت صادرات مواد معدنی تا افق ۱۴۰۴ باید به ۵۵ میلیون تن در سال برسد، خاطر نشان کرد: با احداث ترمینال مکانیزۀ مواد معدنی بندر شهید رجایی ظرفیت مهم و قابل توجهی را برای دستیابی به اهداف اسناد بالادستی ایجاد می‌کنیم.
راستاد با تاکید دوباره بر این نکته که این ترمینال رقابت پذیری تولیدکنندگان ایرانی را ارتقاء می‌دهد، تصریح کرد: این پروژه ضمن کاهش هزینه‌های حمل، الگوی مدیریت صاحبخانه‌ای در بنادر خواهد بود چرا که در تمام بخش‌ها از دسترسی دریا گرفته تا دسترسی پسکرانه‌ای، محوطه ها، تجهیزات و.. در اختیاز بخش خصوصی است.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی یکی از دستاورد‌های مهم احداث نهایی پروژه ترمینال مکانیزه مواد معدنی بندر شهید رجایی را افزایش سهم ریل در بندر ارزیابی کرد و افزود: با احداث این پروژه و پروژه‌های مشابه به سمت ریل پایه شدن بنادر کشور گام برمی‌داریم.
راستاد در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه انتظار داریم که اجرای پروژه بر اساس یک زمان‌بندی دقیق انجام شود، خاطر نشان کرد: سایر تعداد طرفین باید در یک افق زمانی روشن پیش‌بینی شود.
         
ارسال نظرات
آخرین اخبار