۰۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

سایه سنگین جنگ تجاری بر حمل و نقل محصولات شیمیایی

سایه سنگین جنگ تجاری بر حمل و نقل محصولات شیمیایی
در صورتی که جنگ تجاری شعله ور بین آمریکا- چین در جریان دیدار مقامات دو کشور در ماه اکتبر حل نشود، نه تنها حمل و نقل محصولات شیمیایی در مسیر ترانس پاسیفیک تحت تأثیر قرار می‌گیرد، بلکه مسیر‌های تجاری اصلی دیگر و در نقطه‌ای که چین محرک اصلی تقاضا است، تحت شعاع قرار خواهد گرفت.
کد خبر: ۸۴۸۳۰
به گزارش گروه بین الملل مانا Drewry نوشت: آغاز جنگ تجاری آمریکا- چین در ماه مارس سال ۲۰۱۸ میلادی، افت واردات محصولات شیمیایی چینی را به همراه داشت.  در صورتی که جنگ تجاری شعله ور بین آمریکا- چین در جریان دیدار مقامات دو کشور درماه اکتبر حل نشود، نه تنها حمل و نقل محصولات شیمیایی در مسیر ترانس‌پاسیفیک تحت تاثیر قرار می‌گیرد، بلکه مسیر‌های تجاری اصلی دیگر در محلی که چین محرک اصلی تقاضا است، تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

از آنجایی‌که این تنش‌ها و کشمکش‌های تجاری همچنان استمرار دارد، حجم تجاری ۱۰ محصول برتر شیمیایی از چین به آمریکا روند نزولی ۹۱ درصدی را در شش ماه نخست سال جاری میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به نمایش گذاشت.

این گزارش در ادامه با اشاره به اینکه جنگ تجاری آمریکا- چین بر روی تجارت روغن‌های خوراکی تأثیر داشته است، نوشت: از ماه جولای سال ۲۰۱۸ میلادی که چین تعرفه ۲۵ درصدی را بر واردات سویای آمریکا اجرا کرد، عرضۀ مصرف روغن خوراکی و خوراک دام در چین کاهش یافته است. در نتیجه، طی شش ماه نخست سال جاری میلادی، چین محصولاتی مانند روغن پالم (۳۳ درصد)، روغن سویا (۴۸ درصد)، روغن آفتابگردان (۵۷ درصد) و روغن منداب (۳۴ درصد) را از کشور‌های دیگر وارد کرد.

لازم به ذکراست: نرخ‌های کرایۀ حمل در مسیر خلیج آمریکا به آسیای شمال شرقی به طور چشم گیری در ماه آوریل سال جاری میلادی شیب نزولی را پیمود و درمجموع طی شش ماه نخست سال ضعیف باقی ماند؛ بنابراین درآمد‌های پایینی عاید مالکان تانکر‌های حمل محصولات شیمیایی شد.

نکتۀ قابل توجه اینکه چین به سرعت به سمت خودکفایی در بسیاری از محصولات پتروشیمی شامل استیرین و پاراکسیلن پیش می‌رود، برهمین اساس واردات محصولات مذکور به این کشور شیب نزولی را طی می‌کند. اعمال تعرفۀ چینی بر واردات متانول از آمریکا، می‌تواند پروژه‌های متانول در آمریکا را به تأخیر بیندازد و یا کنسل کند. در نتیجه آمریکا مجبور خواهد بود به دنبال مقاصد جایگزین برای صادرات ظرفیت متانول موجود خود باشد.

این گزارش در پایان نوشت: آنچه مسلم است اینکه تنش تجاری، تقاضا برای محصولات پایین‌دستی را کاهش می‌دهد و یک تأثیرمنفی بر روی تقاضای مواد پایه شیمیایی چینی در پی خواهد داشت.
ارسال نظرات
آخرین اخبار